Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-06-10, 11:05
  #25
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Men om man leker med tanken att det handlar om att köpa, och även inmundiga, en pizza bakad av en somalier, mörkhyad, som dessutom äger pizzerian. Hur blir det då?

Kan man göra allt detta och ändå vara rasist, om vi bortser från spetsfundigheter som att "pizzerian är den enda butiken som finns kvar efter ett kärnvapenkrig" och liknande.
Fast nu handlade TS fråga om huruvida rasister (dvs personer som anser att vissa raser har ett lägre människovärde) handlade i butiker som ägs av invandrare, detta utan att nämna något om vilken ras dessa skulle tillhöra.

Själva tanken med min fråga var givetvis för att få TS att tänka till över de ord och uttryck denne använder och vad de *verkligen* betyder.
2015-06-10, 11:14
  #26
Medlem
Terugflitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast nu handlade TS fråga om huruvida rasister (dvs personer som anser att vissa raser har ett lägre människovärde) handlade i butiker som ägs av invandrare, detta utan att nämna något om vilken ras dessa skulle tillhöra.

Själva tanken med min fråga var givetvis för att få TS att tänka till över de ord och uttryck denne använder och vad de *verkligen* betyder.
Det där är ju en definitionsfråga, enligt dagens definition av en rasist så är ju jag en dylika.
Se själv vad det står på Wikipedia:

Citat:
Ordet rasism kan i många fall användas i överförd mening, exempelvis baserat på hudfärg, kultur, art eller härstamning. Skillnaden behöver alltså inte avse just ras, utan det avgörande är principen att bedöma individer efter vilka de är och inte efter vad de gör.

Själv kallar jag mej för kulturist, för det är vissa kulturyttringar jag avskyr.

Ont: Jo, jag handlar av invandrare, bara de är trevliga och tillmötesgående.
2015-06-10, 11:17
  #27
Medlem
TheHollyhockGods avatar
Och svaret på din fråga är så klart "ja", för 100% av alla invandrare från Mellanöstern och Nordafrika är så rasistiska att det skulle få Hitler att rodna som en högstadieflicka i Justin Biebers bastu.
2015-06-10, 11:19
  #28
Medlem
FlabbeMcFloppys avatar
Intressant tankeexperiment. En rasist delar in raser i grupper och anser att vissa raser är mer värda medans en ras står över alla andra. Raser ska aldrig blandas med varandra. Döper honom till Nils. Nu bör Nils anse att ett arbete på en pizzeria är ett lågt statusyrke utfört av någon som är under Nils ras. Då bör väl Nils kunna köpa pizzan och äta den eftersom personen är lägre stående och gör smutsgöra. Precis som Indiens kastsystem. Ingen över den lägsta kasten har några problem med att nyttja att kastlösa sopar gator. Nu flummar jag iväg. Gör mig förstådd hoppas jag.
2015-06-10, 11:48
  #29
Avstängd
MarabouMercenarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlabbeMcFloppy
Intressant tankeexperiment. En rasist delar in raser i grupper och anser att vissa raser är mer värda medans en ras står över alla andra. Raser ska aldrig blandas med varandra. Döper honom till Nils. Nu bör Nils anse att ett arbete på en pizzeria är ett lågt statusyrke utfört av någon som är under Nils ras. Då bör väl Nils kunna köpa pizzan och äta den eftersom personen är lägre stående och gör smutsgöra. Precis som Indiens kastsystem. Ingen över den lägsta kasten har några problem med att nyttja att kastlösa sopar gator. Nu flummar jag iväg. Gör mig förstådd hoppas jag.
Det funkade ju bra för slavägarna i Amerika där Européerna lät Afrikanerna göra grovjobbet & det klagade man inte på. Den rasliga segregationen med allt vad det innebar då var ju helt klart ett utfall av en rasistisk samhällsdoktrin. Så jag är benägen att hålla med dig.
2015-06-10, 15:44
  #30
Moderator
^Eazs avatar
Finns ett gäng trådar som behandlar liknande frågeställning:

(FB) Hur många "nationella" lever som ni lär?
(FB) Sann nationalism - en livsstil

Hänglås.
/Mod
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback