Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 23:21
  #1
Medlem
Har just skaffat en macbook pro 13" med retina, intel i7,16gb ram,1tb ssd.
Jag mixar musik och detär rätt tunga plugins osv,naturligtvis blir den varm.
runt 70% när jag kollar appen Temperature Gauge, Men kan detta vara skadligt för batteriet? man kan ju inte ta ur batteriet i denna nya modell.

Ny med Mac somsagt. - är det safe att köra med strömkabeln i medan man mixar eller bör man köra batteri då och då? och hur stor risk är det att batteriet kan explodera? som man läst om flera fall

Tack på förhand
Citera
2015-06-13, 09:13
  #2
Medlem
e tyvärr ingen expert på Mac men....
min iMac blir nästan glödande varm
Dock verkar det inte påverka funktionen,
den kraschar (i princip) aldrig eller så.

Har också köpt en iPad air2 men den blir aldrig varm,
oavsett hur länge jag har den igång.

Men du har ju garanti på grejerna så det e bara att tuta å köra

Ett tips e dock att aldrig ladda grejer under natten, eller då man
inte e i närheten. Det har ju börjat explodera/brinna lite varstans...
Citera
2015-06-17, 08:12
  #3
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramellen
Har just skaffat en macbook pro 13" med retina, intel i7,16gb ram,1tb ssd.
Jag mixar musik och detär rätt tunga plugins osv,naturligtvis blir den varm.
runt 70% när jag kollar appen Temperature Gauge, Men kan detta vara skadligt för batteriet? man kan ju inte ta ur batteriet i denna nya modell.

Ny med Mac somsagt. - är det safe att köra med strömkabeln i medan man mixar eller bör man köra batteri då och då? och hur stor risk är det att batteriet kan explodera? som man läst om flera fall

Tack på förhand

70 grader innebär inga problem för dator eller batteri. Kör på. Se till att datorn står på en plan och hård yta och har luftväxling runtomkring, bara.
https://support.apple.com/en-us/HT201640

Strömkabeln kan du låta vara i, elektroniken i datorn och batteriet tar hand om detta för att hålla batteriet så fräscht som möjligt. Risken att batteriet skulle explodera är nästintill obefintlig, inget jag skulle oroa mig för.
Citera
2015-07-06, 05:41
  #4
Medlem
Tack för svar!
80-88c är inte heller "skadligt" ? Har kopplat extern skärm via HDMI,och har märkt att macbooken då blir ännu varmare. Är det vanligt?
Citera
2015-07-06, 07:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caramellen
Tack för svar!
80-88c är inte heller "skadligt" ? Har kopplat extern skärm via HDMI,och har märkt att macbooken då blir ännu varmare. Är det vanligt?


Varm men inte farligt i sig. Beror sannolikt på att grafikkortet får jobba hårdare för att driva den externa skärmen, helt normalt alltså.

Jag har som ett exempel en MacBook Pro 15” från 2009 som funkar som vanligt ännu idag trots att den vissa perioder stått i många timmar på raken och t ex konverterat film och då legat på konstant 85-95° C och toppat ca 95-100°C utan problem.

Batteriet byttes efter ca 4,5 år och drygt 800 laddcykler och hade då ca 78% kapacitet kvar, vilket är normalt och det Apple uppger
Citera
2015-07-17, 23:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Varm men inte farligt i sig. Beror sannolikt på att grafikkortet får jobba hårdare för att driva den externa skärmen, helt normalt alltså.

Jag har som ett exempel en MacBook Pro 15” från 2009 som funkar som vanligt ännu idag trots att den vissa perioder stått i många timmar på raken och t ex konverterat film och då legat på konstant 85-95° C och toppat ca 95-100°C utan problem.

Batteriet byttes efter ca 4,5 år och drygt 800 laddcykler och hade då ca 78% kapacitet kvar, vilket är normalt och det Apple uppger

Macbook Retina 13'' har inget dedikerat grafikkort, bara integrerat Intelchip.
Citera
2015-07-17, 23:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tejo
Macbook Retina 13'' har inget dedikerat grafikkort, bara integrerat Intelchip.


Må så vara, men det påverkar inte det jag skrev om temperaturerna....
Citera
2015-07-18, 03:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tejo
Macbook Retina 13'' har inget dedikerat grafikkort, bara integrerat Intelchip.

Har visserligen bytt till en MBP 15" Retina med 2 graffikort nu, men 13" blev också varm när jag kopplade extern skärm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback