Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-10, 12:11
  #1
Medlem
Hej tänkte åka till Kalabrien i Augusti/september och försöker hitta lite information från folk som varit där finns inte jättemycket nytt så att säga.

Men vi åker med en 5-åring och tänkte mest på hur det är om det är så bra som det verkar? Sen hur funkar busskommunikationerna eller är hyrbil att föredra?

Tips på vad man inte bör missa om man bor i Tropea ? Finns det fler stränder i gångavstånd m.m.

Vill veta allt.
Citera
2015-06-10, 23:23
  #2
Medlem
Atmosfaers avatar
Hej där! Bodde strax utanför Tropea i ett hus vi hyrde förra året i juni. Det är verkligen en mysig stad samtidigt som den är väldigt vacker då den ligger uppbyggd på en stor klippa.

Maten är god. Om ni gillar stark mat bör ni testa deras olika kötträtter med chili som är odlad just på denna plats. Det ligger en strand strax utanför hamnen och sedan finns det en större strand som är lite finare, men som det är mer trångt på. Den kan ni inte missa då den ligger precis nedanför klippan. Staden har många fina små gränder med gömda resturanger och mysiga café. Vi hade hyrbil i en vecka vilket vi åkte långt med sammanlagt. Hur det är med bussar märkte jag inte så mycket av. Taxi däremot finns det gott om.

Det finns lite olika aktiviteter såsom att åka upp i byarna uppe i bergen, åka till vinodlingar samt att åka ut till vulkanen Stromboli som ligger mitt ute i havet och som kan ses från stadens utsiktsplats. När man väl är där så får man se på de små utbrotten som vulkanen har i kvällens mörker. Verkligen en upplevelse! Det finns ställen inne i staden där ni kan hämta ut turistinformation.

Kom ihåg att de både är värdelösa på engelska och att ni kan bli chockade när ni ser på er nota att de tar betalt både för besticken och dukningen på flera resturanger! Om ni bor i byarna strax utanför Tropea så får ni vara beredda på lösa hundar och att det är lite smutsigt på sina håll intill väggkanterna.

Oavsett, så är Tropea en väldigt vacker stad jag kan tänka mig återvända till.

Var inte rädd för att ställa några mer frågor
Citera
2016-02-10, 19:09
  #3
Medlem
Germanofils avatar
Kalabrien är fint och då speciellt området kring Tropea. Jag kan varmt rekommendera stranden i Parghelia (inte den vid hamnen utan den lite längre uppåt kusten). Superfint turkost vatten, klättervändliga klippor och relativt folktomt.

Capo Vaticano höjs till skyarna i diverse turistguider men jag tyckte inte att det var bättre där än någon annanstans längs kusten. Dessutom sjukt svårt att hitta den enda delen av strand som inte är blockerad av hotellkomplex. Plus dock för att man kunde hyra trampbåt med rutschkana.

En dagstripp till Reggio de Calabria är att rekommenera. Då kan man dessutom passa på att se den pittoreska fiskebyn Scilla på vägen. Reggio är en fin stad (åtminstone stadskärnan) och inte alls så "rough" som jag hade föreställt mig.

Pizzo kan också var värt ett besök, om inte annat för att äta deras Tartufoglass. Fin liten stad.

Glass är i allmänhet något jag kan rekommendera. Oftast fantastisk god. Vad gäller maten så tycker jag inte att restaurangerna erbjöd sååå supergod mat. Däremot så är kvalitén på livsmedel som ost, korv, grönsaker och frukt mycket hög. Att köpa hem och äta/laga själv är ett bra alternativ om man har ett boende med kök vilket vi hade.

Hyrbil är ett måste. Kollektivtrafiken i regionen är väldigt dåligt utbygd.
Citera
2016-07-11, 18:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atmosfaer
Hej där! Bodde strax utanför Tropea i ett hus vi hyrde förra året i juni. Det är verkligen en mysig stad samtidigt som den är väldigt vacker då den ligger uppbyggd på en stor klippa.

Maten är god. Om ni gillar stark mat bör ni testa deras olika kötträtter med chili som är odlad just på denna plats. Det ligger en strand strax utanför hamnen och sedan finns det en större strand som är lite finare, men som det är mer trångt på. Den kan ni inte missa då den ligger precis nedanför klippan. Staden har många fina små gränder med gömda resturanger och mysiga café. Vi hade hyrbil i en vecka vilket vi åkte långt med sammanlagt. Hur det är med bussar märkte jag inte så mycket av. Taxi däremot finns det gott om.

Det finns lite olika aktiviteter såsom att åka upp i byarna uppe i bergen, åka till vinodlingar samt att åka ut till vulkanen Stromboli som ligger mitt ute i havet och som kan ses från stadens utsiktsplats. När man väl är där så får man se på de små utbrotten som vulkanen har i kvällens mörker. Verkligen en upplevelse! Det finns ställen inne i staden där ni kan hämta ut turistinformation.

Kom ihåg att de både är värdelösa på engelska och att ni kan bli chockade när ni ser på er nota att de tar betalt både för besticken och dukningen på flera resturanger! Om ni bor i byarna strax utanför Tropea så får ni vara beredda på lösa hundar och att det är lite smutsigt på sina håll intill väggkanterna.

Oavsett, så är Tropea en väldigt vacker stad jag kan tänka mig återvända till.

Var inte rädd för att ställa några mer frågor

Tips på bra bad runt Tropea? Flickvännen och jag ska förmodligen åka till San Domenico som ligger bara några km från Tropea, så gärna så nära däromkring som möjligt. Jag vill jättegärna hitta något bra hoppställe! När jag googlade såg jag någon cool klipphylla som gjord för att hoppa ifrån, men det stod ingen information om platsen ...
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2580228

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback