Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-09, 14:25
  #1
Medlem
Hej!

Det är i praktiken omöjligt för en svensk att bli adlad, så långt är jag med.

Då återstår "second best". Hur kan jag komna med i en riddarorden?
Citera
2015-06-09, 14:41
  #2
Medlem
Nästan omöjligt.
Ta en titt på http://www.arnell.cc/riddarordnar.htm
Även om det inte är ett formellt krav i de flesta fall är det mycket ovanligt med icke-adliga medlemmar.
Citera
2015-06-09, 14:41
  #3
Medlem
Avlyssnads avatar
Det finns tydliga instruktioner kring vad som krävs av en person vilken vill gå med i något ordenssällskap.

För att gå med i Frimurarorden bör du enligt deras krav vara född kristen, vara gift, vara verksam inom något och sist men inte minst ska två redan medlemmar däri styrka din person och stå som "borgenärer" för dig.
Citera
2015-06-09, 14:42
  #4
Medlem
Sedan kan man ju söka sig till "oäkta" eller "självutnämnda" riddarordnar, se http://www.arnell.cc/illegitim.htm. Där är det säkert lättare att komma med. Men det är nog inte det du söker?
Citera
2015-06-09, 14:44
  #5
Medlem
Jag uppfattade frågan som att Equestris ville komma med i en officiell riddarorden som alterantiv till adling. Det är som sagt inte gjort på en eftermiddag.
Däremot finns det ju en hel massa sällskapsordnar. Där är det bästa nog att hitta vilken orden som skulle passa och kolla deras webbsidor för hur (om) man kan söka in, om man inte redan känner en medlem.
Citera
2015-06-10, 05:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avlyssnad
Det finns tydliga instruktioner kring vad som krävs av en person vilken vill gå med i något ordenssällskap.

För att gå med i Frimurarorden bör du enligt deras krav vara född kristen, vara gift, vara verksam inom något och sist men inte minst ska två redan medlemmar däri styrka din person och stå som "borgenärer" för dig.

Det där med att du behöver vara gift är dock något som inte stämmer, det är fullt möjligt att bli med som singel också.
Att vara född kristen känns också rätt avlägset som krav, dock ska man ju vara kristen inom SFMO men inte inom vårat brodersystem som numera har loger på svensk mark.
Citera
2015-06-10, 17:05
  #7
Medlem
Intressant fråga!

Kruxet med riddarordnar är att man aldrig själv kan fråga om att bli medlem. Det diskvalificerar nästan från medlemskap per se, för då har man fel fokus - då är man ute efter ett ordenstecken att hänga på sig och det är just sådana personer som riddarordnar inte vill ha med.

Det är det underliggande som är det viktiga i en kandidat - att man förhåller sig på ett bra sätt till riddarordens verksamhet, syfte, inriktning och ursprung inte minst vad gäller land. Man måste vara kristen i de riddarordnar som nu finns i Sverige. Man måste kanske också ha en viss senioritet i ålder/karriär, inte minst i riddarordnar som börjar med ett halskors enligt https://jonar242.wordpress.com/2015/...keeping-class/

En del oäkta riddarordnar har webbplats med knapp "Join here!" och ett webbformulär. Så uppenbart tydligt utifrån ovan att man har hamnat fel: fokus på yta, inte på innehåll. Och kanske på att skapa intäkter till stormästaren.

Hur man gör rent konkret: om man har alla dessa bitar på plats, så kan man försöka se om det finns någon personkoppling till någon ordensriddare för att närma sig den vägen. Om inte, så kan man nog ta en försiktig kontakt med orden och fiska runt lite, fråga lite. Har man tur kanske man blir inbjuden till någon av ordens evenemang. Det kan så småningom leda till ett fördjupat engagemang i ordens verksamhet och kanske till slut till medlemskap efter något år. Skandinaviska Associationen av Suveräna Malteserorden har lite den gången genom Nordiska Malteserhjälpen, men långt ifrån alla hjälpare blir malteserriddare/malteserdamer.

EDIT: I ståthållarskapet Sverige av Påvliga Heliga gravens orden, likaså de dynastiska riddarordnar som har svenska medlemmar, så finns det knappt någon adlig. De absorberas i första hand av Johanniterorden i Sverige (protestanter) och Malteserorden (katoliker).
__________________
Senast redigerad av jonar242 2015-06-10 kl. 17:13.
Citera
2015-06-14, 03:18
  #8
Medlem
Avlyssnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
Det där med att du behöver vara gift är dock något som inte stämmer, det är fullt möjligt att bli med som singel också.
Att vara född kristen känns också rätt avlägset som krav, dock ska man ju vara kristen inom SFMO men inte inom vårat brodersystem som numera har loger på svensk mark.

"Orden vilar på kristen grund. Det krävs för inträde i Svenska Frimurare Orden en kristen bekännelse. Därmed avses inte att Orden skulle avtvinga en blivande medlem en lärouppfattning i den ena eller andra frågan. Orden har rum för den som söker och tvivlar likväl som för den trosvisse, för den som har hunnit kortare, likväl för den som hunnit längre på trons väg.

En sökande måste vidare vara minst 21 år och ha ett gott anseende bland sina medmänniskor"



Det sistnämnda tolkar jag som att man bör vara gift och aktivt verksam inom något för sitt uppehälles skull. Hur annars får man gott anseende?

Att en kristen bekännelse behövs är det inget tvivel om heller.


Källa:https://www.frimurarorden.se/om-frim...ir-man-medlem/
Citera
2015-06-14, 04:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avlyssnad
"Orden vilar på kristen grund. Det krävs för inträde i Svenska Frimurare Orden en kristen bekännelse. Därmed avses inte att Orden skulle avtvinga en blivande medlem en lärouppfattning i den ena eller andra frågan. Orden har rum för den som söker och tvivlar likväl som för den trosvisse, för den som har hunnit kortare, likväl för den som hunnit längre på trons väg.

En sökande måste vidare vara minst 21 år och ha ett gott anseende bland sina medmänniskor"



Det sistnämnda tolkar jag som att man bör vara gift och aktivt verksam inom något för sitt uppehälles skull. Hur annars får man gott anseende?

Att en kristen bekännelse behövs är det inget tvivel om heller.


Källa:https://www.frimurarorden.se/om-frim...ir-man-medlem/

Att reglerna (för SFMO, men inte nödvändigtvis för andra erkända system) kräver kristen bekännelse är dete inget tvivel om. Men inte att man måste vara "född kristen", vad det nu betyder.

Att man måste vara gift för att ha "ett gott anseende" kan jag inte alls se. Jag har inte heller träffat någon frimurare som gett uttryck för en sådan uppfattning.
Citera
2015-06-14, 09:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avlyssnad
"Orden vilar på kristen grund. Det krävs för inträde i Svenska Frimurare Orden en kristen bekännelse. Därmed avses inte att Orden skulle avtvinga en blivande medlem en lärouppfattning i den ena eller andra frågan. Orden har rum för den som söker och tvivlar likväl som för den trosvisse, för den som har hunnit kortare, likväl för den som hunnit längre på trons väg.

En sökande måste vidare vara minst 21 år och ha ett gott anseende bland sina medmänniskor"



Det sistnämnda tolkar jag som att man bör vara gift och aktivt verksam inom något för sitt uppehälles skull. Hur annars får man gott anseende?

Att en kristen bekännelse behövs är det inget tvivel om heller.


Källa:https://www.frimurarorden.se/om-frim...ir-man-medlem/

Ja kristen bekännelse krävs för medlemskap i Svenska frimurar orden (och övriga ordnar som använder det svenska systemet /riten) men sedan en tid tillbaka finns även loger tillhörande Storlogen för Fria och Antagna Murare i Finland som arbetar efter mer internationella regler och därmed enbart kräver en tro på ett högsta väsen http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Storl...rare_i_Finland

Okej, vi kan väl dock konstatera att din tolkning angående giftemål inte stämmer överens med den tolkning som de-facto används. Annars hade ingen som är sambo fått vara eller ska folk som skiljer sig fråntas medlemskap?
Att vara aktiv inom sitt uppehälle känns dock rätt korrekt eftersom det inte är gratis att vara frimurare.
Citera
2015-06-14, 14:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avlyssnad
"Orden vilar på kristen grund. Det krävs för inträde i Svenska Frimurare Orden en kristen bekännelse. Därmed avses inte att Orden skulle avtvinga en blivande medlem en lärouppfattning i den ena eller andra frågan. Orden har rum för den som söker och tvivlar likväl som för den trosvisse, för den som har hunnit kortare, likväl för den som hunnit längre på trons väg.

En sökande måste vidare vara minst 21 år och ha ett gott anseende bland sina medmänniskor"



Det sistnämnda tolkar jag som att man bör vara gift och aktivt verksam inom något för sitt uppehälles skull. Hur annars får man gott anseende?

Att en kristen bekännelse behövs är det inget tvivel om heller.


Källa:https://www.frimurarorden.se/om-frim...ir-man-medlem/

Jag är medlem i SFMO. Jag var inte gift när jag blev medlem och jag är inte gift nu heller.
Citera
2015-06-16, 23:09
  #12
Medlem
Avlyssnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindq
Att reglerna (för SFMO, men inte nödvändigtvis för andra erkända system) kräver kristen bekännelse är dete inget tvivel om. Men inte att man måste vara "född kristen", vad det nu betyder.

Att man måste vara gift för att ha "ett gott anseende" kan jag inte alls se. Jag har inte heller träffat någon frimurare som gett uttryck för en sådan uppfattning.

Alltså; du föddes och uppfostrades som en hedning?

För en kristen bekännelse krävs att du är döpt och döpt blir man i de allra flesta fall som barn; alltså född kristen.


De "frimurare" du har träffat kan på inget sätt tillhöra någon av de i dem bättre kretsarna med hänsyn till det du skriver i ditt inlägg. Det faktum att du här på Flashback yppar dig om att du träffar frimurare gör så att jag tror dig jätte mycket mindre.



Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
Ja kristen bekännelse krävs för medlemskap i Svenska frimurar orden (och övriga ordnar som använder det svenska systemet /riten) men sedan en tid tillbaka finns även loger tillhörande Storlogen för Fria och Antagna Murare i Finland som arbetar efter mer internationella regler och därmed enbart kräver en tro på ett högsta väsen http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Storl...rare_i_Finland

Okej, vi kan väl dock konstatera att din tolkning angående giftemål inte stämmer överens med den tolkning som de-facto används. Annars hade ingen som är sambo fått vara eller ska folk som skiljer sig fråntas medlemskap?
Att vara aktiv inom sitt uppehälle känns dock rätt korrekt eftersom det inte är gratis att vara frimurare.

Jag skrev att man bör och inte måste vara gift. Det är en stor skillnad. Jag står däremot fast vid det faktum att giftermål ger en individ mer gott anseende än sammanboende då det som alltid är en >>lyx<< att gifta sig.



Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Jag är medlem i SFMO. Jag var inte gift när jag blev medlem och jag är inte gift nu heller.

HHAHAHAHHA: Det faktum att du är medlem här på Flashback gör att jag gravt misstror ditt medlemskap i SFMO, utan att SFMO för mig ska betyda något mer än en sällskapsorden. Flashback och andra forum är smutsiga >>hangouts<<, så pass smutsiga att frimurarorden världen över uppmanar sina medlemmar att inte på något sätt delta i såna här låga, patraskliknande, punglösa och vilsna ställen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback