Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-09, 05:57
  #1
Medlem
Det här är en fråga som främst riktas till er som antingen är markägare eller som spenderar mycket tid i naturen (nej, en timme i halvåret räknas inte).
Av många inlägg här så framstår det som att markägare går runt hela sitt område varje dag, om det så är 1 timme eller 10 timmar. Det jag funderar på är hur det verkligen står till till.
Det är förmodligen en svår fråga att besvara dock, då de som har mark knappast vill ha en liten 15-årig kille som tror att han är Bear Grylls och hugger ner alla träd han ser på sitt område, (PM mottages gärna) men jag är genuint intresserad av ett svar, då jag är en av de personer som säger sig vilja lämna samhället.
Skillnaden är dock att jag inte har ett val, vilket jag har sett till, samt att jag har en hel del erfarenhet av liv ute i det fria. Jag har bra koll på allemansrätten, men då jag har mycket packning vore det inte lämpligt att följa riktlinjerna som allemansrätten är. Av den erfarenheten jag har så verkar det inte som att jägarna/markägarna spenderar särskilt mycket tid åt att patrullera "sina" maker. Hur är det egentligen? ^^
__________________
Senast redigerad av Nyven 2015-06-09 kl. 06:21.
Citera
2015-06-09, 06:13
  #2
Medlem
Ackesnacks avatar
Vad finns det att bevaka? Träd?
Citera
2015-06-09, 06:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ackesnack
Vad finns det att bevaka? Träd?

Om man läser trådarna i denna del av forumet så framstås det ofta som att markägarna har stenhård koll på sin mark. Kan tänka mig att det dels gäller träd, men även fiske, tjuv jakt, svamp/bärplockning osv. Även om min egen lilla erfarenhet inte riktigt följer normen som tycks finnas här.
Citera
2015-06-09, 18:37
  #4
Medlem
christerys avatar
Beror väl på årstid, på vintern bränner vi i alla fall runt efter vinterbilvägarna på snöskotern. Dom är ju inte upplogade på åratal men trevliga att köra efter.

Hösten så är det ju jakt/bärplock men även på sommarn så blir det lite vandringar för att se hur bären utvecklas, kanske fiska lite och kolla till jaktkojjan/kojjorna/älgtornen inför jakten.

Saltstenar kollas åxå (fast på vintern, dom är lite tunga att släpa på dom större).

Men det är ju inte bara vi som rör oss på/runt våran mark och där vi har mark så känner alla alla.

Gör du upp en eld så är det nästan alltid nån som ser röken och funderar på vad sjutton som börjat brinna eller kommer förbi på en kopp kaffe om jag nu har pannan på (och det har jag ju oftast).

Så det är inte bara markägarna som är uppmärksamma på vilka som rör sig i skog och mark. Och eftersom alla känner alla så blir det lite svårt att mörka att du inte är från trakten.
Citera
2015-06-09, 23:40
  #5
Medlem
ekerilars avatar
Varför i hela fridens namn skulle jag åka ut och patrullera för? Har jag ett ärende till en viss plats i skogen masar jag mig dit. Jag nekar ingen tillträde till mina marker egna eller arrenderade. Så länge du inte åsamkar skada bekymrar det mig så lite.
Citera
2015-06-24, 18:19
  #6
Medlem
RobMcKennans avatar
Jag brukar ta ett varv men mest för att kolla eventuella betesskador, fåglar, vilttillgång osv. Sedan blir det ju naturligt mer under svamp- och jaktsäsongen samt vid röjning av sly osv...
Citera
2015-06-24, 22:00
  #7
Medlem
Patrullera??
Äldre markägare kanske inte orkar gå omkring så mycket.
Jag går omkring i skogen med hund (i koppel) mer eller mindre varje dag. Vad är det för nöje att gå längst trafikerade vägar när vädret tillåter att gå på stigar i naturen?
Jag går och plockar bär och svamp när det är årstid. Fiskar ibland. Jag löptränar regelbundet och skulle aldrig komma på tanken att förstöra mina knän genom att springa på asfalt och andas avgaser. Vintertid åker jag skidor. Stormfäll och liknande skador åtgärdas på vår/sommar, och resulterande timmer tas omhand på vinter med skoter (i mitt fall av grannar som fortfarande eldar ved, själv avskyr jag skotrar). Höstar är det jakt och man går omkring väldigt mycket. Innan jakt måste man förbereda med att röjja skjutgator, sätta ut saltstenar & stödfoder, träna hundar, fixa ved till pass etc etc.
Framför allt, som jägare gillar jag att gå i naturen. Jag besöker inte varje hörn av mina marker varje dag eller varje vecka, men ofta nog.

Mina grannar gör detsamma. Vi känner våra marker, vet vem som hör hemma var. Dyker det upp okänt folk i tältläger sticker det ut och berörd ägare informeras. Hittar man sopupplag eller spår av idioter (=stadsbor som tror att dom är john rambo efter att ha sett några överlevnadsprogram på discovery) talar man om det för den som äger marken. Jag vet vilka som får jaga på samma marker som jag -inte något problem på egen eller grannars mark, och jag får namn/telefon listor till alla jägare som arrenderar småviltsjakt på samma marker som jag av skogsbolagen.

Svensk natur är ingen sibirisk urskog där man kan vandra omkring i veckor utan att stöta på andra. du kan sällan gå många hundra meter utan att komma till en skogsbilväg. "orörd urskog" är väldigt svårt att hitta i sverige. Visst kan man gömma sig på mina marker. Men då får man tälta på myrmarker, snårbuskage och i träskhål som jag inte besöker så ofta -oftast av en anledning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback