Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-30, 01:21
  #457
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GUBBKUKEN
Biblioteken fyller en viktig funktion i vårt samhälle och har definitivt inte spelat ut sin roll. Betyder oerhört mycket för många (utom dig då). Så länge leve biblioteken! Vi får hoppas att man snarast kan få ordning på dem som inte vet hur man uppför sig på ett bibliotek.

Off topic under spoilern:


Obildad pöbel har alltid funnits. Idag kallas det "white trash".

OnT så kommer vi nog få se en återgång till 1800-talets klassamhälle med privata bibliotek. Folkbildningsidealet från 1900-talet är till synes inte kompatibelt med hundratusentals arabiska bosättare på svensk mark.
Citera
2020-11-30, 12:45
  #458
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Obildad pöbel har alltid funnits. Idag kallas det "white trash".

OnT så kommer vi nog få se en återgång till 1800-talets klassamhälle med privata bibliotek. Folkbildningsidealet från 1900-talet är till synes inte kompatibelt med hundratusentals arabiska bosättare på svensk mark.

Förjävligt är det. Efter flyktingströmmarna förvandlades biblioteken till flyktingmottagningar, ungdomsgårdar, knarkförsäljning förekommer också. Till råga på allt är de uppkäftiga mot personalen. Hotar dem om de blir tillsagda att ta det lite lugnt och vara lite tystare för att visa hänsyn. Förjävligt är det!
Citera
2022-01-04, 10:05
  #459
Medlem
Ördögs avatar
BRÅ har kartlagt läget på biblioteken i mångfaldshemmet, och Det goda samhället har skrivit en del.

https://detgodasamhallet.com/2021/12...-en-vandpunkt/
Brottsförebyggande rådet gjorde en undersökning där bland annat följande framkom:

Någon form av bråk har förekommit på nästan alla bibliotek. Även hot och trakasserier är vanligt förekommande. Cirka en tredjedel av biblioteken uppger att det förekommit våld och sexuella trakasserier under perioden. Stöld eller skadegörelse har förekommit på ungefär tre av fyra bibliotek. På i stort sett alla bibliotek förekommer händelser relaterade till alkohol- och narkotika såsom att personer uppträtt berusade. Bruk och försäljning av narkotika förekommer också men verkar vara mindre vanligt. I flera intervjuer nämns också händelser kopplade till hemlöshet och utsatthet; besökare som man tycker luktar illa, som sover på biblioteket och som använder de offentliga toaletterna som badrum.
https://detgodasamhallet.com/2022/01...or-bildningen/
En gång i tiden var bibliotek en plats man gick till för att lära sig saker. När jag var liten fick jag lära mig att man ska vara tyst på biblioteket. Man ska respektera dem som läser.

Jag fattade då att läsning, inhämtandet av kunskap, var någonting viktigt. Det var ungefär som att jobba. Den som jobbar är upptagen med något viktigt och ska inte störas. Detsamma gäller den som läser.

Men det allmänna biblioteken i Sverige har också andra mål, som att främja mångfald. Detta mål är numera överordnat bildningsmålet, det vill säga att främja lärande och studier.

Hur vet jag det? Står det i det något dokument någonstans? Nej, jag vet det eftersom man tillåter ”nysvenska” grabbar att stöka och störa på bekostnad av studieron.

Det betyder att den så kallade mångfalden prioriteras framför de andra mål och syften som bibliotek traditionellt har haft.

När mångfaldsmålet kolliderar med bildningsmålet vinner ju mångfaldsmålet.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2022-01-04 kl. 10:08.
Citera
2023-07-21, 17:10
  #460
Medlem
Idag var jag in till biblioteket i min hemstad och när jag sitter i läshörnan nära entren, så dundrar det in en somalier på en elsparkcykel. Det kommer en biblioteksanställd och säger till ynglingen som kan vara någonstans mellan 15-20 års-åldern, att ta ut elsparkcykeln från lokalen. Denne unge man försöker dåå med repliken men jag ska bara...... Om man som invandrare vill bli respekterad som människa, så kan ju börja med att själv visa att man kan uppföra sig som folk. Det är inte för mycket begärt.
Varför är det ljust människor med utländsk härkomst söderifrån, som kör omkring med dessa elsparkcyklar inomhus? Man ser detta larv inne på bibliotek och i butiker. Förbjud elsparkcyklar!
Citera
2023-07-21, 17:13
  #461
Medlem
Idag var jag in till biblioteket i min hemstad och när jag sitter i läshörnan nära entren, så dundrar det in en somalier på en elsparkcykel. Det kommer en biblioteksanställd och säger till ynglingen som kan vara någonstans mellan 15-20 års-åldern, att ta ut elsparkcykeln från lokalen. Denne unge man försöker dåå med repliken men jag ska bara...... Om man som invandrare vill bli respekterad som människa, så kan ju börja med att själv visa att man kan uppföra sig som folk. Det är inte för mycket begärt.
Varför är det ljust människor med utländsk härkomst söderifrån, som kör omkring med dessa elsparkcyklar inomhus? Man ser detta larv inne på bibliotek och i butiker. Förbjud elsparkcyklar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback