Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-24, 19:34
  #421
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
I Helsingborg är de biblioteksanställda tvungna att bära larm på sig.

https://samtiden.nu/2018/04/bibliote...te-i-lokalerna

Inte bara på biblioteket. Ca 300 anställda i kommunen har överfallslarm.

Heja Sverige. Det går bra nu.
Citera
2018-05-31, 05:20
  #422
Medlem
Bussförare utsätts för hot och våld
Allt från slag till spottloskor och kränkningar.
Bussförare måste hantera stressade trafiksituationer, men också hotfulla resenärer.
– Vissa passagerare kan vara hotfulla. Men det beror mycket på hur man är som person själv, säger Håkan Mattsson som kör stadsbuss i Malmö.
Citera
2018-06-13, 16:38
  #423
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
I mars 2015 infördes meröppet vid Telefonplans bibliotek – en möjlighet att besöka biblioteket under förmiddagar och kvällar, trots att ingen personal är där. Det har blivit populärt. Många passar på att låna böcker och sitta och studera.

Men det har också funnits stora problem, både med hot, störningar och vandalism. Det framgår av en rapport från fackförbunden Vision, Saco och huvudskyddsombudet vid Stockholms stadsbibliotek, som Mitt i har tagit del av.

Vintern 2016 besökte till exempel en grupp män som bodde på en parkering i närheten biblioteket under meröppet-tid. Bara en av dem hade meröppet-registrering och han var högljudd, otrevlig och blockerade entrén för andra, enligt rapporten. Personalen fick så många klagomål att enhetschefen till sist beslöt att porta mannen från meröppet under ett halvår.
https://mitti.se/nyheter/bibliotek-s...hela-stockholm
Citera
2018-06-13, 16:52
  #424
Medlem
Mad monks avatar
Humanismens Sverige som Löfven skryter om väktare i varje trappuppgång snart.
Citera
2018-06-13, 16:56
  #425
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
För att citera från samma nyhet i DN

Citat:
Händelsen leder till att mannen blir av med sitt kort och att biblioteket våren 2016 beslutar att endast godkänna låntagare med svenskt id och svensk adress.

Vilket förstås är det allvarligaste i sammanhanget för den tillförordnade stadsbibliotekarien Martin Hafström

Citat:
...säger till DN att han är väldigt kritisk till att Telefonplans bibliotek frångick de officiella riktlinjerna när det gäller lånekort, som innebär att det krävs en giltig identitetshandling, men att denna inte behöver vara svensk.

– Det hindrade de som inte hade ett svenskt id att komma in. Därmed portades ju vissa. Jag tycker att det är olyckligt.

Och lösningen är förstås, surprise! kameraövervakning

Citat:
...Martin Hafström, som bland annat vill se kameraövervakning på Telefonplans bibliotek.
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2018-06-13 kl. 17:01.
Citera
2018-06-13, 17:01
  #426
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Det var alltså tf stadsbibliotekarien som tyckte det. Fackets representant angrep rapporten som sådan

Citat:
Men enligt Görel Norlén, ordförande på den berörda sektionen, står inte fackförbundet bakom rapporten... Jag ställer mig bakom själva rapporten, men sedan fanns det massa tendentiösa skrivningar och utpekanden av lite av varje i rapporten som vi inte ställer oss bakom från Visions sida, säger Görel Norlén.

De som skrivit rapporten har fått göra det under anonymitetsskydd

Citat:
Einar Ehn, huvudskyddsombud på Stockholms stadsbibliotek, säger att rapporten skrivits av andra skyddsombud, som vill vara anonyma.

Det säger väl allt om debattklimatet. Bara anonyma vågar säga sanningen.

https://www.dn.se/sthlm/allvarliga-o...-oppettiderna/
Citera
2018-06-13, 18:58
  #427
Medlem
Undrar hur det fungerar på biblioteket i Vellinge. På resa i Skåne förra sommaren råkade vi se att där finns (fanns?) ett bibliotek som var öppet utan personal. Enligt den personal jag frågade då fungerade det utmärkt.
Citera
2018-06-13, 20:31
  #428
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Vintern 2016 besökte till exempel en grupp män som bodde på en parkering i närheten biblioteket under meröppet-tid.

De bodde alltså på en parkering vid Telefonplan. Kan tycka det är jävligt konstigt att inte Konstfack som ligger alldeles i närheten och som är så där härligt mysiga och välkomnande inte gick in och tog strid för männen, de kunde ju t.o.m. fått sova där istället för på parkeringen. Maten kunde för övrigt MP/Fi/V-restaurangen Landet stått för. Vad hände med "allt åt alla" och "allas lika värde" nu då?
__________________
Senast redigerad av sajebis 2018-06-13 kl. 20:44.
Citera
2018-06-22, 21:08
  #429
Medlem
BreakingLoopss avatar
Tjugofyra år och beter sig som en stökig fjortis på bibliotek för att han inte har en fritidsgård. Vad ska man göra på en fritidsgård när man är sex år äldre än klientelet på fritidsgården? Mig veterligen är man inte välkommen till fritidsgårdar när man är över 18 ty fritidsgårdens hela koncept går ut på att vara ett aktivitetscenter för underåriga.

Detta mina herrar, är ett hopplöst fall.
Citera
2018-06-23, 11:05
  #430
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Undrar hur det fungerar på biblioteket i Vellinge. På resa i Skåne förra sommaren råkade vi se att där finns (fanns?) ett bibliotek som var öppet utan personal. Enligt den personal jag frågade då fungerade det utmärkt.
Å andra sidan är Vellinge berömt, åtminstone här i Skåne, för att motarbeta tiggare och flyktingar. Procentsatsen icke-utbildad-svensk är tämligen minimal i Vellinge tack vare detta. Till fördel för t.ex biblioteksbesökare.
Citera
2018-06-23, 11:21
  #431
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Undrar hur det fungerar på biblioteket i Vellinge. På resa i Skåne förra sommaren råkade vi se att där finns (fanns?) ett bibliotek som var öppet utan personal. Enligt den personal jag frågade då fungerade det utmärkt.

Vellinges meröppna bibliotek fungerar utmärkt men det är inte Stockholms klientel som besöker det biblioteket. Det är skillnaden.
Citera
2019-01-31, 14:09
  #432
Medlem
psaks avatar
Sjukhus, bibliotek, nu även inrättningar för studievägledning behöver väktare, noterade jag efter ett besök häromveckan (om det inte funnits några år redan då) Och ja, SFI var i samma lokaler..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback