Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-08, 15:52
  #1
Medlem
Tja!

Har problem med ett nytt bygge till en kompis. Han fick först hjälp med att sätta ihop bygget av någon annan och så installerade han Windows 8.1 själv. Han har inte alls mycket erfarenhet av datorer och visste inte hur drivrutiner och liknande skulle installeras. Dock fungerade datorn bra under den första dagen. Sedan började det strula; när man startade datorn så gick den igång i en sekund och sedan stängdes av i en sekund och sedan igång en sekund osv. Sedan när jag skulle installera om Windows så frös den i installationen, alltså när man bootat från DVDn. Den kunde frysa när man var inne i Windows eller när man var inne i installationen precis efter BIOS.

Ibland ville inte heller grafikkortet starta och visa någon bild. Testade att byta mellan de olika PCI-e-portarna och det funkade ibland och ibland inte. Plockade då bort grafikkortet och körde genom moderkortets grafikprocess istället, vilket fungerade.

I nuläget kommer jag inte in i BIOS, för att DRAM-leden lyser. Jag har testat att byta ut RAM-minnena med ett av mina men det fungerar inte ändå, så det borde inte vara RAM-minnena.

Det jag kan komma fram till är att det antingen är CPUn eller moderkortet som är trasigt, men jag är inte helt säker. Kan datorn frysa och fortfarande vara igång (utan bluescreen) om det skulle vara fel på CPUn? Känns ju mer som att moderkortet inte fungerar rätt. Är ganska så säker på att det inte är någon slags överhettning.

Det jag måste veta är om det antingen är CPUn eller MB som är trasigt, så vi vet vad vi ska reklamera.

Tack på förhand,
Sirqus
Citera
2015-06-08, 16:11
  #2
Medlem
Filantropis avatar
Har du kollat så att han inte böjt några ben under CPU på moderkortet?
Citera
2015-06-08, 18:12
  #3
Medlem
Såg inget som verkade skadat.
Citera
2015-06-08, 19:22
  #4
Medlem
CheapAlerts avatar
Vad har han för komponenter?
Citera
2015-06-08, 19:37
  #5
Medlem
Har inte alla specs, men kan lista det jag vet på ett ungefär:

- i5 4690 3,5Ghz
- Asus z87-a MoBo
- Corsair Vengeance 2x8Gb
- Corsair CX750M
- Kingston SSD 240GB
- 500Gb HDD
- Asus Geforce GTX 960
Citera
2015-06-08, 19:47
  #6
Medlem
CheapAlerts avatar
Sitter minnena i A1 och B1? Alltså dem två svarta slottarna, och sitter dem i ordentligt?

Annars får ni kolla så inte moderkortet och chassit får kontakt någonstans, det kan vara för hårt åtdraget.
Citera
2015-06-08, 20:44
  #7
Medlem
ljudkellgrens avatar
Börja med att skaffa esd-armband, matta och jordkoppling om ni inte redan har det. Plocka sedan isär alla komponenter och sätt noggrannt ihop dem igen. Kolla som andra säger att inget ligger emot där det inte ska göra det. Personligen brukar jag alltid sätta ihop moderkort med cpu osv innan jag skruvar fast det i lådan, trots att manualen normalt säger det omvända. Gör man det direkt på mattan så utsätter du moderkortet för mindre böjningar/stress och minskar risken för mekaniska skador.
Får ni fortfarande problem så kolla i manualen vad de olika lysdioderna ger för felkoder. Kolla också så att moderkortet inte behöver en nyare firmware för att fungera med vald processor och RAM.
Skulle ni nu fortfarande inte kunna boota upp kan ni höra av er till leverantören för en ev reklamation. Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback