Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-06-26, 16:00
  #37
Medlem
KoVaKs avatar
med tanke på att sporter som badminton TOTALT ignoreras av media, så får damfotboll extremt stort utrymme
Citera
2015-06-27, 02:26
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoVaK
med tanke på att sporter som badminton TOTALT ignoreras av media, så får damfotboll extremt stort utrymme

Det är däremot inte så svårt att förklara: beror helt enkelt på att badminton inte är en sport utan något man spelar på landet när strömmen gått så xboxet inte funkar...
Citera
2015-06-27, 03:12
  #39
Medlem
70-talsfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Jag erkänner att jag provoceras av damfotboll. Exakt varför vet jag inte eftersom jag inte provoceras av några andra damidrottare. Jag tror att det beror på följande logiska motsägelse.

Å ena sidan jämför de sig gärna med herrfotboll när det kommer till pengar, medieutrymme osv. Men å andra sidan så vill de inte gärna jämföra sig när det gäller själva utövandet. Då är det en egen idrott som ska bedömas på egna meriter.

Det är just det. De kämpar hårt och de får ganska lite uppskattning och ekonomisk vinning för det. _Jämfört med herrfotboll_.

Men om nu damfotboll bör bedömas som en egen idrott och inte jämföras med herrfotboll. Då kan man lika gärna jämföra med herrlandslaget i volleyboll eller landhockey. De får nästan ingen mediebevakning och tjänar väl knappt inget på sina idrotter. De tränar säkert minst lika hårt och offrar lika mycket.

Problemet när man håller på med idrott är att pengarna måste komma från människor som är intresserade av det de håller på med. Det finns inget egenvärde i idrott. Man kan inte betala för svettdroppar eller träningstimmar.

Så, hur många genuint intresserade som är villiga att betala för att se damfotboll? Vilket publiksnitt har damallsvenskan? Var ska pengarna komma ifrån?

Nu får damfotbollen ohyggligt utrymme i sportsändningar för att på så sätt försöka skapa ett intresse kring laget och sporten. Men VEM har valt ut just damfotboll? Varför promota just dem och inte nåt annat damlag, typ innebandy? Ja jag vet svaret, det är för att herrfotboll är så stark. Men då är vi där igen och jämför.

Svensk damfotboll har fastnat i en föråldrad ideologi som kallas feminism. Media lyfter fram fotbollstjejerna bara för deras kön, inte prestationer. Sedan gnälls det på patriarkatet och mansdominansen så fort det inte går bra. Problemet blir att motivera denna kritik när de flesta övriga länder utvecklar sin damfotboll och passerar Sverige. Är det fortfarande de svenska gubbarnas fel att tjejer i andra länder lirar bättre?
Citera
2015-06-27, 03:59
  #40
Medlem
2013-01-15.
- Aiks P17-lag - Damlandslaget 3-0. Speltid 2 x 30, i 2:a halvlek spelade Aik frivilligt med 1 man mindre. Det säger allt om sportens kvalitéer.

Vi ska inte jämföra fotboll med damfotboll sägs det både nu och då, ändå ska vi konstigt nog dela samma fotbollsgala. För att citera ts "Å ena sidan jämför de sig gärna med herrfotboll när det kommer till pengar, medieutrymme osv. Men å andra sidan så vill de inte gärna jämföra sig när det gäller själva utövandet. Då är det en egen idrott som ska bedömas på egna meriter."

så är det, precis så brukar det låta. Vem minns inte fotbollsgalan 2013 exempelvis, när det blev ett jävla liv i samband med att Anders Svensson fick en bil av fotbollsförbundet för lång och trogen tjänst, eller ja för sitt landskampsrekord, medan damlandslagets motsvarighet Therese Sjögran inte fick något pris. Då gick det bra att gnälla och skrika, men så fort det som faktiskt sker på planen kommer på tal, ja då vill man plötsligt inte jämföras med herrarna.

Hur mycket pengar genererar herrlandslaget respektive damlandslaget? Kan tycka att det är väsentligt och relevant att ta ställning till, innan man skapar en debatt om exempelvis landskampsrekordet & det pris Svensson fick mottaga år 2013 av SVFF.

När herrarna spelar internationellt-VM eller EM-kval då är det allt som oftast över 30 000 personer på plats, ibland till och med uppemot 50 000, när damerna spelar är det sällan fler än 5000-6000.
__________________
Senast redigerad av herrtanke 2015-06-27 kl. 04:01.
Citera
2018-04-05, 23:16
  #41
Medlem
Det blir ju helskumt när man måste böna om uppmärksamhet
https://www.aftonbladet.se/sportblad...alig-bevakning

Kul att det går bra för dem och hoppas de får ekonomiskt stöd
MEN TVINGA MIG INTE ATT TITTA PÅ SKITEN!

De blandar ihop bidrag och uppmärksamhet
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback