Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 16:46
  #1
Medlem
Jag har haft en Zowie EC1 sen 1.6 tiderna, typ 5-6 år sedan. Ingen EVO utan vanliga som HeatoN fixade back in the days, han var med och la några åsikter osv.

Men jag undrar nu, när jag håller in mouse 5/4 så byter jag mellan 500hz och 1000hz. På 1.6 var det värsta grejen och majoriteten (bla jag) spelade med 500hz. Men på CS:GO verkar det som de flesta proffsen, typ som olofmeister spelar med 1000hz, finns det någon anledning bakom det hela? Vad är skillnaden man känner? Jag spelar 6/11 i Windows, 1.7 ingame och 400 dpi + 500hz. Vad blir skillnaden om jag ändrar till 1000hz gott folk? Någon som vet?

Och btw, finns det något program där man kan kolla vilken HZ man verkligen har? Har testat mouse rate checker förut men det lär väl va trovärdigt?

Tacksam för seriösa svar och hjälp!!
Citera
2015-06-12, 17:08
  #2
Medlem
failures avatar
Bra fråga, kan också ställa in 500,1000 och upp till 1500 men märker inget, att ändra dpi jo det märker jag faktiskt.
Citera
2015-06-12, 17:11
  #3
Medlem
Pa min zowie fk2 borjade jag med 800dpi / och 500hz
Hade stora problem att vanja mig sa jag provade nyligen 400dpi / 1000hz (Och andrade givetvis sense ingame for att matcha) och detta funkar for mig mycket battre.

Varfor en pro spelare vanljer att kora 1000hz kan jag inte svara pa..
Men skit i vad andra gor imo..
Prova dig fram tills du hittar vad som passar dig.

Ja det finns program som kollar din rate och jag tror nog du kan lita pa vilket du an valjer.
Citera
2015-06-12, 18:29
  #4
Medlem
rollNsmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xebbish
Jag har haft en Zowie EC1 sen 1.6 tiderna, typ 5-6 år sedan. Ingen EVO utan vanliga som HeatoN fixade back in the days, han var med och la några åsikter osv.

Men jag undrar nu, när jag håller in mouse 5/4 så byter jag mellan 500hz och 1000hz. På 1.6 var det värsta grejen och majoriteten (bla jag) spelade med 500hz. Men på CS:GO verkar det som de flesta proffsen, typ som olofmeister spelar med 1000hz, finns det någon anledning bakom det hela? Vad är skillnaden man känner? Jag spelar 6/11 i Windows, 1.7 ingame och 400 dpi + 500hz. Vad blir skillnaden om jag ändrar till 1000hz gott folk? Någon som vet?

Och btw, finns det något program där man kan kolla vilken HZ man verkligen har? Har testat mouse rate checker förut men det lär väl va trovärdigt?

Tacksam för seriösa svar och hjälp!!

Tänker försöka svara för att din fråga är ganska logiskt...

Säg en 60hz skärm, 60 bildrutor i sekunden. Responstiden från att en bild visas och du rör musen så en ny bild visas är 16ms.

Gå till en 144 hz skärm, där har du 0.69ms responstid.

BÖR vara samma princip med hz på en mus. Du får dubbelt så snabb responstid med 1000hz emot 500hz.
Citera
2015-06-12, 18:49
  #5
Medlem
Hz är ett mått på uppdateringsfrekvensen (polling rate), dvs hur många gånger per sekund musen skickar en signal till datorn angående var sensorn befinner sig. Effekten av att ändra uppdateringsfrekvensen är inte jätteuppenbar utan varierar nog från mus till mus. Oftast spelar polling rate inte stor roll (t.ex. påverkar det i princip inte din praktiska sens), men kan påverka hur mycket pekaren skakar och sånt. Påverkar också CPU-användning.

DPI (dots per inch) är ett mått på sensorns upplösning, dvs hur många gånger per linjär tum som den skickar ett förflyttningsmeddelande till pekaren. Påverkas i princip ej av polling rate. Om du t.ex. dubblerar DPI kommer musen skicka dubbelt så många meddelanden vid samma förflyttningssträcka, dvs pekaren rör sig dubbelt så långt relativt musen, dvs dubblerad praktisk sens. Halvera därför sens-multipliern ingame eller i Windows om du vill ha kvar din tidigare sens men samtidigt behålla den högre DPI:n = nu har du samma praktiska sens men högre spatial upplösning vilket innebär bättre precision. (Om du ökar dina sens-multipliers eller ökar bildupplösningen i ett spel behöver du också öka DPI för att bibehålla precisionen. Högre precision än att varje dot i musupplösningen motsvarar en pixels pekarrörelse/korshårsrörelse in-game behövs dock inte.)
__________________
Senast redigerad av Baluch 2015-06-12 kl. 18:52.
Citera
2015-06-12, 19:34
  #6
Medlem
Vem0ths avatar
Skillnaden är 1ms i fördröjning, för det bättre. Trots denna lilla skillnad så tuggar 1000Hz lite mer än det dubbla CPU resurser. Om du har snabb CPU och gärna en bra skärm så kör på det.
__________________
Senast redigerad av Vem0th 2015-06-12 kl. 19:39.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback