Citat:
Ursprungligen postat av
bammerz
Det är ju väldigt ofta så, om än inte i 100% av alla fall, att viktnedgång gör en stor skillnad för den som fått diabetes typ 2. Men då ska man ju ha övervikt i utgångsläget. Är man redan väldigt smal är det annat man får inrikta sig på, som en bra diet, motion, absolut inte röka eller använda droger.
Sådär, nu har jag varit hos läkaren i ca 4 h. Jag hade 6.7 i blodsocker idag, jag hade ätit rätt sent igår natt, men sockernivån var som igår iallafall.
De andra testerna jag tog var bland annat blodtryck, kissprov och blodprov ur armen (kan ha varit sänkan dom mena då som dom kunde se nu på momangen) och det visade jättebra resultat. Jag hade inga ketoner eller annat i kisset, så det är jättebra och skönt! Jag känner mig en aning lättad.
Men som sagt, som min läkare sa: "Idag, just i denna sekund så startar du ditt nya liv. Du kom hit i alldeles rätt tid för att upptäcka att du ligger i riskzonen för diabetes 2 (åldersdiabetes). Nu är det dags att träffa en dietist och ändra din kost helt och hållet samt börja motionera och träna så kommer du inte få diabetes".
Det känns ju väldigt skönt! Men ack så tråkigt att det blivit såhär. Så japp, nu är det dags att ändra på livet helt och hållet. Det ser jag fram emot, jag fick sån styrka av beskedet jag fick nyss.
Läkaren sa att, går jag ner i vikt och sköter mig så kommer sockervärdena att stabilisera sig, organen behöver inte jobba lika mycket då.
Så det är ju som du säger att är man överviktig så går det att rädda genom att göra det jag skrivit om. Men om man är underviktig så vet jag inte vad man kan göra. Men en sak vet jag, kosten är viktig oavsett under/övervikt.