Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-11, 21:20
Medlem
Aseeltares avatar
Tjenare!

Måste köpa mig en bil att ta mig till jobbet (4 mil fram och tillbaka) och den kommer även bli min första bil. Min budget ligger på 30000-45000 kr. Jag har kollat på lite olika modeller som jag har hört ska vara en bra första bilar: Renault Clio, VW Polo och VW Golf.

Har ni några synpunkter på dessa bilar?
Vet ni några andra modeller som jag borde kolla upp inom min budget?
Något känt fel på dessa bilar som jag kan ta med mig när jag åker och kollar på dem?
Citera
2015-06-11, 23:48
Medlem
Simsonites avatar
Jag har precis köpt min första bil för att kunna veckopendla till mitt nya jobb. Det blev en Saab 9-5 kombi, och mitt resonemang kring det hela var att ska jag köra mycket landsväg så vill jag ha en bekväm bil som framförallt är säker. Den är ju mycket större än de bilarna du nämner, men jag kör hellre 110 km/h i en Saab med farthållare än i en liten bil som måste varvas högt för att komma upp i de hastigheterna. Att den är tillräckligt stor för att rymma flyttkartonger, och har dragkrok, var också krav jag hade då jag kommer flytta ett par gånger de närmsta åren.

Slutsats: Det beror lite vad du är ute efter och vilken typ av körning du ska göra. Vilka krav ställer du själv på bilen?
Citera
2015-06-11, 23:51
Medlem
HiiriHazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simsonite
Jag har precis köpt min första bil för att kunna veckopendla till mitt nya jobb. Det blev en Saab 9-5 kombi, och mitt resonemang kring det hela var att ska jag köra mycket landsväg så vill jag ha en bekväm bil som framförallt är säker. Den är ju mycket större än de bilarna du nämner, men jag kör hellre 110 km/h i en Saab med farthållare än i en liten bil som måste varvas högt för att komma upp i de hastigheterna. Att den är tillräckligt stor för att rymma flyttkartonger, och har dragkrok, var också krav jag hade då jag kommer flytta ett par gånger de närmsta åren.

Slutsats: Det beror lite vad du är ute efter och vilken typ av körning du ska göra. Vilka krav ställer du själv på bilen?
Du kommer ångra dig att du köpte en 9-5 men jag antar att problemen inte dykt upp än?
Citera
2015-06-11, 23:55
Medlem
Petter.Dasss avatar
Du lär få mer utförliga, statistiskt säkerställda och objektiva svar i någon av de böcker som till exempel säljs på många av bilprovningarna, bilars starka och svaga punkter eller vad de heter, med besiktningsstatistik, andel nöjda ägare etc. Finns även på närmaste bibliotek, om man nu vågar sig dit.
Citera
2015-06-12, 09:47
Medlem
Simsonites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HiiriHaze
Du kommer ångra dig att du köpte en 9-5 men jag antar att problemen inte dykt upp än?

Något du känner att du vill dela med dig av? Från de begtester jag har läst verkar det vara en ganska pålitlig modell, framförallt de senare årsmodellerna och min är en 07a.
Citera
2015-06-12, 18:02
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aseeltare
Tjenare!

Måste köpa mig en bil att ta mig till jobbet (4 mil fram och tillbaka) och den kommer även bli min första bil. Min budget ligger på 30000-45000 kr. Jag har kollat på lite olika modeller som jag har hört ska vara en bra första bilar: Renault Clio, VW Polo och VW Golf.

Något känt fel på dessa bilar som jag kan ta med mig när jag åker och kollar på dem?

VW Golf V 2004-2009 är en extremt populär bil och är också ett bra köp med ganska hög krocksäkerhet, du får en fin sådan för 45-50.000:-.
exempelvis:http://bytbil.com/bilar/volkswagen/g...8Yv2Z.UwQw1AAA!

VW Passat, en rymlig, säker och väldigt populär bilmodell, köp en från 2001 och framåt (stor facelift).
Exempel: http://bytbil.com/bilar/volkswagen/p...4M.qYIYagAHAA_!

Ett annat alternativ kan vara Mercedes C klass W203 2000-2007, mycket bekväm att köra samt hög krocksäkerhet, rekommenderar köp efter produktionsmånad januari 2003, då modellen fick ett bra rostskydd från fabrik, tidigare årsmodeller hade vissa rostproblem, den som är spekulant på en W203 som är producerad innan januari 2003 bör kolla bilen noga efter rostangrepp.
Facelift i april 2004.
Här är ett fint exemplar från 2003.
http://bytbil.com/bilar/mercedes-ben...hhqAAcABYtAA__!

BMW 3-serie kan också vara ett alternativ, satsa på en 4-cylindrig motor för att hålla ägandekostnaderna nere, bra bil, hög kvalitet.
exempel: http://bytbil.com/bilar/bmw/318/2vph...BDDUAA4ADotA__!

Audi A4, riktigt fin och solid bil, köp en från modellår 2001 och framåt.
Exempelvis:http://bytbil.com/bilar/audi/a4/bvis...f1MEMNQADgAKFo!
Citera
2015-06-12, 19:53
Medlem
Upprycknings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aseeltare
Tjenare!

Om du sätter värde på ditt liv bör du gå ett snäpp uppåt storleksmässigt, frontar du i en VW Polo eller Reneault Clio är det godnatt...

Låt dig inte luras av "5 stjärnor". 5 stjärnor för en liten bil = säker för att vara en så liten bil. En större bil med 5 stjärnor är betydligt säkrare.

Illustreras bra i detta exempel:

https://www.youtube.com/watch?v=sKSPxQjPOm0

Nuförtiden när bilarna är så pass säkra är det g-krafterna man dör av, inte att typ ratten trycks upp i nyllet på en. Ju större och tyngre bil du har jämfört med den du krockar med, desto lägre blir g-krafterna på dig.

Skulle rekommendera en Volvo V70 eller Saab 9-5, billiga i inköp, driftsäkra och billiga att äga.

Finns ju med diesel som är snåla särskilt på landsväg

Var inte dumsnål genom att köpa en liten skitbil för att spara några futtiga kronor genom att riskera ditt liv.
Senast redigerad av Uppryckning 2015-06-12 kl. 19:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in