Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-08, 10:04
  #1
Medlem
madmwazels avatar
Någon här kanske är bättre än mig på att googla...

För några veckor sedan fick jag ett ömt parti på ovansidan av vänster underarm, det gick över efter några dagar, men nu har jag fått samma känsla på utsidan av mitt högra lår.

Det svider eller bränner, gör ont, när jag snuddar vid det lite lätt - men inte om jag trycker hårdare! Det känns lite som om jag bränt mig i solen (men det har jag inte). Det varierar även hur ömt det är under dagarna, det går i vågor. Extra ömt är det om något väldigt lätt berör, som nu när jag har en silkes-morgonrock som kommer emot när jag går runt här hemma.

Det lilla jag fick ut av att googla var att det kunde vara nerver i kläm. Kan det vara stressymptom? Jag har haft flera andra stressymptom det senaste (muskelryckningar i ansiktet, knuta i halsen m.m.), men har aldrig hört talas om hudömhet som en del av stress.
Citera
2015-07-02, 20:33
  #2
Medlem
accnr1s avatar
Har exakt samma problem och är nu på jakt efter svar, så jag lånar och bumpar tråden lite.

Har just nu den känslan i benet, men hade den i axeln i somras, och trots att det värsta gick över (kunde knappt använda armen ett tag), så kan jag fortfarande känna av det, dels i form av smärta och dels i form av att jag har förlorad eller avdomnad känsel. Samma sensation har jag nu i benet och har fått samma svar som TS när jag googlar, dvs. nerver i kläm eller annat nervrelaterat. Men är det kanske någon som vet lite mer om detta?

Mvh
Citera
2015-07-04, 17:18
  #3
Medlem
madmwazels avatar
Jättekonstigt. Mitt har nog gått över (peppar, peppar, ta i trä) för nu har jag inte fått någon sådan "fläck" på två veckor..
Citera
2015-07-04, 18:21
  #4
Medlem
Erytema nodosum kanske?
Citera
2015-07-04, 20:47
  #5
Medlem
Smärta vid lätt beröring, så kallad taktil allodyni (en form av sensitisering i nervsystemet), kan uppstå efter att man haft smärta en längre period.

Känslan av domning i kombination med smärta kan t.ex. uppstå pga triggerpunkter i muskler och bindväv. Triggerpunkter kan ibland leda till att muskler blir kroniskt spända och trycker på nerver, så kallad nerve entrapment. Med andra ord så är triggerpunkter en möjlig förklaring.
__________________
Senast redigerad av sctp 2015-07-04 kl. 21:00.
Citera
2015-07-14, 16:33
  #6
Medlem
madmwazels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sctp
Smärta vid lätt beröring, så kallad taktil allodyni (en form av sensitisering i nervsystemet), kan uppstå efter att man haft smärta en längre period.

Känslan av domning i kombination med smärta kan t.ex. uppstå pga triggerpunkter i muskler och bindväv. Triggerpunkter kan ibland leda till att muskler blir kroniskt spända och trycker på nerver, så kallad nerve entrapment. Med andra ord så är triggerpunkter en möjlig förklaring.

Läste om det nu, låter väldigt träffande. Att det dessutom kan komma i samband med migrän gör det än mer troligt då jag har just migrän periodvis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback