Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-10, 19:59
  #1
Medlem
WisteriaLanes avatar
Kan man se exakt vilka telefonnr som var aktiva vid tidpunkten för Lisa Holms försvinnande? Då det är relativt tomt runt platsen kan inte så många vara uppkopplade mot närmaste mast?
Citera
2015-06-10, 20:11
  #2
Medlem
Ja det går, men ju mer glesbyggt det är desto större område täcker masten. Så t.ex. inne Sthlm stad så hade man kunnat ringa in ett mycket mindre område eftersom antennerna sitter så tätt.
Citera
2015-06-10, 20:18
  #3
Medlem
Polisen har redan begärt ut uppgifter om vilka som var uppkopplade vid vilken tidpunkt.
Citera
2015-06-10, 20:19
  #4
Medlem
Ojj, dubbelpost!
Citera
2015-06-10, 20:34
  #5
Avstängd
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andycharleson
Ja det går, men ju mer glesbyggt det är desto större område täcker masten. Så t.ex. inne Sthlm stad så hade man kunnat ringa in ett mycket mindre område eftersom antennerna sitter så tätt.

Men å andra sidan passerar det säkert mycket mindre folk ute på landsbygden per site oavsett. Vet inte om det går att spåra endast paging eller om tjänst måste åberopas som sms, data eller samtal för att det skall ge träff och sökbar data?
Citera
2015-06-10, 21:11
  #6
Medlem
WisteriaLanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RndBe
Polisen har redan begärt ut uppgifter om vilka som var uppkopplade vid vilken tidpunkt.
vet du hur låmg tid det tar innan uppgifterna levereras?
Citera
2015-06-10, 21:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Men å andra sidan passerar det säkert mycket mindre folk ute på landsbygden per site oavsett. Vet inte om det går att spåra endast paging eller om tjänst måste åberopas som sms, data eller samtal för att det skall ge träff och sökbar data?

Så är det ju säkert. Man kan dock inte säga lika säkert att de varit i närheten på samma sätt.
Jag tror att det ska gå att tömma en cell på all data som har skett. RNC/BSC vet ju hela tiden var du är. HLR page:ar med jämna mellanrum.
Citera
2015-06-11, 07:16
  #8
Medlem
Ganska många operatörer använder dessutom prober som pratar med alla RNCer och får nästan en realtidsbild av vilka IMSIs som är anslutna, och även deras signalstyrka, så det torde vara ganska enkelt att triangulera positionen. Dock så är det ju som man säger tidigare, långt mellan masterna på landsbygden, så det lär vara +/- några 100 m precision.
Citera
2015-06-11, 07:24
  #9
Medlem
knarknazists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Men å andra sidan passerar det säkert mycket mindre folk ute på landsbygden per site oavsett. Vet inte om det går att spåra endast paging eller om tjänst måste åberopas som sms, data eller samtal för att det skall ge träff och sökbar data?

Paging är något som sker inom en LAC, från nätet till telefonen, och endast då något intressant händer. Jag tror inte att vanliga location updates sparas hos operatören, rimligen måste personen få ett SMS/samtal. Alla moderna telefoner stödjer dock att operatören aktiverar GPS-enheten på distans (även om man stängt av denna i menyn). Men troligen är hennes telefon inte påslagen längre.
Citera
2015-06-11, 07:29
  #10
Medlem
Mack-Bolans avatar
Pejla mobiltelefoner- Jag tror också detta är rätt väg att gå och tror polisen jobbar på det.
GM eller flera GM tänkte på att förstöra BO:s telefon, men tänkte de verkligen på att stänga ner sina egna?
Jag tror inte det, inte initialt men kanske under brottets gång då jag tror att detta inte är ett planerat dåd.

Att GM haft bil känns rätt säkert då tex. mobilskalet hittats 1km från arbetsplatsen.
Citera
2015-06-11, 08:55
  #11
Avstängd
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pasco
Ganska många operatörer använder dessutom prober som pratar med alla RNCer och får nästan en realtidsbild av vilka IMSIs som är anslutna, och även deras signalstyrka, så det torde vara ganska enkelt att triangulera positionen. Dock så är det ju som man säger tidigare, långt mellan masterna på landsbygden, så det lär vara +/- några 100 m precision.

Jo. Men detta är inget som sparas per automatik för alla IMSIs mig veterligen. Om man nu vill ta reda på alla som rörde sig inom samma område så här i eftertid.
Citera
2015-06-12, 00:27
  #12
Medlem
Roland Janssons avatar
jag har hört att även avslagna mobiler med batteriet i går att pejla...sant?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback