Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-12, 09:04
Medlem
Har idag en Audi A4 2.0 tfsi quattro med 211 bensintörstande hästkrafter. Tänker köpa ett hus och vill då ha en bränslesnål kombi som samtidigt är vridstark, ser bra ut och är billig.

Saab har Ja alltid tyckt va snygg. Speciellt årsmodell 2009 och uppåt med dess framljus som ser lite aggressiv. Nackdelen är att fyrhjulsdriften endast finns till 2.0t och aeron med V6 dubbelturbo.

Vad säger ni om Saab? Är det driftsäkra bilar? Dyra att laga? Lätt att få tag på reservdelar?
Citera
2015-06-12, 11:57
Medlem
Otroligt mycket bil för pengarna. Delarna är inga problem alls, Orio (Saab parts) har gjort en hel del via Nevs och dessutom görs ju egentligen alla delar till alla bilar samtidigt som själva bilen. Det är inte så att Volvo ställer om produktionen en gång per år och gör delar till gamla 850, utan de delarna som finns var sånt man gjorde extra. Och det gjorde Saab på samma sätt.

Enda egentliga typfelen är brustna framfjädrar och generatorn på just dieseln. Notera att dieseln har kamrem.

I övrigt rekommenderar jag saabturboclub forumet.
Citera
2015-06-12, 20:22
Medlem
thomas24s avatar
Vanligt är oxå avgasläckage ur flexröret under motorn. Inte jättedyrt att fixa men vanligt på just dieseln.

Personligen föredrar jag bensin eller E85 varianterna för att dessa motorers effektregister passar bilen bättre då 180 hästars dieseln är ganska aggresiv och lite oborstad.

Det du kommer att gilla med 9-3:an är hur trevlig den är på vägen. Väldigt körglatt chassi men ändå komfortabel.

Kvalitetsnivån är i samma nivå som Audi.

Mycket bil för pengarna!

Tankar från en som har biltestning som yrke.
Citera
2015-06-15, 16:39
Medlem
ZaphodBs avatar
Jag kör visserligen BMW 320 bensin för närvarande, men jag har bara haft goda erfarenheter av Saab 9-3 om vi tar ett exempel ur sortimentet, visserligen var den modellen jag körde mest en lättrycksturbo men den var ganska rolig att köra ändå och dieseln lär ju ha mer vrid och vara snålare i drift.......

Så jag tror inte en Saab är något dåligt val, kolla bara igenom bilen ordentligt innan köp om det är en begagnad....

Mvh, ZaphodB
Citera
2015-06-15, 17:11
Medlem
När det gäller delar så kan man väl i vanlig ordning utgå från att det finns mest delar till den mest sålda modellen ---> fwd med turbofyran. Saab gjorde utan tvekan bra bilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in