Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-01-19, 17:19
  #13
Medlem
Åhh jag älskar dig Messerschmitt, jag undrade bara vilket språk snapphanarnas bibel var tryckt på.
Och du säger antingen svenska eller danska, eller möjligtvis latin. En helgardering.
Citera
2021-01-20, 17:31
  #14
Medlem
Jag är inte skåning men kanske pga Danmark? Vet inte.
Citera
2021-01-23, 00:47
  #15
Medlem
Hej mattson vart tog du vägen, försvara din tråd , eller gav du dig
Citera
2021-01-24, 13:07
  #16
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag är själv skåning men mina föräldrar är från Västmanland, men pratar inte med särskilt västmanländsk dialekt, mer typ rikssvenska. Så jag växte upp med det o det blev en blandning mellan svenska o skånska, men nu har jag börjat prata mer med skånsk dialekt, tyvärr.

För jag tycker faktiskt själv att skånska låter fruktansvärt fult... Kalla mig landsförrädare o sånt men jo, skånska tillsammans med stockholmska låter illa tycker jag. Göteborgska låter fint, gillar norrländska också.

Men att Skåne jämförs med Danmark blir man ju bara stolt över! Fast danska har jag ändå svårt att förstå. Men skulle mycket hellre vilja att Skåne tillhörde Danmark, eller allra helst ett självständigt Skåne! O det är väl inget fel på bönder? Om man räknar Öresundsregionen, så har det snart växt ihop till en enda stad, Köpenhamn, Malmö, Lund, Landskrona, Helsingborg o Helsingör. Mycket större än t.ex Stockholm.
Citera
2021-01-26, 11:08
  #17
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag är själv skåning men mina föräldrar är från Västmanland, men pratar inte med särskilt västmanländsk dialekt, mer typ rikssvenska. Så jag växte upp med det o det blev en blandning mellan svenska o skånska, men nu har jag börjat prata mer med skånsk dialekt, tyvärr.

För jag tycker faktiskt själv att skånska låter fruktansvärt fult... Kalla mig landsförrädare o sånt men jo, skånska tillsammans med stockholmska låter illa tycker jag. Göteborgska låter fint, gillar norrländska också.

Men att Skåne jämförs med Danmark blir man ju bara stolt över! Fast danska har jag ändå svårt att förstå. Men skulle mycket hellre vilja att Skåne tillhörde Danmark, eller allra helst ett självständigt Skåne! O det är väl inget fel på bönder? Om man räknar Öresundsregionen, så har det snart växt ihop till en enda stad, Köpenhamn, Malmö, Lund, Landskrona, Helsingborg o Helsingör. Mycket större än t.ex Stockholm.
Det är ju framförallt stockholmare som stör sig på skåningar.

Och det beror på att skåningar ju pratar skånska, utan att skämmas för sig.
Men stockholmarna gör ju allt i sin makt för att dölja sitt ursprung i nån gudsförgäten bonnahålla nånstans ute på vischan. Det är därför de gör allt för att dölja sin dialekt och försöker tala stockholmska istället, och det är därför de ägnar sig åt ett så starkt hat mot lantisar.

Och så kommer då de där Skåningarna där, och bara pratar sin skånska utan minsta skam i kroppen.

Det sticker i ögonen på stockholmaren då.
För skåningen gör ju allt det som stockholmaren inte vågar göra.
Självklart kan det inte resultera i något annat än ett glödgande hat mot allt skånskt.


Stockholmaren förstår att skåningen är dess överman, och det kan den inte tåla.

Det är ungefär som med hundar och katter.
Dvs alla vet ju att katten är hundens överman, det är därför hunden skäller så högt så fort den får syn på en katt.
Citera
2021-01-26, 22:08
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det är ju framförallt stockholmare som stör sig på skåningar.

Och det beror på att skåningar ju pratar skånska, utan att skämmas för sig.
Men stockholmarna gör ju allt i sin makt för att dölja sitt ursprung i nån gudsförgäten bonnahålla nånstans ute på vischan. Det är därför de gör allt för att dölja sin dialekt och försöker tala stockholmska istället, och det är därför de ägnar sig åt ett så starkt hat mot lantisar.

Och så kommer då de där Skåningarna där, och bara pratar sin skånska utan minsta skam i kroppen.

Det sticker i ögonen på stockholmaren då.
För skåningen gör ju allt det som stockholmaren inte vågar göra.
Självklart kan det inte resultera i något annat än ett glödgande hat mot allt skånskt.


Stockholmaren förstår att skåningen är dess överman, och det kan den inte tåla.

Det är ungefär som med hundar och katter.
Dvs alla vet ju att katten är hundens överman, det är därför hunden skäller så högt så fort den får syn på en katt.

Fantastisk liknelse som det säkerligen ligger mycket sannig i!

Jag är också skåning och det vanligaste man hör är något i stil med att man är dansk. Detta får man givetvis ta med en nypa salt, då det ofta är banter! Dessutom älskar jag Danmark, så inget illa med det alls.

Jag har nu bott i mellansverige i ca 6 år och det kommer alltid på tal, men det är sällan "förnedrande", snarare uppstår nyfikenhet över oss exotiska skåningar (övermänniskor?)
Citera
2021-01-27, 00:22
  #19
Medlem
Som 14:e generations friskytt (kalla mig inte snapphane din jävla svensk!)och Skåning tycker jag att Sverige kan ta och ge tillbaka oss till Danmark så kanske det blir lite jævla ordning hær nån gång.

Dessutom så hade kanske ni Stockholmare vunnit på det, då ni sluppit betala notan för det misslyckande som är Malmø, som bonus hade vi sluppit era sløddermalmspolitiker.



Det är svårt att veta om jag sa alt sammen ovanstående med glimten i ögat och halvt på skæmt.

Jag lovar, det var med glimten i øgat och halvt på skæmt!
Citera
2021-01-27, 20:14
  #20
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadisonJayden
Åhh jag älskar dig Messerschmitt, jag undrade bara vilket språk snapphanarnas bibel var tryckt på.
Och du säger antingen svenska eller danska, eller möjligtvis latin. En helgardering.

Snapphanarna var väl mest aktiva under 1670-talet. Under danskarnas styre fram till 1658 torde den danska översättningen ha använts. Därefter ersattes den successivt av den svenska översättningen. Säkert snabbast i mer officiella sammanhang och betydligt långsammare hos gemene man. En bibel var nog inte helt billig på 1600-talet. Om en snapphane/friskytt under 1670-talet ägde en bibel så var den sannolikt på danska.
__________________
Senast redigerad av Messerschmitt 2021-01-27 kl. 20:21.
Citera
2021-01-30, 12:47
  #21
Medlem
shrimpflavors avatar
Skåningar är otrevliga så det är helt ok att vara otrevlig mot dem.
Citera
2021-02-02, 04:13
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shrimpflavor
Skåningar är otrevliga så det är helt ok att vara otrevlig mot dem.
Det är vi skåningar bara mot de som är otrevliga.
Citera
2021-02-02, 18:01
  #23
Medlem
hahaha....humor av högsta slag..Sätt upp det på kommunskyltar

'Det är vi skåningar bara mot de som är otrevliga'
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback