Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-08, 16:22
  #1
Medlem
Vilken glass tycker ni är godast? Italiensk glass använder ju sig inte utav grädde utan mjölk så det är ju lite skillnad.
Citera
2015-06-08, 17:12
  #2
Medlem
Italiensk mintglass är ju sinnessjukt jävla gott, dock den enda italienska glassen jag smakat.

Kan nog inte svara på frågan, men bara för att jag så sällan har tillgång till italiensk glass så tar jag nog det så fort jag får tillfälle.
Citera
2015-06-08, 17:32
  #3
Medlem
MrChows avatar
Mina ganska stora erfarenheter av gelato i Italien säger att gelato gjord på bär, frukter, kokos, mandel etc. är klart bättre i Italien men när man börjar komma in på choklad, kolasås, nötter etc. så är en riktig gräddglass godare, vilket italienarna inte är lika bra på som oss.
Citera
2015-06-08, 19:57
  #4
Medlem
Drinkycrows avatar
Jag var i Italien 2002 eller nåt. Folket var skitdryga, polaren fick någon hinne-inflammation. Det var översvämning i Venedig, de fick ställa upp bänkar på gatorna så vi kunde komma fram, 50 äckliga stadsduvor per torr kvadratmeter. De körde som idioter, gav min polare en förjävlig frilla(lite inte på Italienska frisörer) och i allmänhet har åren sen dess bara bekräftat att Italienare är idoter och hade varit mitt hatfolk om vi inte hade tyskar.

Men glassen? Fantastisk. Käkade mest deras vaniljglass men en helt annan grej än svensk glass. Alldeles underbar.
Citera
2015-06-08, 23:20
  #5
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Jag var i Italien 2002 eller nåt. Folket var skitdryga, polaren fick någon hinne-inflammation. Det var översvämning i Venedig, de fick ställa upp bänkar på gatorna så vi kunde komma fram, 50 äckliga stadsduvor per torr kvadratmeter. De körde som idioter, gav min polare en förjävlig frilla(lite inte på Italienska frisörer) och i allmänhet har åren sen dess bara bekräftat att Italienare är idoter och hade varit mitt hatfolk om vi inte hade tyskar.
Hahaha!

Jag har aldrig ätit gelato. Visste inte ens att italienarna hade en egen glass. Dock har en äldre släkting berättat att det fanns en italiensk familj i hans hemstad som sålde hemlagad glass och det var det underbaraste han någonsin smakat... Detta var under krigsåren.

Häagen-Dazs gör tydligen "gelato". Finns bara i staterna, så klart.
Citera
2015-06-10, 15:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Jag var i Italien 2002 eller nåt. Folket var skitdryga, polaren fick någon hinne-inflammation. Det var översvämning i Venedig, de fick ställa upp bänkar på gatorna så vi kunde komma fram, 50 äckliga stadsduvor per torr kvadratmeter. De körde som idioter, gav min polare en förjävlig frilla(lite inte på Italienska frisörer) och i allmänhet har åren sen dess bara bekräftat att Italienare är idoter och hade varit mitt hatfolk om vi inte hade tyskar.

Men glassen? Fantastisk. Käkade mest deras vaniljglass men en helt annan grej än svensk glass. Alldeles underbar.
Men den är väl inte lika krämig som den svenska?
Citera
2015-06-11, 02:05
  #7
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Men den är väl inte lika krämig som den svenska?

Kanske inte. Det var 2002. Jag minns bara att jag o min polare köpte typ 4 om dagen VARJE dag. Hur det smakade kan jag inte riktigt komma ihåg men gott var det.
Citera
2015-06-14, 15:06
  #8
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Vilken glass tycker ni är godast? Italiensk glass använder ju sig inte utav grädde utan mjölk så det är ju lite skillnad.

Italiensk glass, serverad på plats i Italien på en riktig gelateria, är flera klasser bättre än svensk glass.
Citera
2015-07-09, 23:02
  #9
Medlem
Det mesta av Gelaton som säljs i Sverige är gjort på halvfabrikat, en pulvermix som de blandar med valfritt fett och vätska och kör i en glassmaskin.
Lokaltillverkat är tyvärr inte alltid bättre.
Citera
2015-07-11, 20:11
  #10
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Föredrar svensk glass, den italienska är lite för isig.
Citera
2018-07-12, 18:15
  #11
Medlem
Jannebigplays avatar
Bumpar den här tråden. Har någon ett bra tips på var man kan få tag på riktig italiensk gelato? Vi snackar glass som ej är gjord på grädde, innehåller mindre luft samt att fettprocenten är runt 8-12%.

Jag var i Italien för 3 år sedan och jag blev som ett barn på nytt när jag provade glass i Rom. En kollega hade varnat mig. "Provar du italiens glass där nere så kommer du höra änglaklockorna klämta" Oj vad han hade rätt. Tryckte i mig säkert 3 glassar per dag när jag var där nere. Så. Sjukt. Jävla. Gott. Dra åt helvete. Ända sedan den resan så har jag varit på en quest att försöka hitta italiensk glass men det verkar lönlöst. Då det är en färskvara så håller det sig bara i några dagar vilket gör att vanliga affärer inte verkar vilja sälja. Att åka till någon glassbar är ett alternativ nu när det är en drömsommar men jag vet ej var. Bor i Stockholm om ni har förslag.
Citera
2018-07-12, 19:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Bumpar den här tråden. Har någon ett bra tips på var man kan få tag på riktig italiensk gelato? Vi snackar glass som ej är gjord på grädde, innehåller mindre luft samt att fettprocenten är runt 8-12%.

Jag var i Italien för 3 år sedan och jag blev som ett barn på nytt när jag provade glass i Rom. En kollega hade varnat mig. "Provar du italiens glass där nere så kommer du höra änglaklockorna klämta" Oj vad han hade rätt. Tryckte i mig säkert 3 glassar per dag när jag var där nere. Så. Sjukt. Jävla. Gott. Dra åt helvete. Ända sedan den resan så har jag varit på en quest att försöka hitta italiensk glass men det verkar lönlöst. Då det är en färskvara så håller det sig bara i några dagar vilket gör att vanliga affärer inte verkar vilja sälja. Att åka till någon glassbar är ett alternativ nu när det är en drömsommar men jag vet ej var. Bor i Stockholm om ni har förslag.

Finns en aktuell glasstråd på restaurangdelen av forumet

Stockholms bästa glassbar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback