Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-10, 05:51
  #1
Medlem
Expels avatar
Hallå.

Jo, nu har jag suttit uppe mer eller mindre i timmar och försökt lösa detta förbannande problem, envis som jag är så klarar jag inte somna, utan vill lösa skiten - förmodligen kommer jag nog somna iallafall med ett olöst problem, menmen.

Så här lyder problemet, jag har en Asus RN-N12 här hemma som ligger och puttrar dag in och ut, var inne och kikade lite i panelen där och såg att man kunde ladda upp en ny mjukvara, så tänkte jag "Jo, men det gör jag, jag kikar på support.asus.com och ser ifall dem har någon ny programvara att erbjuda", och visst hade dem det.

Jag laddar ner mjukvaran dem har på sin hemsida, loggar in på panelen för min Asus router igen och laddar upp skiten, den jobbar på och jag bemöts utav ett meddelande som säger något i stil med "Routern din kommer starta om inom kort och hemsidan kommer uppdateras. För att ansluta igen måste du ändra din IP adress". "okej", tänker jag och försöker ansluta igen till sidan genom: 192.168.0.1 som funkade tidigare och alla tidigare gånger, men nu funkade det dock inte. Routern visas heller inte längre i nätverks fältet där jag ser dem andra nätverken, som att den är helt död.

Hur som helst, suttit nu någon timme och Google'at på skiten och även kikat på ett par videos på YouTube hur man gör en sk "restore" utav hela routern.
Jag kom senare fram till att jag behövde ladda ner något som heter Asus Utility som då har något slags program som backar upp skiten till det ursprungliga, antar jag, och det heter "Firmware Restoration", körde det, laddade ner en programvara som var lite äldre än den jag laddade ner ifrån första början, sedan installerade jag skiten och det står bara att den söker och sedan får jag ett meddelande utav programmet att den kunde inte hitta routern, även fast jag fullföljde guiden totalt, inte bara en gång utan ett antal tiotals gånger, gjorde en sån där recovery mode, så att routern kommer in i ett speciellt läge och ström lampan blinkar som dem förklarar att den bör göra och det gör min också, så att den bör ju hitta den, men det gör den inte - den hittar den inte överhuvudtaget...

Detta är bl.a den guiden jag följt:
https://www.asus.com/support/FAQ/1000814/

Vad bör jag göra, vad kan jag göra?
Bör jag kontakta Asus Supporten, vad kan dem bidra med tro?
Har någon haft liknande problem som jag har nu, vad gjorde ni för att lösa det?

All hjälp skulle uppskattas, och ursäkta för lite spralliga meningar, är alldeles för trött och borde ha sovit för länge sen.

// Expel.
Citera
2015-06-10, 06:35
  #2
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Om du har följt den guiden till punkt och pricka så har du tilldelat din dator IP 192.168.1.10 och försöker nå routern med IP 192.168.0.1 som funkade innan.

Vad händer om du testar med 192.168.1.1 istället?

http://support.mcsnet.ca/asus/
Citera
2015-06-10, 11:52
  #3
Medlem
Expels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Om du har följt den guiden till punkt och pricka så har du tilldelat din dator IP 192.168.1.10 och försöker nå routern med IP 192.168.0.1 som funkade innan.

Vad händer om du testar med 192.168.1.1 istället?

http://support.mcsnet.ca/asus/
Har testat alla möjliga adresser, inget utav dem fungerar.
Har nätverks kabeln inne i datorn och den visar inte alls något i kommandotolken när jag skriver "ipconfig", vilket bör ge mig information om vilken adress det är, men i detta fall visar det inte alls något överhuvudtaget, som att den är sten död.

Ugh, måste ha laddat ner helt fel programvara?
Citera
2015-06-10, 12:13
  #4
Medlem
Expels avatar
Ringde Asus supporten precis och snubben som jobbade i telefonkiosken där förklarade att jag har 3 års garanti så att jag kunde vandra in i den butik jag köpt routern på och få en helt ny tillbaka, dock så krävs det kvitto och letade precis som en galning efter kvittot, men det måste jag nog ha slängt iväg när jag köpte routern.

Routern i sig är köpt på NetOnNet, det är ett stort måste på att ha med sig kvitto va ifall man tänkt få tillbaka något?
Citera
2015-06-10, 17:19
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expel
Ringde Asus supporten precis och snubben som jobbade i telefonkiosken där förklarade att jag har 3 års garanti så att jag kunde vandra in i den butik jag köpt routern på och få en helt ny tillbaka, dock så krävs det kvitto och letade precis som en galning efter kvittot, men det måste jag nog ha slängt iväg när jag köpte routern.

Routern i sig är köpt på NetOnNet, det är ett stort måste på att ha med sig kvitto va ifall man tänkt få tillbaka något?
Betalade du med kort så har du väl ett kontoutdrag att visa upp.
Citera
2015-06-12, 20:22
  #6
Medlem
Expels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Betalade du med kort så har du väl ett kontoutdrag att visa upp.
Jo, det är sant och det tror jag minsann jag gjorde också - får definitivt kika över det där och se ifall jag hittar något.
Men jag menar, även ifall jag hittar denna betalning så bygger det ju inte på ett sk kvitto, produkt typen finns väl inte med i transaktions loggen i internetbanken, finns det något sätt att gräva upp det tro?
Citera
2015-06-12, 21:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expel
Ugh, måste ha laddat ner helt fel programvara?


Vilken programvara, firmware eller verktyget som återställer routern?

Om du menar firmware så kan jag lugna dig, det går inte att uppgradera med en firmware från en annan router.

Det låter mer som att något gick snett vid uppgraderingen, vilket kan hända även om man gjort allt efter handboken.

Vad händer när du följer instruktionen om återställning av firmware? Strömindikatorn på frontpanelen ska blinka långsamt om du gjort rätt. Även den bäste kan behöva testa sig fram flera gånger innan det fungerar.

Enligt manualen till din router så ska man hålla in återställningsknappen och sedan plugga in strömkabeln. När strömindikatorn på frontpanelen börjar blinka så släpper man återställningsknappen. Sedan startar man verktyget för återställning av routerns firmware.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback