Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-02-23, 13:01
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
However. Det är i princip är omöjligt att bli antagen i en riddarorden. Jag har skrivit lite om det på https://jonar242.wordpress.com/2015/...keeping-class/ hur riddarordnar och statsordnar är sammanlänkade vilket gör att man i genomsnitt måste vara äldre och senior för att kunna komma ifråga. Till detta kan komma ytterligare krav, som att man ska vara katolik - eller adlig m.m.
Det är svårt, men du är något av spindeln i nätet, det inser man lätt. Det finns många i Sverige och utomlands som har dig att tacka för sina ridderskap. Vill man bli äkta riddare är det dig man kontaktar, så är det. https://jonar242.wordpress.com/2016/...m-som-riddare/
__________________
Senast redigerad av matslarsson60 2018-02-23 kl. 13:02. Anledning: Glömde länk
Citera
2018-02-27, 13:50
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matslarsson60
Det är svårt, men du är något av spindeln i nätet, det inser man lätt. Det finns många i Sverige och utomlands som har dig att tacka för sina ridderskap. Vill man bli äkta riddare är det dig man kontaktar, så är det. https://jonar242.wordpress.com/2016/...m-som-riddare/

Spännande observation..
Citera
2018-03-01, 11:34
  #51
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Det är rätt orden, och gällde det ett ordenssällskap så har jag inga problem med att man uttrycker sig så.

However. Det är i princip är omöjligt att bli antagen i en riddarorden. Jag har skrivit lite om det på https://jonar242.wordpress.com/2015/...keeping-class/ hur riddarordnar och statsordnar är sammanlänkade vilket gör att man i genomsnitt måste vara äldre och senior för att kunna komma ifråga. Till detta kan komma ytterligare krav, som att man ska vara katolik - eller adlig m.m.

Om man betraktar Pärlorden med dessa glasögon så är det uppenbart att något inte står rätt till i hur nuvarande kansler leder verksamheten. Om man annonserar efter medlemmar, så är närmar man sig att implicit inte längre vara än riddarorden, utan ett ordenstecken som är till salu för högstbjudande. Det är inte bra, även om det sker i ett vällovligt syfte, därför att det devalverar vad ett ridderskap betyder. Jag förlänades orden för några år sedan innan kraschen, har varit rätt passiv sista åren, men nystartens utvecklingen bekymrar.
Tja, utan att vara "sån", så kan man kanske notera att enligt dina egna krav på vad som krävs av en "äkta riddarorden", så finns det ju ändå en del att ifrågasätta vad gäller din egen utnämning till riddare i den där Pärlorden ...
Tycker du inte?

Och sen angående dessa "krav" så är de ju till stor del ganska så lika de krav som ställs på tex biskopsämbetet.
Dvs du kan bedöma giltigheten på fler än ett sätt.
Om du har det suveräna som måttstock så är det naturligtvis bara statskyrkor som kan äga den rätten.
Men om det är enligt de rent praktiska, eller teoretiska kraven, så räcker det med sk "apostolisk succession" - vilket i praktiken är "handpåläggning" från vigd biskop till blivande.

Och där Finns det faktiskt en helt legitim "linje" av sk "Wandering Bishops," vars legitimitet alla från Vatikanen till kreti o pleti erkänner.
Inte så att de har rätt att verka inom ovanstående organisationer naturligtvis, men deras giltighet anses ändå obestridd.



Det är alltså på det sätt jag menar man kan se på även riddarordnar.
Helt oavsett om de är statligt sanktionerade eller inte alltså, utan om det traditionella reglerna respekteras, så är utnämningen också fullt legitim.


Den Viktigaste skillnaden, som jag förstått det (cyniskt men nog ändå sant) handlar väl mest om hur mycket Pengar en riddarorden har att röra sig med.
Dvs den som sitter på "gamla pengar," har fonder och skit i ryggen (som bekostar avlöningar liksom fastigheter och ordensattiraljer, bling-bling, en sån riddarorden anses som "äkta" (eller mer äkta än fattiga sådana).
Och det Även om en fattig riddarorden är nog så regelrätt äkta, så kommer de ändå att ses som underlägsna de rika.
Citera
2018-03-06, 00:24
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Tja, utan att vara "sån", så kan man kanske notera att enligt dina egna krav på vad som krävs av en "äkta riddarorden", så finns det ju ändå en del att ifrågasätta vad gäller din egen utnämning till riddare i den där Pärlorden ...Tycker du inte?
Jag har inget problem med ICOC:s appendix av ridderliga sammanslutningar: Pärlorden skulle falla under "New chivalric institutions founded by the head of a formerly reigning dynasty" på samma sätt som Savojens förtjänstorden och kejserliga Ryska Sankt Nikolasorden (som erkänns av republiken Ryssland). En modern orden instiftad av sonen till den person som presidenten av Filippinerna erkände som sultan av Sulu. Det sagt, så kanske jag ska utveckla passivitet jag nämnde i förra inlägget: jag avsade mig orden i samband med skandalen kring den estniskfödde kanslern.

Citat:
Och sen angående dessa "krav" så är de ju till stor del ganska så lika de krav som ställs på tex biskopsämbetet. Dvs du kan bedöma giltigheten på fler än ett sätt. Om du har det suveräna som måttstock så är det naturligtvis bara statskyrkor som kan äga den rätten. Men om det är enligt de rent praktiska, eller teoretiska kraven, så räcker det med sk "apostolisk succession" - vilket i praktiken är "handpåläggning" från vigd biskop till blivande. Och där Finns det faktiskt en helt legitim "linje" av sk "Wandering Bishops," vars legitimitet alla från Vatikanen till kreti o pleti erkänner. Inte så att de har rätt att verka inom ovanstående organisationer naturligtvis, men deras giltighet anses ändå obestridd. Det är alltså på det sätt jag menar man kan se på även riddarordnar. Helt oavsett om de är statligt sanktionerade eller inte alltså, utan om det traditionella reglerna respekteras, så är utnämningen också fullt legitim.
Förstår inte vad du menar riktigt. Tittar man på stater och statsordenskanslier, hur furstehus umgås med varandra, hur deras riddarordnar betraktar varandra, så blir det dels klart att ICOC:s register på sin höjd kodifierar mycket av vad som är comme il faut även utan ICOC. Det ÄR så att furstehus för relativt moderna stater som antingen gått under eller som förvandlats till monarki till republik sedan 1814 accepterar varandra sinsemellan. Och det är bara dessas ordnar som accepteras som riddarordnar. Äldre furstehus än så är inte sällan påhitt, som aztekiska kejsarhus, likaså deras ordnar. Sedan efter Napoleonkrigen har praxis utvecklat sig att riddarordnar endast instiftas av statschefer eller påven. Ingen annan succession existerar.

Citat:
Den Viktigaste skillnaden, som jag förstått det (cyniskt men nog ändå sant) handlar väl mest om hur mycket Pengar en riddarorden har att röra sig med. Dvs den som sitter på "gamla pengar," har fonder och skit i ryggen (som bekostar avlöningar liksom fastigheter och ordensattiraljer, bling-bling, en sån riddarorden anses som "äkta" (eller mer äkta än fattiga sådana).Och det Även om en fattig riddarorden är nog så regelrätt äkta, så kommer de ändå att ses som underlägsna de rika.
Nej, det tycker jag mig inte ha märkt. Det finns skillnader i hur "fin" en riddarorden är men det handlar inte mest om pengar - utan kanske mer om hur gammal orden är, om kungahuset förvaltar orden väl, om pengar går till välgörenhet, om det finns seriösa medlemmar.
__________________
Senast redigerad av jonar242 2018-03-06 kl. 00:27.
Citera
2019-09-24, 20:58
  #53
Medlem
Det finns en spännande diskussion om ICOC mm på Medalj.nu: http://medalj.nu/ribbon_info.asp?med...-C2B054784C5F}

Verkar vara ett snårigt fält med starka känslor och få svar..
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback