Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-10, 22:09
  #1
Medlem
habeshas avatar
Hej!

Jag har tittat på lite jammers (tänker använda hemma). Det står att det är olagligt att inneha som privatperson i Sverige, men frågan är alltså - hur hårda är polisen med detta?

Om man beställer från ett EU-land eller liknande, och tullen tar paketet. Kan man inte bara säga att man samlar teknikprylar och inte visste om denna lag? Ej ansvarsskyldig, eller vad det heter.

Någon som kan något om detta?
Citera
2015-06-10, 23:13
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Du är skyldig att veta.
Självklart ser samhället hårt på detta, du hindrar tex dina grannar att ringa 112!
Citera
2015-06-10, 23:49
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habesha
Hej!

Jag har tittat på lite jammers (tänker använda hemma). Det står att det är olagligt att inneha som privatperson i Sverige, men frågan är alltså - hur hårda är polisen med detta?

Om man beställer från ett EU-land eller liknande, och tullen tar paketet. Kan man inte bara säga att man samlar teknikprylar och inte visste om denna lag? Ej ansvarsskyldig, eller vad det heter.

Någon som kan något om detta?

Ja, det är definitivt olagligt.
Nej, du kan inte hävda "visste inte".
Citera
2015-06-11, 22:06
  #4
Medlem
HarryHotters avatar
Det är olagligt att inneha störsändare.
http://www.pts.se/sv/Privat/Radio/Ut...t-storsandare/
Citera
2015-06-12, 12:17
  #5
Medlem
knarknazists avatar
Störsändare är olagligt och om jag minns rätt är det ett minimum på 6 månader fängelse. Med det sagt har jag en kompis som beställt en sådan, den var dock ganska billig och räckte bara runt 2-3 meter. Slank igenom tullen utan problem och han har inte blivit lagförd.

Citat:
Ursprungligen postat av habesha
Kan man inte bara säga att man samlar teknikprylar och inte visste om denna lag?

Jag är vapenintresserad, är det då OK att jag köper mig ett par AK-47, någon minigun och kanske ett granatgevär?
Citera
2015-06-12, 16:56
  #6
Medlem
habeshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarknazist
Störsändare är olagligt och om jag minns rätt är det ett minimum på 6 månader fängelse. Med det sagt har jag en kompis som beställt en sådan, den var dock ganska billig och räckte bara runt 2-3 meter. Slank igenom tullen utan problem och han har inte blivit lagförd.



Jag är vapenintresserad, är det då OK att jag köper mig ett par AK-47, någon minigun och kanske ett granatgevär?
Självklart inte, men det är ju en helt annan sak.
Jag har exempelvis fått in receptbelagd medicin, blivit stoppad och kallad på förhör. Förklarade att jag inte visste om det med recept, och ärendet lades ner.

Den lilla 2-meters apparaten, minns du vad den heter?
Citera
2015-06-12, 17:01
  #7
Medlem
Lätt att få tag i utomlands, de slinker igenom tullen lätt också. Dock är det olagligt att inneha och än mer olagligt att bruka en.

De funkar även olika bra beroende på styrka och hur god teckningen är till "riktiga" mobilnätet.
Citera
2015-07-08, 14:59
  #8
Medlem
sebnies avatar
Det finns dock en typ av "störsändare" som är laglig att använda i Sverige, och det är att använda "Rogue Wifi Access Point Blocker" i sin Wifi-AP (finns i företagsvarianter).

Anledningen är att dessa rent tekniskt inte är störsändare, utan vad den gör är att logga ut (deauth request) alla klienter som försöker ansluta till en "konkurrerande" accesspunkt 3 ggr. Resultatet är att klienten ger upp med att försöka ansluta, med andra ord ber man istället snällt en klient att sluta sända istället för att störa ut klienten. Eftersom det heller inte krävs något tillstånd för att sända på ISM-banden, så kan PTS inget göra.

Enligt lagen är störsändare definerad som:
"elektriska eller elektroniska anläggningar som, utan att vara radioanläggningar, är avsedda att sända radiovågor."

En störsändare "överröstar" alla sändare inom samma frekvensband och riskerar att störa ut kommunikationen. Även en mobilstörsändare av den typ som finns på fängelser som tillåter samtal med plitarnas telefoner samt till 112, baserar sig på att "överrösta" och störa ut signalerna runtomkring med en brusmatta, annars hade man från en insmugglad telefon kunnat välja att ansluta till en annan mast än "fängelsets".

Hade man haft en sändare som enbart lurar en telefon att vara en mast utan att lägga ut en brusmatta, så hade man istället åkt på att det krävs ett tillstånd för att sända på mobilbanden. En sådan sändare som enbart baserar sig på mastprincipen (och som går att "kringgå" genom att välja att ansluta till en annan mast i menyn för telefonen) är dock inte olaglig att inneha. (precis lika lite som att det inte är olagligt att inneha en basstation för mobiltelefoni, men olagligt att använda den)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback