Citat:
Ursprungligen postat av
Aseeltare
Tjenare!
Måste köpa mig en bil att ta mig till jobbet (4 mil fram och tillbaka) och den kommer även bli min första bil. Min budget ligger på 30000-45000 kr. Jag har kollat på lite olika modeller som jag har hört ska vara en bra första bilar: Renault Clio, VW Polo och VW Golf.
Har ni några synpunkter på dessa bilar?
Vet ni några andra modeller som jag borde kolla upp inom min budget?
Något känt fel på dessa bilar som jag kan ta med mig när jag åker och kollar på dem?
Om du sätter värde på ditt liv bör du gå ett snäpp uppåt storleksmässigt, frontar du i en VW Polo eller Reneault Clio är det godnatt...
Låt dig inte luras av "5 stjärnor". 5 stjärnor för en liten bil = säker för att vara en så liten bil. En större bil med 5 stjärnor är betydligt säkrare.
Illustreras bra i detta exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=sKSPxQjPOm0
Nuförtiden när bilarna är så pass säkra är det g-krafterna man dör av, inte att typ ratten trycks upp i nyllet på en. Ju större och tyngre bil du har jämfört med den du krockar med, desto lägre blir g-krafterna på dig.
Skulle rekommendera en Volvo V70 eller Saab 9-5, billiga i inköp, driftsäkra och billiga att äga.
Finns ju med diesel som är snåla särskilt på landsväg
Var inte dumsnål genom att köpa en liten skitbil för att spara några futtiga kronor genom att riskera ditt liv.