Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 17:21
  #37
Medlem
Avlyssnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morfar
I praktiken tolkas "gott anseende" som ostraffad. Bedömningen som görs lägger ingen som helst vikt vid civilstatus.

Nej du; gott anseende är så mycket mer än bara att vara ostraffad, det senare något som är vanligt.

Det finns exempelvis de som är ostraffade men som ändå är ohederliga och det finns även ostraffade individer som lever på bidrag trots att arbetsförmågan är intakt.



Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Mnja, åtminstone i min loge så lägger vi en hel del mer i "gott anseende" än att den sökande skall vara ostraffad. Civilstånd är dock inte en av de sakerna.

En person som har gott anseende och är singel har naturligen mindre gott anseende än en person som har gott anseende och som är gift. Giftermål har den effekten. Sen kan ni ju gå runt och tro att ni är mer framåttänkande än alla andra genom att säga att det inte spelar någon roll medans ni vet att ni har fel.

Tror ni på fullt allvar att majoriteten av alla par i världen är dumma som löper linan ut och gifter sig?

Giftermål har varit och är ännu en institution, period.
Citera
2015-06-24, 17:54
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avlyssnad
Nej du; gott anseende är så mycket mer än bara att vara ostraffad, det senare något som är vanligt.

Det finns exempelvis de som är ostraffade men som ändå är ohederliga och det finns även ostraffade individer som lever på bidrag trots att arbetsförmågan är intakt.





En person som har gott anseende och är singel har naturligen mindre gott anseende än en person som har gott anseende och som är gift. Giftermål har den effekten. Sen kan ni ju gå runt och tro att ni är mer framåttänkande än alla andra genom att säga att det inte spelar någon roll medans ni vet att ni har fel.

Tror ni på fullt allvar att majoriteten av alla par i världen är dumma som löper linan ut och gifter sig?

Giftermål har varit och är ännu en institution, period.

Jag tror inte att det handlar så mycket om framåtsträvande som att samhället har förändrats de senaste 20 åren och attityden hos folk gällande giftermål har förändrats.

Det är fortfarande så att vare sig du gillar det eller inte så skiter de flesta frimurare i om man är gift eller inte och om frågan någonsin dyker upp så är det i rent sociala sammanhang och inget som noteras när man söker medlemskap.
Att du sedan verkar vägrar att förstå det är lite underligt men jag rekommenderar dig att om du inte tror på några av våra svar att kontakta orden direkt och få svar från rent officiellt håll.
Citera
2015-06-27, 01:29
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
Att du sedan verkar vägrar att förstå det är lite underligt men jag rekommenderar dig att om du inte tror på några av våra svar att kontakta orden direkt och få svar från rent officiellt håll.
Avlyssnad verkar inte särskilt intresserad av ordens syn, utan försöker glida diskussionen över till definitionen av "anseende". I något sorts svårt fall av ovilja att ha fel, som tidigare exempel hur han kallade folk för hedningar och påstod att de ljög att de var frimurare angående kristen sedan födseln.
Citera
2015-07-06, 16:54
  #40
Medlem
Ser att det visst är möjligt att bli adlad. Enligt http://www.imperialhouse.ru/eng/dyna...ward/4332.html
får riddare av kejserliga rysska Sankt Stanislausorden av 3 klass icke-ärftligt adelskap. Och det har ju jonar242, verkar vara den ende svensk som fått den efter 1917.
Citera
2015-08-23, 02:17
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equestris
Ser att det visst är möjligt att bli adlad. Enligt http://www.imperialhouse.ru/eng/dyna...ward/4332.html
får riddare av kejserliga rysska Sankt Stanislausorden av 3 klass icke-ärftligt adelskap. Och det har ju jonar242, verkar vara den ende svensk som fått den efter 1917.
Att jag är den enda svensken som fått den post 1917 kan stämma. Däremot är adelstitlar förlänade av icke regerande furstehus inte riktigt the real deal, mer som en option som måste realiseras genom att furstehuset blir regerande och dessutom validerar tidigare förläningar. Adelstiteln "gillas" bara i en rysk kontext bland dem som anser att Maria Vladimirovna är den rätta tronpretendenten, vilket är omdiskuterat. Berättigar inte till medlemskap i Riddarhuset eller Ointroducerad Adels Förening.
Citera
2016-06-28, 12:18
  #42
Medlem
Hur många riddare - ÄKTA - finns det i Sverige, och i vilka riddarordnar?

Vore intressant att veta för att få någon sorts överblick över hur lätt/svårt det är att komma med...
Citera
2016-06-28, 15:33
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kams
Hur många riddare - ÄKTA - finns det i Sverige, och i vilka riddarordnar?

Vore intressant att veta för att få någon sorts överblick över hur lätt/svårt det är att komma med...
JohO - ca 350 varav ca 50 rättsriddare. Uppgifterna är rätt gamla, så det vore intressant att höra hur utvecklingen gått där.
SMaltO - ca 30 i Skandinavien, varav ca 15 i Sverige.
PåvlHGO - ca 25 i Sverige och en handfull danskar ligger därutöver i det svenska ståthållarskapet
NeapS:tGO - ca 5 i spanska grenen
ItS:tMLO - 5 just nu, 6 eller 7 efter antagningar i höst.
ItSavFO - 1
PS:tMO - ca 13 riddare, 2 damer, 1 kaplan.
GeÖTO - ca 10 riddare, 1 dam, 2-3 antas i höst, möjligen fler.
Vitézorden - ca fem just nu, ca 10 efter antagningar i höst efter en lång paus i antagning av svenskar.

Utöver det finns flera utomeuropeiska äkta furstehus, men dessas ordnar är mer av förtjänstordnar.
EtSO + EtMenO - ca 10 i Sverige
RwKtO + RwLO - 3

Sulus Pärlorden har haft ca 10 riddare som mest, men jag tror att denna orden inte kommer att orka starta om, det har varit för mycket problem.

Finns också furstehuset av Kupang, som har flera utmärkelser. Dessa existerade dock inte som statsordnar, varför de har en svag ställning.

Utöver detta finns ett antal oäkta riddarordnar. Det är avsevärd skillnad på hur lätt/svårt det är att antas. I genomsnitt antar de äkta riddarordnarna i Sverige 1-2 personer per år - väldigt svårt alltså. Vad jag förstår överstiger ThO, S:tLazO och MOC detta med råge. Vilket i sig är en indikator på att de inte är riddarordnar.
__________________
Senast redigerad av jonar242 2016-06-28 kl. 15:36.
Citera
2016-06-29, 07:54
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Sulus Pärlorden har haft ca 10 riddare som mest, men jag tror att denna orden inte kommer att orka starta om, det har varit för mycket problem.

Så sent som förra veckan gick de ut på Facebook och uppmanade folk att gå med: https://www.facebook.com/royalandhes...rderofthepearl
Citera
2016-06-29, 08:00
  #45
Medlem
Jag grundade en egen riddarorder, den är jättebra och jättehemlig. Jag har tom satt upp en liten plaket i riddarholmskyrkan, för drygt ett år sedan satt den kvar!
Citera
2016-07-01, 15:45
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isaxon
Så sent som förra veckan gick de ut på Facebook och uppmanade folk att gå med: https://www.facebook.com/royalandhes...rderofthepearl
Riddarordnar annonserar inte efter medlemmar.
Citera
2016-07-02, 10:06
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Riddarordnar annonserar inte efter medlemmar.

"We would like to ask if any of you have anyone in mind that is interested in joining the Pearl please contact me either by FB message or email" - HH Datu Cheong Ming Lam Chancellor

Svårt att tolka detta som något annat är att att Pärlorden aktivt annonserar efter medlemmar och att man kan ansöka om intresse via FB. Men det är kanske inte samma orden du syftade på?
Citera
2016-07-02, 22:28
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isaxon
"We would like to ask if any of you have anyone in mind that is interested in joining the Pearl please contact me either by FB message or email" - HH Datu Cheong Ming Lam Chancellor

Svårt att tolka detta som något annat är att att Pärlorden aktivt annonserar efter medlemmar och att man kan ansöka om intresse via FB. Men det är kanske inte samma orden du syftade på?
Det är rätt orden, och gällde det ett ordenssällskap så har jag inga problem med att man uttrycker sig så.

However. Det är i princip är omöjligt att bli antagen i en riddarorden. Jag har skrivit lite om det på https://jonar242.wordpress.com/2015/...keeping-class/ hur riddarordnar och statsordnar är sammanlänkade vilket gör att man i genomsnitt måste vara äldre och senior för att kunna komma ifråga. Till detta kan komma ytterligare krav, som att man ska vara katolik - eller adlig m.m.

Om man betraktar Pärlorden med dessa glasögon så är det uppenbart att något inte står rätt till i hur nuvarande kansler leder verksamheten. Om man annonserar efter medlemmar, så är närmar man sig att implicit inte längre vara än riddarorden, utan ett ordenstecken som är till salu för högstbjudande. Det är inte bra, även om det sker i ett vällovligt syfte, därför att det devalverar vad ett ridderskap betyder. Jag förlänades orden för några år sedan innan kraschen, har varit rätt passiv sista åren, men nystartens utvecklingen bekymrar.
__________________
Senast redigerad av jonar242 2016-07-02 kl. 22:47.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback