Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-09, 20:56
  #1
Medlem
Min son har lyckats skvätta stearin in i uttaget där man ska koppla in internet sladden. Jag har lyckats skrapa bort allt stearin men uttaget fungerar inte. Dator är helt ny och jag helt förtvivlad.
Kan det ha blivit kortslutning? Finns det möjlighet att bara byta ut det här uttaget eller måste hela datorn (bärbar) bytas ut? Datorn kosta ca 30 000 så det är inte "bara" att köpa ny.

Tacksam för alla råd.
Citera
2015-06-09, 21:03
  #2
Avstängd
Gäddans avatar
Finns internetsladdurtag att köpa. Passar in i en usb-port.

http://www.kjell.com/sortiment/dator...adapter-p68129
Citera
2015-06-09, 21:17
  #3
Medlem
Djurmos avatar
Kortslutning är det inte, stearin leder inte ström. Jag hade fortsatt att försöka pilla undan stearinet från kontakterna där inne, det är rätt svaga spänningar så det räcker med ett mycket tunt lager fet stearin för att sabba kontakten. Tvätta ev ur med lite bensin på en bomullstops, men OBS bara lite, kolla innan så att det inte dropper ur topsen genom att lägga den mot t.ex. ett papper det behöver bara finnas mycket lite på för att lösa upp de minimala mängder stearin som kan sitta på de där guldfärgade blecken.
Citera
2015-06-09, 21:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gäddan
Finns internetsladdurtag att köpa. Passar in i en usb-port.

http://www.kjell.com/sortiment/dator...adapter-p68129

Tusen tack!
Citera
2015-06-09, 21:48
  #5
Medlem
PenisJuices avatar
Och därför ska jag ha mina barn i källaren.

Men skämt åsido, bra länk till kjell & co ovan, och wireless är ju ändå the way to go nuförtiden.
Citera
2015-06-09, 21:57
  #6
Medlem
Det går att fixa, stäng av datorn, ta ur batteri om möjligt. håll datorn "upp och ned" och värm med hårtork/varmluftspistol försiktigt på rejält avstånd så du inte blåser in det längre. Stearinet rinner ut och du kan eftertorka med tops och alkohol/elektronikrengöring.
Har räddat ett par uttag åt användare på detta sätt, stearinolyckor verkar oväntat vanligt
Ps, köper du rätt elektronikrengöring(den med stort kryss och dödskalle på) så löser den i sig stearin lätt.
Citera
2015-06-09, 23:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av archiballt
Det går att fixa, stäng av datorn, ta ur batteri om möjligt. håll datorn "upp och ned" och värm med hårtork/varmluftspistol försiktigt på rejält avstånd så du inte blåser in det längre. Stearinet rinner ut och du kan eftertorka med tops och alkohol/elektronikrengöring.
Har räddat ett par uttag åt användare på detta sätt, stearinolyckor verkar oväntat vanligt
Ps, köper du rätt elektronikrengöring(den med stort kryss och dödskalle på) så löser den i sig stearin lätt.


Tack för inlägget vart hittar jag sådan rengöring?
Citera
2015-06-10, 10:29
  #8
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara - PC
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback