Citat:
Ursprungligen postat av
Rubar
Men passlagen säger väl inte att ngn som sitter enl RPV med sup inte kan få ett pass, det står väl att passtillstånd krävs (se p 20).
Så om socialstyrelsen medger ett tillstånd kanske inte passpolisen har så mkt att sätta emot i praktiken? Har ingen aning alls om praxis vid dylika fall: om polisen inte, trots tillstånd, vill utfärda pass så bör det kunna överklagas och hur brukar domstol då ställa sig till det?
Du har helt rätt, missade det! Men jag tänker att socialstyrelsen måste väl ändå inhämta information från kliniken och förvaltningsrätten? Det kan ju vara så att patienten av nån anledning ska få permis till släkten i *valfritt land* och att det ingår i vårdplanen. Så på ett eller annat vis måste ju även läkarna bli involverade i beslutet även om de inte har makten att ta det slutliga beslutet?
Jag tror faktiskt inte att polisen har så mycket att säga till om när det handlar om patienter, det är ju de vårdande myndigheterna och deras överinstanser som ska ha kompetensen att avgöra om det är lämpligt eller inte utifrån sjukdomsbild, mål osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttad
....
Allt är ju ett bevis för att verksamheten leds utan något ansvarstagande......ingen utbildning fär "ledsagaruppdrag"......vad hade hänt om kriminalvården haft outbildat folk som "ledsagade" en farlig våldsbrottsling under en permis?....
.
Jag har mött min brors mördare under en sk beledsagad permission. Då kom han med en riktigt ung vårdare, killen kan inte ha varit mer än 21-23 år och jag fick senare veta att han var vikarie under sommaren. Så det är nog inte lätt för vårdarna heller, de ska ansvara för patienter som de själva inte alltid anser bör få gå ut, de har ingen särskild utbildning, och åtminstone för några år sedan så var det så att vårdarna inte fick ingripa om patienten fick för sig att dra. Sen är det "fotfolket" som får ta all skit när allmänheten blir förbannad.