Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-13, 02:24
  #1
Avstängd
GosigaNallens avatar
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2...r-psalmsangare

Första maj förra året skulle Svenskarnas parti demonstrera i Jönköping men några personer bestämde sig för att protesterna mot SP genom att sätta sig i vägen och sjunga psalmer. I tingsrätten slapp dessa personer böter med motiveringen att de tagit ställning emot odemokratiska värderingar. Göta hovrätt har nu hävt beslutet och kräver att personerna ska betala 30 dagsböter vardera.

Jag sökte men hittade konstigt nog ingen tråd om detta.

Vad tycker ni? Rätt eller fel att de ska få betala böter för sina åsikter?
Citera
2015-06-13, 02:52
  #2
Avstängd
KingPutins avatar
Nu var det ju inte pga deras åsikter dom bötfälldes utan för ohörsamhet mot ordningsmakten.

Varför ska man inte behöva följa svensk lag för att man protesterat mot nåt man inte gillar?
Citera
2015-06-13, 02:52
  #3
Medlem
De betalar inte böter för sina åsikter. De betalar böter för att de har hindrat en tillståndsgiven demonstration och inte följt polismans order. Att det är idioter som har fått tillstånd att demonstrera är en annan femma...
Citera
2015-06-13, 11:36
  #4
Medlem
Jag gissar dessutom att Göta hovrätt tolkade psalmerna som mötesstörning. Och visst, när man bevisligen får blåsa i såväl visselpipor som vuvuzelor i motdemonstrationer ser detta domslut lite utstickande ut, men ändå.
__________________
Senast redigerad av 12Dagge 2015-06-13 kl. 11:39.
Citera
2015-06-13, 13:23
  #5
Medlem
PiusXIIIs avatar
Det är en ganska viktig principiell dom. Nu vet man liksom vad som gäller, om det hela inte går till HD förståss.
Citera
2015-06-13, 15:11
  #6
Avstängd
GosigaNallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingPutin
Nu var det ju inte pga deras åsikter dom bötfälldes utan för ohörsamhet mot ordningsmakten.

Då hade jag missuppfattat det hela. Så går det när man läser nyheter när man är för trött.

Mod kan stänga tråden.
Citera
2015-06-13, 18:34
  #7
Medlem
mrmoonlightss avatar
fp
__________________
Senast redigerad av mrmoonlights 2015-06-13 kl. 18:36.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback