Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-13, 07:31
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sumprunkarn
Det är inte så lätt. Enligt JB 12:25 andra stycket är visserligen hyresvärden skyldig att uppmana en störande hyresgäst att upphöra med störningarna. Det jag efterfrågar är vilka sanktioner som finns mot hyresvärden om han underlåter att göra detta. Jag har letat och jag hittar tyvärr ingenting. En ren spekulation från min sida är att ett brott mot denna regel ger hyresgästen rätt att frånträda avtalet men så länge det inte finns sanktioner finns det ju inget TS kan göra.
nu kom jag ju inte hit för att tjafsa med någon som inte inser problemet. jag kom hit för att få hjälp.
Citera
2015-06-13, 08:28
  #14
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sumprunkarn
Det är inte så lätt. Enligt JB 12:25 andra stycket är visserligen hyresvärden skyldig att uppmana en störande hyresgäst att upphöra med störningarna. Det jag efterfrågar är vilka sanktioner som finns mot hyresvärden om han underlåter att göra detta. Jag har letat och jag hittar tyvärr ingenting. En ren spekulation från min sida är att ett brott mot denna regel ger hyresgästen rätt att frånträda avtalet men så länge det inte finns sanktioner finns det ju inget TS kan göra.

Vet inte varför du drar in jordabalken i det här. Det här är ett miljöbrott. Om hyresvärden vägrar att åtgärda det ger dom värden ett föreläggande om åtgärder som ska vidtas. Följer inte denne det brukar det följas av vite om jag inte minns fel, borde framgå i viteslagen. Vägrar man följa myndighetsbeslut brukar det vara följden. Det är ju dock en långdragen och svår process.

Ex. (Eftersom google fortfarande är något mystiskt och svårt)
http://www.jpinfonet.se/Tjanster/Inf...orande-granne/
__________________
Senast redigerad av Inanis 2015-06-13 kl. 08:34.
Citera
2015-06-13, 08:34
  #15
Medlem
cem77s avatar
Det finns möjlighet att deponera sin hyra hos länsstyrelsen om man anser att hyresvärden inte sköter sig. Kontinuerliga störningar borde kunna gå under första punkten för giltig grund.
http://www.lansstyrelsen.se/stockhol...g-av-hyra.aspx
Citera
2015-06-13, 14:15
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Vet inte varför du drar in jordabalken i det här. Det här är ett miljöbrott. Om hyresvärden vägrar att åtgärda det ger dom värden ett föreläggande om åtgärder som ska vidtas. Följer inte denne det brukar det följas av vite om jag inte minns fel, borde framgå i viteslagen. Vägrar man följa myndighetsbeslut brukar det vara följden. Det är ju dock en långdragen och svår process.

Ex. (Eftersom google fortfarande är något mystiskt och svårt)
http://www.jpinfonet.se/Tjanster/Inf...orande-granne/
Lägg ner det där, detta är inte helt lätt att hitta såvida du inte vet var du ska leta. Förövrigt är det givet att man tittar i jordabalken då den reglerar hyresförhållanden. Du hänvisar själv till en artikel som handlar om jordabalken och sen frågar du mig varför jag drar in jordabalken i detta. Hur ska du ha det egentligen?

Citat:
Ursprungligen postat av emmawd
nu kom jag ju inte hit för att tjafsa med någon som inte inser problemet. jag kom hit för att få hjälp.
Det är ju det vi håller på och reder ut ditt skåp!

Du ansöker helt enkelt till hyresnämnden att de ålägger hyresvärden att avhjälpa bristen som har uppstått i ditt boende enl. Jordabalken 12 Kap 16 § 1st punkt 3
http://www.hyresnamnden.se/Domstolar...na/ansokan.pdf
Citera
2015-06-13, 16:35
  #17
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sumprunkarn
Lägg ner det där, detta är inte helt lätt att hitta såvida du inte vet var du ska leta. Förövrigt är det givet att man tittar i jordabalken då den reglerar hyresförhållanden. Du hänvisar själv till en artikel som handlar om jordabalken och sen frågar du mig varför jag drar in jordabalken i detta. Hur ska du ha det egentligen?


Det är ju det vi håller på och reder ut ditt skåp!

Du ansöker helt enkelt till hyresnämnden att de ålägger hyresvärden att avhjälpa bristen som har uppstått i ditt boende enl. Jordabalken 12 Kap 16 § 1st punkt 3
http://www.hyresnamnden.se/Domstolar...na/ansokan.pdf

Har du helt rätt i, var nog lite för tidigt på morgonen det där, får väl be om ursäkt för det.
Citera
2017-03-09, 01:37
  #18
Medlem
AhmenTjenas avatar
Sitter i samma sits som TS.

Hyr andrahand gjort det i snart 8 år.
Har en narkoman till granne som fastighetsägaren sympatiserar med.
Har varit misshandelsfall i lägenheten, pundaren har somnat med cigg så lägenheten höll på brinna ner, han har gjort inbrott hos andra hyresgäster i huset, samt känt att han gömmer stödgods i lägöenheten och förrådet samt ett garage han "fått" & m.m .

Han är koppartjuv (bottenskrap) och låter 24/7 tack vare sitt amfetaminbruk (Du känner ingen sömn på amfetamin).


Trots all skit så bryr sig inte fastighetsägaren.

Jag kommer inte åt någon annan hyresrätt och kan helt enkelt inte flytta.
Men situationen är så jävlig att jag måste åka till vänner och familj 2-3 nätter i veckan för få sömn.

Detta har jag gjort under alla dessa år :
  • Pratat med grannen
  • Hotat grannen
  • Pratat med fastighetsägaren om problemet.
  • Frågat om ny lägenhet om han inte vill slänga ut grannen.
  • Ringt polisen (vid stök, drogförsäljning m.m)
  • Ringt kommunen och berättat hur en av deras största privatavärdar jobbar.

Kan nämna att fastighetsägaren har satt det i system att hyra ut i 2:a hand.
Dvs. har ingen som bor i något av hans 7 hus ett riktigt förstahandskontrakt.
Just för att man inte ska kunna klaga och ha några rättigheter.

Finns ingen hyresförening, finns ingen störningsjour.
Man har inte ens bytt portkod på 8 år, hade inbrottsförsök i lägenheten och fick bekosta en säkerhetsdörr själv.


Vad hade ni gjort i min sits ? Klarar inte av att vara sömnlös mer.
Dräper den djäveln snart !
Citera
2017-03-29, 23:46
  #19
Medlem
Gaupes avatar
Sluta trakassera grannarna med ert tjafs.
Skaffa öronproppar och/eller en hobby och intensifiera letandet efter ny lya om nu grannen är så jävla jobbig och för oväsen.
Ring snuten om grannen försöker mörda dig/ngn annan.
Citera
2017-04-01, 04:28
  #20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AhmenTjena
Kan nämna att fastighetsägaren har satt det i system att hyra ut i 2:a hand.
Dvs. har ingen som bor i något av hans 7 hus ett riktigt förstahandskontrakt.
Just för att man inte ska kunna klaga och ha några rättigheter.
Kan du bevisa det så har du en stor fördel i hyresnämnden som kan besluta att det är ett förstahandskontrakt.
Citera
2017-04-01, 18:05
  #21
Medlem
killawifes avatar
Byt ut siffrorna på hus och förråd så hör de nog av sig rätt omgående.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback