2015-06-09, 13:49
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Vårdarna har inte följt rutinerna tydligen: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...rna-gjorde-fel

Den forbannade pajasen höll inne med det för vårdarnas skull så här lange!!!

Citat:
– Han tilläts gå in och ut i ett annat rum och vid ett av tillfällena avvek han. Det var en underlåtenhet i bevakningen, säger Bengt Eriksson.

Enligt rutinen ska vårdarna ha ögonen på patienten hela tiden, måste den gå på toaletten måste man se till att det inte finns någon annan utväg i form av fönster.

Citat:
Vårdarna får ingen speciell utbildning inför ett ledsagaruppdrag. I det här fallet saknade en av vårdarna saknade formell utbildning, men Bengt Eriksson anser inte att det hade någon betydelse

Allt är ju ett bevis för att verksamheten leds utan något ansvarstagande......ingen utbildning fär "ledsagaruppdrag"......vad hade hänt om kriminalvården haft outbildat folk som "ledsagade" en farlig våldsbrottsling under en permis?

Citat:
Tar du på dig något ansvar för rymningen?

– Eftersom jag är en del av ledningen så måste jag väl ändå tänka att man har en del av ansvaret så - ja.

Det sista får mig att:

1) Flyga I taket
2) Inse att mannen borde avskedas då han inte tar ansvaret för den veksamhet han är satt att leda.
Citera
2015-06-09, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Den forbannade pajasen höll inne med det för vårdarnas skull så här lange!!!

Allt är ju ett bevis för att verksamheten leds utan något ansvarstagande......ingen utbildning fär "ledsagaruppdrag"......vad hade hänt om kriminalvården haft outbildat folk som "ledsagade" en farlig våldsbrottsling under en permis?

Det sista får mig att:

1) Flyga I taket
2) Inse att mannen borde avskedas då han inte tar ansvaret för den veksamhet han är satt att leda.
Knappast vårdarna som beviljat permission eller ens beordrats sig själva att följa med, håller med dig, vilken pajas. Är ju inte första gången han är i blåsväder.
Citera
2015-06-09, 14:05
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nnnipz
Klart som fan gränserna är stängda för honom, precis som han kommer bli stoppad av vakter och polis var än i Sverige han befinner sig... Sen blir det ändå ganska fel att dom säger att "Sveriges gränser är stängda för honom". Sveriges gränskontroll är i stort sett obefintlig på dom flesta ställen förutom flygplatser.

Ja, du sätter ju själv fingret på det absurda i påståendet. Det är lite som att säga att valfri person sitter inspärrad men några lås på dörrarna har vi förvisso inte.
Citera
2015-06-09, 14:09
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men passlagen säger väl inte att ngn som sitter enl RPV med sup inte kan få ett pass, det står väl att passtillstånd krävs (se p 20).
Så om socialstyrelsen medger ett tillstånd kanske inte passpolisen har så mkt att sätta emot i praktiken? Har ingen aning alls om praxis vid dylika fall: om polisen inte, trots tillstånd, vill utfärda pass så bör det kunna överklagas och hur brukar domstol då ställa sig till det?

Du har helt rätt, missade det! Men jag tänker att socialstyrelsen måste väl ändå inhämta information från kliniken och förvaltningsrätten? Det kan ju vara så att patienten av nån anledning ska få permis till släkten i *valfritt land* och att det ingår i vårdplanen. Så på ett eller annat vis måste ju även läkarna bli involverade i beslutet även om de inte har makten att ta det slutliga beslutet?

Jag tror faktiskt inte att polisen har så mycket att säga till om när det handlar om patienter, det är ju de vårdande myndigheterna och deras överinstanser som ska ha kompetensen att avgöra om det är lämpligt eller inte utifrån sjukdomsbild, mål osv.

Citat:
....
Allt är ju ett bevis för att verksamheten leds utan något ansvarstagande......ingen utbildning fär "ledsagaruppdrag"......vad hade hänt om kriminalvården haft outbildat folk som "ledsagade" en farlig våldsbrottsling under en permis?....
.

Jag har mött min brors mördare under en sk beledsagad permission. Då kom han med en riktigt ung vårdare, killen kan inte ha varit mer än 21-23 år och jag fick senare veta att han var vikarie under sommaren. Så det är nog inte lätt för vårdarna heller, de ska ansvara för patienter som de själva inte alltid anser bör få gå ut, de har ingen särskild utbildning, och åtminstone för några år sedan så var det så att vårdarna inte fick ingripa om patienten fick för sig att dra. Sen är det "fotfolket" som får ta all skit när allmänheten blir förbannad.
Citera
2015-06-09, 14:19
Medlem
Silentiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Ja, du sätter ju själv fingret på det absurda i påståendet. Det är lite som att säga att valfri person sitter inspärrad men några lås på dörrarna har vi förvisso inte.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...ydde-utomlands
Citera
2015-06-09, 14:20
Medlem
kicki.swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkFelt
Hummelgård har inte rymt. Han sitter kvar på sin avdelning.

Har du insyn eller spekulerar du bara?
Citera
2015-06-09, 14:22
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Jag har mött min brors mördare under en sk beledsagad permission. Då kom han med en riktigt ung vårdare, killen kan inte ha varit mer än 21-23 år och jag fick senare veta att han var vikarie under sommaren. Så det är nog inte lätt för vårdarna heller, de ska ansvara för patienter som de själva inte alltid anser bör få gå ut, de har ingen särskild utbildning, och åtminstone för några år sedan så var det så att vårdarna inte fick ingripa om patienten fick för sig att dra. Sen är det "fotfolket" som får ta all skit när allmänheten blir förbannad.

Även om vårdarna I det här fallet gjorde fel så är det fortfarande organisationens ansvar/fel efterson vårdarna saknade utbildning för det I mina ögon mkt känsliga uppdraget.

Allt ansvar faller på ledningen. Hans ovilja att ta ansvar ter sig så otroligt patetiskt! En pajas!
Citera
2015-06-09, 14:27
Medlem
JaneMarples avatar
Pedofilen befinner sig utomlands nu.
"Polisen hade inte kännedom om hur farlig rymlingen bedöms vara.
– Det hade varit önskvärt att få den informationen tidigare, säger Josef Wiklund vid sundsvallspolisen."

Det är allt fler fel som kommer fram.

Citera
2015-06-09, 14:39
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Även om vårdarna I det här fallet gjorde fel så är det fortfarande organisationens ansvar/fel efterson vårdarna saknade utbildning för det I mina ögon mkt känsliga uppdraget.

Allt ansvar faller på ledningen. Hans ovilja att ta ansvar ter sig så otroligt patetiskt! En pajas!
Absolut, det är ju läkarna och förvaltningsrätten som bedömt att han är lämpad att vara ute, vårdarna har bara att göra det jobb dom blir ålagda. Sen gjorde dom en miss här, men å andra sidan så vet jag inte om dom haft rätt att ingripa även om dom sett att han drog?

Det är inte olagligt att rymma, och jag förmodar att då kan de inte heller använda sig av tex fasthållning hur som helst?
Citera
2015-06-09, 14:43
Medlem
Otems avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20935741.ab

Citat:
Mannen vårdades på rättspsyk efter att ha begått grova
sexövergrepp på barn. I slutet av maj rymde 49-åringen
under en permission. Nu har polisen lyckats fastställa att
han rymt utomlands, uppger SVT Västernorrland.

Det här var ju verkligen inget bra, undrar om det blir
svårare att få tag på honom nu eller är polisen honom
på spåren tro?
Citera
2015-06-09, 14:51
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silentium

"Rättspsykiatriska klinikens ledning säger till SVT Västernorrland att man inte haft kännedom om att mannen hämtat ut ett pass förrän efter rymningen. Detta trots att 49-åringen hade sällskap av vårdare när passet hämtades ut."
Citera
2015-06-09, 14:54
Medlem
Kanske är nån i personalen som hjälpt han att rymma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här