Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-08, 22:54
  #1
Medlem
Har alltid varit förundrad över detta. Har träffat på många individer de senaste åren som varit väldiga gamers. Nu är jag inte en fan av ordet "gamer", fast jag menar iallafall folk som är väldigt intresserade av spel och ägnar en stor del av sin fritid till det. Såna personer som inte kan vänta med att boka det senaste spelet, kolla hundratals trailers som de väntat på länge och går på spelkonventioner osv... Fast för dessa personer verkar ändå Steam vara ointressant. Varför?

Något gemensamt jag märkt hos samtliga av dessa personer är att ingen av dem är aktiv eller handlar spel på Steam. Nu vet jag förstås att ni inte kan svara på deras bekostnad, fast hur kommer detta sig egentligen rent trendmässigt? Av någon anledning så är det alltid de MEST spelintresserade personerna som är minst aktiv där. Antagligen spelar de mycket konsolspel också förstås, fast finner det ändå lite motsägelsefullt.

Steam måste ju vara den i särklass mest populära plattformen och har dessutom väldigt förmånliga priser rätt ofta. Eller ja, de har åtminstone haft det tidigare. Vad driver så spelintresserade personer att ha konto på en sån plattform utan att nyttja den? Till och med jag som aldrig varit särskilt mycket för spel har ändå köpt en hel del genom åren på Steam just för att de har ett bra koncept. Borde inte de så kallade superintresserade gejmarna bli helt till sig och köpa allt de kommer över på en sån site?

Skulle vara intressant att höra vad ni har för synvinklar.
Citera
2015-06-08, 22:58
  #2
Medlem
ArsenalSwedens avatar
Beroende på vad man letar efter för spel så kan priserna vara annorlunda. T.ex. så köpte jag Black Ops 2 på steam för 69 euro, när jag kunde ha köpt det på Elgiganten för dryga 500:-
Just denna gång var jag väldigt desperat och köpte det bara för att jag ville spela den kvällen. Annars brukar jag faktiskt åka till butiken och köpa spelen där, mycket billigare. (Förutom vissa spel som kanske inte ens släpps i butik)
Citera
2015-06-08, 22:59
  #3
Medlem
swebarbs avatar
Bra fråga spelar man på PC så ligger ju 90% av dom flesta spel där, ubisoft och ea har ju sina egna där dom släpper sina spel uplay och origin, men visst är det konstigt ja.. dom flesta jag känner hänger bara på steam, svårt att inte liksom då i princip alla spel är ju digitala, även om du köper ett spel i en butik så blir det knutet till steam oftast haha.
Citera
2015-06-08, 23:01
  #4
Medlem
AceOfHazes avatar
Spelar WoW, LoL, HS, Hots, BF4. Hatar cs. Varför skulle jag då behöva steam?
Citera
2015-06-08, 23:01
  #5
Medlem
ArsenalSwedens avatar
Som ovanstående skrev, oavsett om man köper i butik eller på Steam så går spelen nästan 9/10 gånger genom Steam. Bara att man matar in koden i förpackningen istället för att ladda ner digitalt från Steam.
Citera
2015-06-08, 23:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AceOfHaze
Spelar WoW, LoL, HS, Hots, BF4. Hatar cs. Varför skulle jag då behöva steam?

Jag skulle inte kvalificera någon som lirar några onlinespel för någon som borde använda Steam heller. Jag syftar på damer och herrar som kör väldigt många olika spel.

Citat:
Ursprungligen postat av ArsenalSweden
Beroende på vad man letar efter för spel så kan priserna vara annorlunda. T.ex. så köpte jag Black Ops 2 på steam för 69 euro, när jag kunde ha köpt det på Elgiganten för dryga 500:-
Just denna gång var jag väldigt desperat och köpte det bara för att jag ville spela den kvällen. Annars brukar jag faktiskt åka till butiken och köpa spelen där, mycket billigare. (Förutom vissa spel som kanske inte ens släpps i butik)

Fast kan ha varit en fråga om att det var nytt också. De tenderar att sänka i pris väldigt fort med tiden. Fast du har rätt, ibland kan butiker ha oväntat bra priser också ibland.

Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Bra fråga spelar man på PC så ligger ju 90% av dom flesta spel där, ubisoft och ea har ju sina egna där dom släpper sina spel uplay och origin, men visst är det konstigt ja.. dom flesta jag känner hänger bara på steam, svårt att inte liksom då i princip alla spel är ju digitala, även om du köper ett spel i en butik så blir det knutet till steam oftast haha.

Citat:
Ursprungligen postat av ArsenalSweden
Som ovanstående skrev, oavsett om man köper i butik eller på Steam så går spelen nästan 9/10 gånger genom Steam. Bara att man matar in koden i förpackningen istället för att ladda ner digitalt från Steam.

Intressant, det hade jag faktiskt inte en aning om. Att PC-spel man köper i butik är kopplade till Steam dvs.

Fast Steam har ju så mycket annat numera också, deras utbud är väldigt varierat. Alla är bunden att hitta mycket som passar dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback