Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-08, 21:57
  #1
Medlem
Som topic lyder.
Om man vill ha korrekt bild av samhället, vilket media ska man nyttja?
Aftonbladet och Expressen har ju en tydlig agenda. Sydsvenskan och Metro är samma skrot och korn.
Å andra sidan är ju Avpixlat och Fria tider ett ännu större skämt med en ännu tydligare agenda som bara Lenny socfall ifrån Grums köper rakt av.
Hur är DN? Svenska dagbladet?
Citera
2015-06-08, 22:04
  #2
Medlem
Nilsboks avatar
Alla har judiska ägare, nästan utom Dagen och vissa veckotidningar ex Hemmets Journal. Och TV Access. Magert utbud. Utrikes kan du läsa Nrw York post, Sky news och Fox.
Citera
2015-06-08, 22:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbok
Alla har judiska ägare, nästan utom Dagen och vissa veckotidningar ex Hemmets Journal. Och TV Access. Magert utbud. Utrikes kan du läsa Nrw York post, Sky news och Fox.

Fox är inte objektiva.
Vill ha objektiv inrikespolitisk bevakning.
Utan judeagenda. Utan PK och utan rasism.
Finns det verkligen ingen?
Citera
2015-06-08, 22:18
  #4
Medlem
Läs alla tidningar du kan få tag på, och forma din uppfattning utifrån de perspektiv som presenteras(:
Citera
2015-06-08, 22:28
  #5
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Som topic lyder.
Om man vill ha korrekt bild av samhället, vilket media ska man nyttja?
Aftonbladet och Expressen har ju en tydlig agenda. Sydsvenskan och Metro är samma skrot och korn.
Å andra sidan är ju Avpixlat och Fria tider ett ännu större skämt med en ännu tydligare agenda som bara Lenny socfall ifrån Grums köper rakt av.
Hur är DN? Svenska dagbladet?
DN är under all kritik, bland de mest PK i Sverige. Fullt jämförbar med SVT eller Sveriges Radio på den punkten.

Och du kan väl inte seriöst jämföra en blogg som Avpixlat med tidningar med hundra gånger så stora resurser? Ur det perspektivet gör Avpixlat ett riktigt bra jobb, deras roll är inte att vara heltäckande, utan att just blottlägga lögnerna och den förljugna vinklingen i mainstreammedia.

När det gäller svenska dagstidningar finns det tyvärr inte någon som inte är att betrakta som ett redskap för etablissemanget och deras åsikter. Du får kombinera din informationsinhämtning från flera källor som både svensk och utländsk media, bloggar, Flashback, fristående nättidningar etc. Sedan får du på egen hand sammanställa din bild av verkligheten. Någon annan vettig metod finns inte i dagsläget.
Citera
2015-06-08, 22:32
  #6
Moderator
Tinuviels avatar
Politik - Inrikes --> Medier och journalistik
/Moderator
Citera
2015-06-08, 23:13
  #7
Medlem
atts avatar
Det finns inga objektiva tidningar, i synnerhet om det är svenska förhållanden du är intresserad av.

Läs de vanliga tidningarna och använd flashback som korrigeringslins.
Citera
2015-06-08, 23:26
  #8
Medlem
hazzos avatar
Ja det är svårt att hitta inte agendasättande media i Sverige. Själv läser jag gärna Jyllandsposten, Verldens gang, Berlinske tidene o Huvudstadsbladet på nätet.

Vad gäller svenska medier så läser jag inga pappersprodukter. Känns smärtande för en person som i sin ungdom suttit på biblioteket o plöjt media. O dessutom som jobbat ett kort tag som sk journalist med uppgift att plöja hela landets tidningar.

I Sverige läser jag Neo, Fria Tider, Marika Formgrens blogg. Tino Sandajanis blogg. Julia Ceasars blogg. Det goda samhället. Mm

Sedan finns det bra krönikörer som Peter Kadhammar, Anna Dahlgren m fl
__________________
Senast redigerad av hazzo 2015-06-08 kl. 23:52.
Citera
2015-06-08, 23:50
  #9
Medlem
CharlieHebdos avatar
Media som är objektiv i någon egentlig mening finns nog inte, men det finns ju de som är bredare och modigare än genomsnittet. DN är nog att betrakta som helt egglös i den bemärkelsen. De placerar sig mitt i samma lilla ärta av åsiktsspektrum som SR/SVT (dvs en bit till vänster om mittfåran). Inne i den ärtan kan de ibland röra sig åt det liberala hållet, men det blir mindre och mindre av det och det är hårfina skillnader vi talar om.

Bland svensk media tycker jag SVD är modigast bland de större och även Dagens Samhälle utmärker sig bland de lite mindre. Båda kan få för sig att slå ganska hårt mot både regeringen och alliansen när det är påkallat. De backar heller inte ner från att exponera missförhållanden i näringsliv och förvaltning. I alla fall inte alltid. Deras grej är att släppa fram en och annan "olydig" skribent som t.ex. Arpi och Rayman så länge de är väl underbyggda och sakliga och jag tror inte de cencureras så hårt. Sådant skulle aldrig kunna inträffa hos t.ex. DN (och självfallet inte heller hos Statsmedia).

Kan du läsa tyska så finns flera bra alternativ (Framförallt Welt, men även Zeit och Frankfurter allgemeine) och utmärkta Spiegel finns dessutom på engelska. Orkar du träna på danskan så finns Berlingske och Jyllands-Posten som båda är frispråkiga och skriver en del om Svensk politik från ett uppfriskande och nyktert utifrån-perspektiv.

Såklart finns också engelsk press som Daily Mail och the Guardian, som jämfört med svensk media är små underverk av journalistik, men där hittar du sällan något om Sverige. Intressant att jämföra skillnaden mellan fri media och "public service" dock. I valtider syns deras "färg" ganska tydligt (Mail är höger och Guardian vänster), men däremellan räds de inte att gå i klinch med såväl politiker som etablerade "sanningar". Jag får erkänna att jag inte läser någon av dem regelbundet längre men jag tror beskrivningen är ganska korrekt.

Gillar du ljud/bild finns ju alltid BBC (och såklart även t.ex. tyska nyheter, men där har iaf jag svårt att hänga med riktigt pga av språket) och så danska DR.

Det bästa du kan göra är nog att konsumera samma nyhet från flera källor och även gräva på forum och i fri media i ämnen som intresserar dig. Undvik extrmt vinklade källor (som avpixlat, aftonbladet, public service etc) annat än för att hitta ämnen. Leta sedan fakta på annat håll.
Citera
2015-06-09, 00:32
  #10
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieHebdo
Såklart finns också engelsk press som Daily Mail och the Guardian, som jämfört med svensk media är små underverk av journalistik, men där hittar du sällan något om Sverige. Intressant att jämföra skillnaden mellan fri media och "public service" dock. I valtider syns deras "färg" ganska tydligt (Mail är höger och Guardian vänster), men däremellan räds de inte att gå i klinch med såväl politiker som etablerade "sanningar". Jag får erkänna att jag inte läser någon av dem regelbundet längre men jag tror beskrivningen är ganska korrekt.

hmm, jag hade inte direkt kallat daily mail för ett underverk. Det är samma smörja som expressen/ab. Du måste tänka på någon annan? Telegraph kanske?
Citera
2015-06-09, 00:52
  #11
Medlem
gavlips avatar
Om du tror du ska få en "objektiv" tidning så är du naiv och korkad. "Objektiv" för dig kommer bara vara sådant som motsvarar sättet du du är hjärntvättad på. För mig så är fria tider det närmaste man kommer en objektiv tidning.
__________________
Senast redigerad av gavlip 2015-06-09 kl. 00:55.
Citera
2015-06-09, 03:02
  #12
Medlem
PiusXIIIs avatar
Jag tycker att det mesta i tidningarna verkar vara skrivet av TT numera. Dom är väl så objektiva/utslätade man kan va?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback