Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-09, 21:45
  #1
Medlem
Jag är riktigt rutten på det här med router och vänder mig nu till er om vilken router jag bör ha. Har ett vanligt 24mbit/s från Telia(adsl). Något speciellt som rekommenderas? Något man skall tänka på vid köp. Innehar ingen telefoni om det är till hjälp.

MVH
Citera
2015-06-09, 22:30
  #2
Medlem
julernsts avatar
Hur stort område ska routern täcka? Hur kommer du placera den? Kommer den att gå igenom många väggar och vad är dom väggarna isf gjorda av? Hur många ska använda den?

Det går inte att rekommendera en router utan att känna till dina specifika behov och förutsättningar.
Citera
2015-06-09, 23:09
  #3
Medlem
dindummers avatar
Håller med föregående talare. Är man ute efter det mest simpla så rekommenderar jag dock Apple Airport, väldigt simpel och enkelt att brygga flera stationer för att utöka räckvidden. Kostar en tusenlapp per enhet.

Skall man däremot göra mer avancerade lösningar så rekommenderar jag att köpa Asus, Netgear, Dlink mfl.
Citera
2015-06-10, 01:08
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McBullz
Jag är riktigt rutten på det här med router och vänder mig nu till er om vilken router jag bör ha. Har ett vanligt 24mbit/s från Telia(adsl). Något speciellt som rekommenderas? Något man skall tänka på vid köp. Innehar ingen telefoni om det är till hjälp.

MVH

Du har väl redan ett ADSL-modem? Vilket?
Citera
2015-06-10, 15:38
  #5
Medlem
Amex88s avatar
Hej,

Jag lånar den här tråden också, jag ska köpa en router till min lägenhet, 42 kvm där internetjacket är i ena rummet och min dator i det andra (betongvägg mellan men också en dörr). Jag behöver kunna koppla upp min mobil och laptop. Vi har 100/100 internet från ethernet-port i väggen.

Vilken typ av router kan man komma undan med?
Citera
2015-06-10, 17:13
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amex88
Hej,

Jag lånar den här tråden också, jag ska köpa en router till min lägenhet, 42 kvm där internetjacket är i ena rummet och min dator i det andra (betongvägg mellan men också en dörr). Jag behöver kunna koppla upp min mobil och laptop. Vi har 100/100 internet från ethernet-port i väggen.

Vilken typ av router kan man komma undan med?

TP-link WDR4300 har jag och har kök och badrum mellan router och dator. Det blir ju två väggar/dörrar.

Har du lite mer kosing så är TP-link Archer C7 ännu ett snäp bättre om du har nätverkskort för IEEE 602.11ac.

Läs mer här:
(FB) Köpråd och tips för routers / modem
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback