Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-06-10, 18:36
  #25
Medlem
Uncle Dukes avatar
Är jag den enda som inte tycker mig ha särskilt dåligt minne trots dagligt bruk i många år? Under själva ruset får man givetvis sämre korttidsminne, men annars har t o m andra (som inte vet om att jag röker något olagligt) påpekat att jag har väldigt bra minne, både gällande saker som hände för en vecka sedan och saker som hände för tjugo år sedan.
Citera
2015-06-10, 23:54
  #26
Medlem
Legolennarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Är jag den enda som inte tycker mig ha särskilt dåligt minne trots dagligt bruk i många år? Under själva ruset får man givetvis sämre korttidsminne, men annars har t o m andra (som inte vet om att jag röker något olagligt) påpekat att jag har väldigt bra minne, både gällande saker som hände för en vecka sedan och saker som hände för tjugo år sedan.

Nej du är inte ensam, har också rökt ganska regelbundet i ett par år och har aldrig känt att mitt minne blivit sämre.

Men kan förstå varför vissa känner att deras minne blir sämre när man röker eftersom man rent allmänt inte är lika koncentrerad på vad som händer runt om kring en om man är hög varje dag och inte gör någonting vettigt.
Citera
2015-06-11, 01:11
  #27
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legolennart
Nej du är inte ensam, har också rökt ganska regelbundet i ett par år och har aldrig känt att mitt minne blivit sämre.

Men kan förstå varför vissa känner att deras minne blir sämre när man röker eftersom man rent allmänt inte är lika koncentrerad på vad som händer runt om kring en om man är hög varje dag och inte gör någonting vettigt.

Sen spelar ju kost och näring en stor del i hur minnet fungerar också.

Spenderar man en stor del av sin vakna tid cannabispåverkad anpassar man ju sig till det. Många av mina nuvarande strategier för att komma ihåg saker är strategier jag utvecklade på den tiden jag rökte massor....de flesta som röker mycket behöver ju trots allt komma ihåg pin- och portkoder, flashbacklösenord och ungarnas personnummer precis som alla andra.

Ibland kan det kännas som att man även börjat kompensera lite grann med långtidsminnet och kommer ihåg fullständigt triviala saker långt i efterhand.

Jag har ändå alltid haft bra minne och såna där "vad fan snackade vi om nyss?"-moments känns som nåt som hörde tonåren till. Röker dock ganska så sporadiskt numer.

Vanskligt att spekulera i hur ens hjärna sett ut utan intensivrökeri. Däremot har jag haft minneslucka på alkohol. Det är riktigt läskigt. Och hade man fått ångra sig nu, sett till ens mentala allmäntillstånd och kognitiva funktionalitet, så hade jag nog korkat fler flaskor än fimpat strutar.
Citera
2015-06-11, 10:27
  #28
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legolennart
Nej du är inte ensam, har också rökt ganska regelbundet i ett par år och har aldrig känt att mitt minne blivit sämre.

Men kan förstå varför vissa känner att deras minne blir sämre när man röker eftersom man rent allmänt inte är lika koncentrerad på vad som händer runt om kring en om man är hög varje dag och inte gör någonting vettigt.

Ska väl tillägga att jag aldrig haft en tillvaro där jag legat på soffan och rökt hela dagarna, jag har alltid pluggat eller jobbat och sedan rökt på eftermiddag/kväll, ibland lite mer frekvent på helgerna och loven förstås. Jag antar att jobb och skola håller hjärnan igång. De jag känt som verkligen fått märkbara kognitiva bieffekter av att röka på har undantagslöst varit arbetslösa dagdrivare, de har helt enkelt inte behövt hålla sina tankeförmågor i trim.
Citera
2015-06-11, 12:15
  #29
Medlem
Numbskull.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Ska väl tillägga att jag aldrig haft en tillvaro där jag legat på soffan och rökt hela dagarna, jag har alltid pluggat eller jobbat och sedan rökt på eftermiddag/kväll, ibland lite mer frekvent på helgerna och loven förstås. Jag antar att jobb och skola håller hjärnan igång. De jag känt som verkligen fått märkbara kognitiva bieffekter av att röka på har undantagslöst varit arbetslösa dagdrivare, de har helt enkelt inte behövt hålla sina tankeförmågor i trim.

Samma här, aldrig märkt av att minnet etc har försämrats. Har dock en del vänner som blir helt "förstörda" trots jobb. Jag gör som dig, röker kvällar efter jobb etc utan problem. Har ett väldigt fysiskt jobb, kanske är det som håller en på alerten.
Citera
2017-03-05, 20:45
  #30
Medlem
Når jag var 15 år rökte jag konstant i 2 år. I ca 5 år kändes det som att "jag slutade igår". Helt mosig! Tror fan det har att göra med åldern eftersom nu är det ej så dock röker jag endast till natten när jaf ska sova pga sömnsvårigheter och ryggsmärta.


Citat:
Ursprungligen postat av EddieMeduzaRagger
Hallå allihopa!

Tänkte bara kolla om någon vet någonting angående detta.
Jag har rökt Cannabis i tre år nu och har självfallet märkt hur minnet har tagit en del stryk genom åren. Jag läste någonstans här på flashback för ett tag sedan om någon som hade tagit en längre paus från rökandet och att denna persons minne hade börjat återvända och bli normalt igen.

Eftersom jag själv har tagit en paus för tillfället så undrar jag om detta stämmer, eller är det individuellt? blir man "helt" återställd om man lagt gräset på hyllan i några månader?

Tacksam för svar.
Citera
2017-03-18, 13:17
  #31
Medlem
LostinDarknesss avatar
Jag har rökt i 8 år periodvis varav de sista 1,5 året dagligen. Jag valde av en anledning att lägga ner för nu ett tag framöver (dock inte så glad över det) men kan säga att efter 1 månad är jag normal igen. Jag försöker förbränna fett (det lilla jag har) och dricker citronsyra och askorbin syra med vatten vilket jag upplever får det att påskynda reningen i kroppen. Mitt närminne var nästan totalt ur funktion när jag rökte som mest.. Men å andra sidan kom minnen ifrån barndommen upp mycket tydligare och saker jag hade glömt nästan kändes som att det hade hänt förra veckan. Dock vet jag inte men hr läst att man inte sa börja röka i för tidig ålder, något jag inte kan ta ställning till då jag inte gjorde det. Men kan säga att jag är förvånad över hur detaljerat jag nu kan komma ihåg saker med närminnet. Så ser inga problem där längre trots att det inte gick att föra en vanlig konversation med mig när jag brukade sm mest.
Citera
2017-03-18, 15:29
  #32
Medlem
elmerengues avatar
Att bibehålla en sund livsstil vid sidan om rökandet är givetvis en nyckel till varför somliga får färre bieffekter av konsumtionen. Fysiska utföranden som träning och mentala som sociala situationer, jobb och studier får en helt klart att må bättre och vara mer igång. Såna faktorer spelar betydligt större roll än själva rökningen enligt mig. Spelar ingen roll ifall man är nykter, om man sitter hemma i soffan hela dagarna kommer ens fysiska och mentala hälsa påverkas negativt hur som helst. Vi är inte gjorda för en sån livsstil.
Citera
2017-03-18, 20:40
  #33
Medlem
sketcells avatar
I min personliga erfarenhet så får jag svara både ja och nej.

Minnet och hjärnförmågan över lag tar en hel del stryk, ja. Skulle säga att det beror på hur mycket det har varit per dag (varje kväll eller hög dygnet runt) samt din kropps (eller ja, hjärnans) förmåga att återhämta sig, något som är väldigt individuellt.

Kan väl säga att det kommer till största del att återhämta sig, men förvänta dig inte att det kommer vara 100% ens någonsin i framtiden. Ät bra, träna och speciellt plugga även om du inte studerar, t.ex minneslekar och matte är bra för minnet. Allt detta lär hjälpa en på traven.

I mitt fall hade jag "bara" rökt nästan ett år nästan helt dagligen och skulle säga att idag är mitt minne kanske 85-90% tillbaka.
Citera
2017-03-28, 10:22
  #34
Medlem
DrThackerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmerengue
Att bibehålla en sund livsstil vid sidan om rökandet är givetvis en nyckel till varför somliga får färre bieffekter av konsumtionen. Fysiska utföranden som träning och mentala som sociala situationer, jobb och studier får en helt klart att må bättre och vara mer igång. Såna faktorer spelar betydligt större roll än själva rökningen enligt mig. Spelar ingen roll ifall man är nykter, om man sitter hemma i soffan hela dagarna kommer ens fysiska och mentala hälsa påverkas negativt hur som helst. Vi är inte gjorda för en sån livsstil.


Well said! Instämmer helt
Citera
2017-04-12, 09:45
  #35
Medlem
beror på hur mycket du rökt genom åren och så
Men till viss del kommer det tillbaka yes.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback