Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-10, 15:07
  #1
Medlem
Jag har tidigare skrivit stråkarrangemang och körarr, och just nu ger jag mig på att arra till ett storband. Det har gått relativt bra, men när det dyker upp maj - och dimackord så har jag svårt att få det att låta "bra". Det är precis som att något skär sig. Jag tror att det är dissonansen mellan maj 7:an och bastonen som spökar. Just nu har jag arrangerat så att varje sektion spelar en komplett fyrklang av t.ex Bmaj7, men det låter inget bidare :S Tacksam för hjälp
Citera
2015-06-10, 15:11
  #2
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag hade nog försökt komma över några av de arrangemang som Neal Hefti gjorde åt Count Basie, det blir lixom inte bättre än så. Där kan du nog se hur man löser dessa problem som du har.

http://www.ejazzlines.com/big-band-a...r/count-basie/
Citera
2015-06-10, 15:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojnes
Jag har tidigare skrivit stråkarrangemang och körarr, och just nu ger jag mig på att arra till ett storband. Det har gått relativt bra, men när det dyker upp maj - och dimackord så har jag svårt att få det att låta "bra". Det är precis som att något skär sig. Jag tror att det är dissonansen mellan maj 7:an och bastonen som spökar. Just nu har jag arrangerat så att varje sektion spelar en komplett fyrklang av t.ex Bmaj7, men det låter inget bidare :S Tacksam för hjälp
Du behöver inte ha majtonen i varje sektion, testa att ta bort den ur någon. Undvik att lägga maj-7-an högst upp i skrivet ackord, då kan den också bli genomträngande.
Frestas inte heller att alltid spela med alla sektioner...det kan bli genomtjockt då. Om det är ditt första arr så unna dig att ge brassektionerna litet pauser, i synnerhet trumpeterna. Känner du att det blir glest kan du lägga till litet i efterhand.

Hoppas det är nåt du tycker verkar vara vettigt av detta.
Citera
2015-06-10, 15:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag hade nog försökt komma över några av de arrangemang som Neal Hefti gjorde åt Count Basie, det blir lixom inte bättre än så. Där kan du nog se hur man löser dessa problem som du har.

http://www.ejazzlines.com/big-band-a...r/count-basie/


Oj, självaste Enoch i en jazztråd; där ser man.
Ja, David Wolpe arrangerar också bra....studera litet av hans arr. JAg tror han har en sajt med litet material utlagt.
Citera
2015-06-10, 15:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Du behöver inte ha majtonen i varje sektion, testa att ta bort den ur någon. Undvik att lägga maj-7-an högst upp i skrivet ackord, då kan den också bli genomträngande.
Frestas inte heller att alltid spela med alla sektioner...det kan bli genomtjockt då. Om det är ditt första arr så unna dig att ge brassektionerna litet pauser, i synnerhet trumpeterna. Känner du att det blir glest kan du lägga till litet i efterhand.

Hoppas det är nåt du tycker verkar vara vettigt av detta.

Tack för tipsen! Jag testade att lägga 7an längre ner och det lät genast mycket bättre. Lät även de mer basfrekventa instrumenten spela 7an. Dvs barytonsaxofon och Trombon (4e). Jag försöker se till så att inte alla spelar samtidigt, men just detta partiet som innehåller ett maj7 är låtens klimax och då vill jag att alla spelar samtidigt

Är klingande C en hyffsad maxton för en trumpet i ett amatörband? Eller är jag för snäll? Hur gör jag förresten med dim-ackorden? Skall 7an även placeras i botten där också?
Citera
2015-06-10, 15:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojnes
Tack för tipsen! Jag testade att lägga 7an längre ner och det lät genast mycket bättre. Lät även de mer basfrekventa instrumenten spela 7an. Dvs barytonsaxofon och Trombon (4e). Jag försöker se till så att inte alla spelar samtidigt, men just detta partiet som innehåller ett maj7 är låtens klimax och då vill jag att alla spelar samtidigt

Är klingande C en hyffsad maxton för en trumpet i ett amatörband? Eller är jag för snäll? Hur gör jag förresten med dim-ackorden? Skall 7an även placeras i botten där också?


Menar du trestrukna C? Ja, gå inte högre än så med amatörer. Det sliter ordentligt. Låt dem gärna få några takter paus om det är en jobbig insats.

Rena dimackord har ingen sjua, det är ju bara små terser? Eller menar du mollsju-5? I ett sådant ackord ska du nog fr a inte ha det för grötigt i botten, testa litet olika inversioner.
Citera
2015-06-10, 16:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Menar du trestrukna C? Ja, gå inte högre än så med amatörer. Det sliter ordentligt. Låt dem gärna få några takter paus om det är en jobbig insats.

Rena dimackord har ingen sjua, det är ju bara små terser? Eller menar du mollsju-5? I ett sådant ackord ska du nog fr a inte ha det för grötigt i botten, testa litet olika inversioner.

Ja precis! Ett trestruket, icke-klingande e blir det väl? Vad gäller 7an så måste jag ha sett i syne, för jag tyckte det stod dim7 men jag har nog sett i syne så glöm det
Citera
2015-06-10, 17:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojnes
Ja precis! Ett trestruket, icke-klingande e blir det väl? Vad gäller 7an så måste jag ha sett i syne, för jag tyckte det stod dim7 men jag har nog sett i syne så glöm det
Det blir ett skrivet trestruket d, en Bb-trumpet klingar ett tonsteg under skriven ton.

OK, vi kan alla se galet ibland.
Citera
2015-06-10, 18:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det blir ett skrivet trestruket d, en Bb-trumpet klingar ett tonsteg under skriven ton.

OK, vi kan alla se galet ibland.

Ojdå det har jag inte ens tänkt på. Jag arrangerar i programmet Sibelius och där har jag inte valt någon Bb-trumpet, utan A trumpeter :S Är det ett måste?
Citera
2015-06-11, 08:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojnes
Ojdå det har jag inte ens tänkt på. Jag arrangerar i programmet Sibelius och där har jag inte valt någon Bb-trumpet, utan A trumpeter :S Är det ett måste?


JA, för bövelen. Annars blir det en halv ton för lågt i trumpetsektionen. Trumpeter i storband är alltid Bb-trumpeter..

Observera dock att trombonernas noter skrivs i klingande tonart i basklav, även om det är Bb-tromboner. Skriver man trombonnoter i G-klav krivs de för transponerande instrument på samma sätt som för trumpeterna.....det där är litet rörigt.

Lycka till med arrandet....men du...inga A-trumpeter!
Citera
2015-06-15, 16:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
JA, för bövelen. Annars blir det en halv ton för lågt i trumpetsektionen. Trumpeter i storband är alltid Bb-trumpeter..

Observera dock att trombonernas noter skrivs i klingande tonart i basklav, även om det är Bb-tromboner. Skriver man trombonnoter i G-klav krivs de för transponerande instrument på samma sätt som för trumpeterna.....det där är litet rörigt.

Lycka till med arrandet....men du...inga A-trumpeter!

Tack för feedbacken!! Detta måste jag rätta till :P
Citera
2015-06-16, 13:11
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojnes
Tack för feedbacken!! Detta måste jag rätta till :P


Ja du...annars hade man kunnat tro att det var Stravinskij elle Schönberg som arrat!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback