Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-08, 16:22
  #1
Medlem
Slovoviks avatar
Innan jag ens gör den här tråden vet jag att det finns ett gäng som tänker skriva att SD får 100% och alla andra partier åker ut. Lyssna, det här är inte en tråd om vad ni vill ska hända. Det är en tråd om vad ni realistiskt tror kommer att hända. Seriösa svar enbart tack.

I flera decennier har vårt valsystem dominerats av klasskillnader. Ja, inte bara vårat valsystem, utan i princip alla valsystem i Europa. Arbetarkollektivet röstade S och så vidare. I samband med detta brukade valresultaten inte skilja sig så mycket åt och folk brukade rösta likadant år efter år och det var i stort sett omöjligt för ett nytt parti, som exempelvis Kristdemokraterna, att komma in i riksdagen.

Nu har vi gått mer och mer mot en ny ordning, där den tidigare kolossen S stadigt sjunkit, och nya uppstickare kunnat komma in i riksdagen. Den allmänt accepterade förklaringen till detta är att vi inte riktigt har ett klassamhälle längre. Det är snarare ett samhälle av individer.

Vi kan se lite trender i hur politiken utvecklas. Det har observerats att väljarna är betydligt mer villiga att byta mellan partier nu än de var för några decennier sedan. Det är inte längre något konstigt att en person kan rösta S ett år, sedan M nästa år och sedan något tredje efter det.

När nya partier kommer in i riksdagen brukar de marknadsföra sig som att vara "annorlunda", att de inte riktigt vill spela efter de andras regler, så att säga (se exempelvis Miljöpartiet, som till och med vägrade att ha en partiledare när de skapades, eller Sverigedemokraterna, som byggt sitt varumärke på att vara politiskt inkorrekta, eller Ny demokrati, som jag inte ens orkar börja med). De nya partierna får dock inte vara för mycket annorlunda. Kalle-Anka-partiet skulle inte kunna komma över 4 %-spärren.
Det verkar inte ovanligt att nya partier profilerar sig i någon enskild fråga, så till den grad att de nästan blir enfrågepartier. Jag tror inte några exempel behövs.


Vi har privilegiet att få vittna en nya politisk värld växa fram mitt framför våra ögon. Bara idag kom beskedet att M blivit större än S, något som skulle vara så osannolikt att bara själva förslaget skulle vara skrattretande på sjuttiotalet.
Vilka trender kan ni se? Hur tror ni att politiken kommer att se ut om trettio år? Om klasser inte längre är det viktigaste, vilka variabler tror ni kommer utforma politiken?

Citera
2015-06-08, 16:33
  #2
Medlem
MustelaPutoriuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slovovik
Vi har privilegiet att få vittna en nya politisk värld växa fram mitt framför våra ögon. Bara idag kom beskedet att M blivit större än S, något som skulle vara så osannolikt att bara själva förslaget skulle vara skrattretande på sjuttiotalet.
Vilka trender kan ni se? Hur tror ni att politiken kommer att se ut om trettio år? Om klasser inte längre är det viktigaste, vilka variabler tror ni kommer utforma politiken?

Tack för en intressant tråd, ska bli intressant att följa.

Personligen tycker jag mig kunna skönja en pågående "balkanisering" av samhället, och jag är ganska så övertygad om att etnicitet och till viss del religion kommer att vara avgörande variabler. Jag är övertygad om att vi kommer att få se ett islamistiskt parti ta form inom loppet av tio-femton år, och som motreaktion till det kommer ett kristet parti (behöver inte vara KD) att växa fram - dock till största del bestående av kristna invandrare, så som syrianer och andra som ogärna ser att muselmanerna får fäste här också.

Därtill då den etniska aspekten: SvP var nog 10-20 år före sin tid. När svenskarna verkligen börjar bli minoritet i Sverige och det börjar bli mer och mer tydligt, då kommer ett parti för etniska svenskar att vara ett självklart alternativ för många.

"Höger-vänster"-aspekten kommer nog att spela mindre och mindre roll.
Citera
2015-06-08, 16:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MustelaPutorius
Jag är övertygad om att vi kommer att få se ett islamistiskt parti ta form inom loppet av tio-femton år, och som motreaktion till det kommer ett kristet parti (behöver inte vara KD) att växa fram - dock till största del bestående av kristna invandrare, så som syrianer och andra som ogärna ser att muselmanerna får fäste här också..


För att ett sådant parti tyst ska glida in och bli verklighet i rosenbad så förutsätter väl det först en tyst uppladdning i ett antal mandatperiod där muslimska och syrianska kristna partier kommer att diskutera vardagliga prioriteringar i södertälje kommunfullmäktige på ett lugnt och sansat sätt.
Citera
2015-06-08, 16:52
  #4
Medlem
8711s avatar
SD kommer vara största parti och bilda regering, inte om 30 år, utan 2022. Det kommer dock hålla i sig i 30 år och en stolt svensk nationalistisk tidsålder är inne. Invandringen kommer hållas låg, folk som inte anpassar sig och ställer krav åker hellre hem och alla blir nöjda och glada

Och ja, det är vad jag tror. Och hoppas.
Citera
2015-06-08, 16:54
  #5
Medlem
TheHollyhockGods avatar
Har lite svårt att sett "ett" muslimskt parti.

Det kommer åtminsone delas upp i Sunnidemokraterna och Shiademokraterna.

Sen kommer Sunnidemokraterna att splittras upp i Sunnipartiet Wahhabiterna och Sunninistiskt Initiativ.
Citera
2015-06-08, 17:00
  #6
Medlem
MustelaPutoriuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
För att ett sådant parti tyst ska glida in och bli verklighet i rosenbad så förutsätter väl det först en tyst uppladdning i ett antal mandatperiod där muslimska och syrianska kristna partier kommer att diskutera vardagliga prioriteringar i södertälje kommunfullmäktige på ett lugnt och sansat sätt.

Inbillar jag mig eller finns där inte en antydan till sarkasm?
Citera
2015-06-08, 17:11
  #7
Medlem
Fy 1000 vilka framtidsvisioner!! Jag finns inte här då, så egentligen behöver jag inte bry mig, men i alla fall.. Jag satt och funderade, och jag är nog inne på samma linje som Mustela Putorius. Det är nog mycket troligt. Stackars alla små barn födda av etniska svenskar och uppfostrade och skolade i blåögdhetens töcken.

Riksdagen här kommer väl att likna Polsk. Nu är det i Turkiet som det var här i höstas. Man har fått in ett nytt ganska stort parti som " inte passar in. Och man vill inte ta i det med en tång ens."

SD hat blivit radikalare och är som typ SDU, faktiskt. Det har blivit behov av det.
" Gammelsvenskarna" har blivit bortkörda och tystade. Ekonomi finns ingen. Grekland av i dag är rika i jämförelse. För ingen har jobbat, och hur mycket kan alla falafel och pizzerior driva ekonomin i ett helt land?
Eller har det blivit lite mer jädra anamma när den mesige svensken är utdöd och Dacke och Gustav W är halshuggna.

Nej usch, vilken bild, men jag tror att den kan vara sann, ganska..
Citera
2015-06-08, 17:41
  #8
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Fy 1000 vilka framtidsvisioner!! Jag finns inte här då, så egentligen behöver jag inte bry mig, men i alla fall.. Jag satt och funderade, och jag är nog inne på samma linje som Mustela Putorius. Det är nog mycket troligt. Stackars alla små barn födda av etniska svenskar och uppfostrade och skolade i blåögdhetens töcken.

Riksdagen här kommer väl att likna Polsk. Nu är det i Turkiet som det var här i höstas. Man har fått in ett nytt ganska stort parti som " inte passar in. Och man vill inte ta i det med en tång ens."

SD hat blivit radikalare och är som typ SDU, faktiskt. Det har blivit behov av det.
" Gammelsvenskarna" har blivit bortkörda och tystade. Ekonomi finns ingen. Grekland av i dag är rika i jämförelse. För ingen har jobbat, och hur mycket kan alla falafel och pizzerior driva ekonomin i ett helt land?
Eller har det blivit lite mer jädra anamma när den mesige svensken är utdöd och Dacke och Gustav W är halshuggna.

Nej usch, vilken bild, men jag tror att den kan vara sann, ganska..

Det är mycket vanskligt att sia om framtiden, men jag är säker på att vi då har ett samhälle med mycket mer motsättningar, främst efter religiösa och etniska linjer.

SD kommer då att betraktas som ett helt normalt parti och de som vill gå mycket längre vad gäller att bevara eller försöka återskapa ett svunnet Sverige kommer även de att ha riksdagsrepresentation i form av betydligt mer radikala partier.

Om 30 år tror jag att vi sedan länge har börjat repatriera invandrare. Och glöm allt prat om internationell protester. Dessa kommer helt att ha tystnat eftersom samtliga europeiska länder kommer att ha slagit in på samma väg. Dessutom kommer det att ha uppstått globala konflikter mellan västerlandet och muslimska länder.

Alla kommer att tvingas välja sida. Dagens PK-åsikter kommer i princip att ha försvunnit från den politiska arenan.
Citera
2015-06-08, 17:48
  #9
Medlem
30 år kan tyckas vara en lång tid, men så värst mycket har faktiskt inte hänt sen 1985 i svensk politik, om vi utgår från att fiatvalutorna inte kollapsat så kommer det se ungefär som idag, viss polarisering är trolig med ett större V(eller kanske ett nytt radikalare vänsterparti), mindre S, konservativare M, och givetvis ett pissliberalt SD runt 25%.
Citera
2015-06-08, 18:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHollyhockGod
Har lite svårt att sett "ett" muslimskt parti.

Det kommer åtminsone delas upp i Sunnidemokraterna och Shiademokraterna.

Sen kommer Sunnidemokraterna att splittras upp i Sunnipartiet Wahhabiterna och Sunninistiskt Initiativ.

Nja, det kan ske en uppdelning, men det sker efter att de icke muslimska partierna upplöses och shariadomstolar instiftas.
Citera
2015-06-08, 19:07
  #11
Medlem
IngmarBergmans avatar
Alla eventuella politiska förändringar inom partipolitiken, förutsätter i första rummet att de intellektuella och kulturella strömningar inom det övriga samhället ändrar riktning. Politiska idéer utvecklas inte i riksdagen, utan av små välorganiserade, välfinansierade, eliter utanför det politiska systemet. Dagens kulturmarxistiska paradigm kan enbart förstöras av en intellektuellt likartad spelare. En sådan spelare är inte det småborgerliga idékomplex som t.ex. representeras av Svenska Dagbladets ledarsida, utan denna spelare är, som jag ser det, främst de moderna arvtagarna till den franska nya högern, som i fråga som kvalitet och anhängare har exploderat sedan Irakkriget. Irakkriget som på många sätt symbolisera den "västerländska borgerlighetens" (the phony right) total moraliska och intellektuella kollaps. Det är den här rörelsen som kommer breda vägen för den postegalitär eran, och rädda västerlandet. Hur djupt förändringarna har hunnit gå om ca: 30 år i Sverige är svårt att säga. Mycket beror på hur SD beslutar sig att förhålla sig till förändringen som kommer. Kommer de ansluta sig till vågen, eller kommer de bekämpa den (på grund av sin bristfälliga förmåga till strategiskt tänkande), och sålunda stå kvar som kulturmarxismen sista försvarspost? Det finns en del som talar för att det är den vägen man har valt under Karlsson, även om jag tror att detta mer beror på rädsla för konkurrens, än en genuin ovilja mot tänkare kring, t.ex. NPI eller Counter-Currents.
Citera
2015-06-13, 09:54
  #12
Medlem
W-Zinks avatar
Den politiska karta inom den närmaste framtiden. Typ till nästa val.


Det är möjligt att Folkpartiet rör sig åt mer vänsterinriktad politik. Med högre satsningar på offentlig sektor och välfärd samtidigt som man sakta men säkert, börjar prata om minskad invandring. Hårdare asylkrav. Det är inte en omöjlig strategi. Hade jag varit strateg hade det absolut varit en möjlighet. Vänsterpolitiken kommer bli allt mer och mer påtaglig, det är alldeles uppenbart.

Uppenbart är det också att Jan Björklund inte är rätt man för den uppgiften. Hade det funnits någon tanke i svensk politik hade 'vi' aldrig hamnat i den sitsen politiken nu befinner sig i. Vidare, hade det funnits någon tanke i Folkpartiet hade Jan Björklund inte suttit kvar. Ett Folkparti i en allians som lagt större fokus på offentlig sektor och välfärd hade varit ett framgångsrikt drag. En väldig modern allians.

Ett blått moderaterna, där en riktig moderat politik hade kunnat förts.
Ett grönt Centerparti, med fokus på småföretagande, miljöfrågor. Annie Lööf!
Ett konservativt, KD, nybliven mamma, EBT. Dock oklar roll. Svårt att se de i Sverige 2015.
Ett Socialliberalt FP, med ett stort kliv åt vänster kombinerat med ett åtstramning ang. invandring.

Kristdemokraterna fyller ingen funktion troligtvis kommer de inte klara 4% spärren nästa val.

Socialdemokraterna kan omöjligen ta ställning i invandringsfrågan. Miljöpartiet, ingen tydlig politik. Vänster måste våga föra en radikalare vänsterpolitik, framförallt om delar av Alliansen börjar gå åt vänster. Vänsterpartiet måste bli modigare. Tillsammans med F! är det en framtid. Förstår inte varför de är så rädda. Politiken är pervers.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback