Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 15:47
  #1
Medlem
olasvenssons avatar
Kattegattleden - den havsnära cykelleden. Invigdes den 6 Juni 2015.

Citat:
Sveriges första nationella cykelled – är en 37 mil lång, näst intill bilfri, cykelled med unikt havsnära läge, som går mellan Helsingborg i söder och Göteborg i norr, hela vägen genom Halland.

Citat:
Kattegattleden slutar/startar i Göteborg, vid Göteborgs Centralstation och Nils Ericsonterminalen (bussterminalen). Hela sträckan är längst med kusten. Totalt 37 mil lång. Kattegattleden startar/slutar i Helsingborg, vid Knutpunkten, som är Helsingborgs huvudstation för alla bussar, tåg och färjor.

Har någon cyklat hela eller delar av sträckan? Berätta om färden.

http://kattegattleden.se/
Citera
2015-06-12, 17:01
  #2
Medlem
ruckaalis avatar
Cyklar rätt ofta längs Säröleden. Dock håller jag mig i Göteborg
Det är cykelväg längs med havet och de fina villorna i Askim, Hovås och Amundön. Nackdelen är att dessa är stora badpaltser i västra Göteborg vilket gör att de på sommaren är mycket folk längs cykelbanan med barnvagnar och dylikt.
Citera
2015-06-14, 13:58
  #3
Medlem
xdrs avatar
Vi provar i reseforumen istället.

Övrig sport --> Sverige
/Moderator
Citera
2015-06-14, 20:34
  #4
Medlem
gniff754s avatar
Hur ny är leden egentligen? Halland har ju haft ginstleden längs kusten och även skåne har väl haft någon motsvarande led. Har de bara fräschat upp skyltarna till leden?
Citera
2015-06-15, 07:40
  #5
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniff754
Hur ny är leden egentligen? Halland har ju haft ginstleden längs kusten och även skåne har väl haft någon motsvarande led. Har de bara fräschat upp skyltarna till leden?

Vissa sträckor är helt nya, vissa går längs "gamla" leder och vissa delar är ju inte klara förrän om ett par år så det är egentligen först då leden blir helt klar.
Det är även nya skyltar som visar att det är en och samma led hela vägen och därmed blir mer enhetligt. Sedan kan man givetvis diskutera hur stor inverkan denna nya led har på turismen etc iom att många redan cyklar nämnda sträckor/delsträckor.
Citera
2015-06-15, 12:09
  #6
Medlem
gniff754s avatar
Det som jag generellt ser som svagheten med många av lederna är att man till och från tvingas cykla på smala vältrafikerade vägar, och därför inte särskilt barnvänliga. Just kustleder är ofta problematiska då vägarna ofta är vältrafikerade under sommaren. Hur det ser ut längs med Kattegattleden vet jag inte riktigt, hur många "farliga" partier som finns kvar.
Citera
2015-06-16, 08:39
  #7
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniff754
Det som jag generellt ser som svagheten med många av lederna är att man till och från tvingas cykla på smala vältrafikerade vägar, och därför inte särskilt barnvänliga. Just kustleder är ofta problematiska då vägarna ofta är vältrafikerade under sommaren. Hur det ser ut längs med Kattegattleden vet jag inte riktigt, hur många "farliga" partier som finns kvar.

När det är helt klart kommer det vara helt bilfritt i den mening det begreppet betyder bilfritt.
En överväldigande majoritet kommer vara 100% bilfritt medan vissa partier kommer vara på vägar som t.ex. trafikeras av några enstaka bilar som skall till hus längs vägen men ingen del skall gå på något som ens kan liknas vid "vältrafikerat".
Citera
2018-01-01, 12:26
  #8
Medlem
Spyrrans avatar
Jag är intresserad av att cykla Kattegattleden i sommar. Undrar mest hur man ska lägga upp det. Det är ju 8 delsträckor som är olika långa. Den kortaste delsträckan är Helsingborg - Höganäs (22 km) och den längsta sträckan är Varberg - Kungsbacka - 74 km.

Delsträckorna är följande:
1. Helsingborg - Höganäs - 22 km
2. Höganäs - Ängelholm - 40 km
3. Ängelholm - Båstad - 36 km
4. Båstad - Laholm - Halmstad - 39 km
5. Halmstad - Falkenberg - 57 km
6. Falkenberg - Varberg - 40 km
7. Varberg - Kungsbacka - 74 km
8. Kungsbacka - Göteborg - 63 km

Tänkte mest på var man bör övernatta. Jag kommer troligen göra stopp på samtliga platser, och kanske till och med göra en avstickare till Tjolöholms slott (nära Kungsbacka, så det blir på sträckan Kungsbacka - Varberg). Kommer ju behöva matpauser etc då och då i vilket fall som helst. Samtidigt vore det inte kul att bara cykla exempelvis 22 km innan jag slutar cykla, och stannar där för övernattning också. Men Höganäs kanske är värt övernattning och lite längre tid? Har besökt Kungsbacka över dagen vid ett par tillfällen, och det är inget ställe som jag vill spendera någon tid i. Speciellt inte övernattning. Så jag ska se om jag orkar hela sträckan Göteborg - Kungsbacka - Varberg. Annars blir det väl övernattning någonstans mellan Kungsbacka och Varberg. Tips? Var rekommenderar ni annars att man övernattar längs vägen? Funderar på Halmstad, och Ängelholm eller Båstad. Båstad är väl trevligare?

Hur länge skulle ni rekommendera att man stannar på varje plats/ort?
Citera
2018-05-05, 00:33
  #9
Medlem
SwexitNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Jag är intresserad av att cykla Kattegattleden i sommar. Undrar mest hur man ska lägga upp det. Det är ju 8 delsträckor som är olika långa. Den kortaste delsträckan är Helsingborg - Höganäs (22 km) och den längsta sträckan är Varberg - Kungsbacka - 74 km.

Delsträckorna är följande:
1. Helsingborg - Höganäs - 22 km
2. Höganäs - Ängelholm - 40 km
3. Ängelholm - Båstad - 36 km
4. Båstad - Laholm - Halmstad - 39 km
5. Halmstad - Falkenberg - 57 km
6. Falkenberg - Varberg - 40 km
7. Varberg - Kungsbacka - 74 km
8. Kungsbacka - Göteborg - 63 km

Tänkte mest på var man bör övernatta. Jag kommer troligen göra stopp på samtliga platser, och kanske till och med göra en avstickare till Tjolöholms slott (nära Kungsbacka, så det blir på sträckan Kungsbacka - Varberg). Kommer ju behöva matpauser etc då och då i vilket fall som helst. Samtidigt vore det inte kul att bara cykla exempelvis 22 km innan jag slutar cykla, och stannar där för övernattning också. Men Höganäs kanske är värt övernattning och lite längre tid? Har besökt Kungsbacka över dagen vid ett par tillfällen, och det är inget ställe som jag vill spendera någon tid i. Speciellt inte övernattning. Så jag ska se om jag orkar hela sträckan Göteborg - Kungsbacka - Varberg. Annars blir det väl övernattning någonstans mellan Kungsbacka och Varberg. Tips? Var rekommenderar ni annars att man övernattar längs vägen? Funderar på Halmstad, och Ängelholm eller Båstad. Båstad är väl trevligare?

Hur länge skulle ni rekommendera att man stannar på varje plats/ort?

-------------------------------------

Eftersom vi själva håller på och bygger vårt hus enligt god dansk modell vid stranden i Höganäs skulle jag rekommendera dig att som du själv skriver stanna till i Höganäs under en längre tid, givetvis är jag jävig men det är ett underbart ställe och det finns otroligt mycket att titta på. Har emellertid ingen pejl på var det går att övernatta till ett facilt pris, men sök gärna på det 🚴
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2581213

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback