Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-07, 19:33
  #1
Medlem
rollNsmokes avatar
Hallå! Det är så att jag har en netgear router från BBB och för att byta ip adress så ändrar jag bara någon siffra i mac-adressen (duuh).

Men.. jag är i stort behov av att kunna byta min ip så många gånger som möjligt under en kortare tid ca 30 minuter men jag kan bara ändra mac-adressen fyra gånger för att få en ny ip.
Alltså, när jag ändrar mac-adressen femte gången så funkar inte mitt internet utan jag får en gul triangel nere i högre hörnet. Det ända som funkar är att ändra tillbaka till den första mac-adressen jag hade. Det vill säga den jag hade innan jag började ändra. Någon av de fyra jag bytt till funkar inte heller för tillfället om jag provar dem.

Är det någon som vet varför det är såhär? Har ingen annan router att prova med tyvärr. Har funkat 1 dag senare att byta 4 olika gånger men sen tar det stopp.. Beror det på min router eller ISP eller nån inställning?

Kommer tacka den som har en lösning med en skoputsning (Om du kommer hit)
Citera
2015-06-07, 19:45
  #2
Moderator
Protons avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Hårdvara (Nätverk)
/Moderator
Citera
2015-06-07, 19:53
  #3
Medlem
PeterNosters avatar
Du använder väl någon annans MAC-adress och den personen är redan inloggad. Du får köpa upp dig på en massa nätverkskort och använda deras MAC-adress så är du säker på ett de inte kolliderar.

Innan du byter MAC så gör en Release i routern av den gamla IP-adressen.
Citera
2015-06-07, 19:56
  #4
Medlem
rollNsmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du använder väl någon annans MAC-adress och den personen är redan inloggad. Du får köpa upp dig på en massa nätverkskort och använda deras MAC-adress så är du säker på ett de inte kolliderar.

Innan du byter MAC så gör en Release i routern av den gamla IP-adressen.

Nu är jag riktigt nyfiken.. Varför?
Citera
2015-06-07, 20:41
  #5
Medlem
QuattroStagiones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rollNsmoke
Nu är jag riktigt nyfiken.. Varför?

Byt till nån skitskumt mac-adress
Citera
2015-06-07, 20:49
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rollNsmoke
Hallå! Det är så att jag har en netgear router från BBB och för att byta ip adress så ändrar jag bara någon siffra i mac-adressen (duuh).

Men.. jag är i stort behov av att kunna byta min ip så många gånger som möjligt under en kortare tid ca 30 minuter men jag kan bara ändra mac-adressen fyra gånger för att få en ny ip.
Alltså, när jag ändrar mac-adressen femte gången så funkar inte mitt internet utan jag får en gul triangel nere i högre hörnet. Det ända som funkar är att ändra tillbaka till den första mac-adressen jag hade. Det vill säga den jag hade innan jag började ändra. Någon av de fyra jag bytt till funkar inte heller för tillfället om jag provar dem.

Är det någon som vet varför det är såhär? Har ingen annan router att prova med tyvärr. Har funkat 1 dag senare att byta 4 olika gånger men sen tar det stopp.. Beror det på min router eller ISP eller nån inställning?

Kommer tacka den som har en lösning med en skoputsning (Om du kommer hit)

Bredbandsbolaget låter i de flesta fall varje abonnent allokera fem adresser. Så, där har du svaret.
Citera
2015-06-07, 20:50
  #7
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du använder väl någon annans MAC-adress och den personen är redan inloggad. Du får köpa upp dig på en massa nätverkskort och använda deras MAC-adress så är du säker på ett de inte kolliderar.

Innan du byter MAC så gör en Release i routern av den gamla IP-adressen.

Det spelar ingen roll. bbb tillåter som standard fem adresser per uppkoppling.
Citera
2015-06-09, 19:45
  #8
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det spelar ingen roll. bbb tillåter som standard fem adresser per uppkoppling.

Men om man gör en release på en så finns det ju en minimal chans att någon annan får den och man får en ny istället.
Citera
2015-06-09, 20:06
  #9
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men om man gör en release på en så finns det ju en minimal chans att någon annan får den och man får en ny istället.

Nix (eller nja).

På de ställen där BBB fortfarande delar ut 5 adresser så har de också 5 adresser per abbonnemnag att dela ut.

Så, även om du releaser den så skall det mycket till för att den skall tilldelas någon annan. Sedan ganska många år tillbaka är jundessutom deras DHCP-lösning inte sårbar för MAC-flood heller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback