Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-07, 10:48
  #1
Medlem
lakritcs avatar
Har sökt med ljus och lykta efter en dator som når upp till i varje fall 10 timmars batteritid (med wifisurfande, ej standby) och vad jag kan se finns det i princip inga budgetmodeller, d v s 10 000 kr eller lägre, som uppfyller detta. De bästa når upp till c:a 7,5 h.

För bara två år sedan fanns ju till exempel Samsung Ativ som kunde konkurrera med Mac men Samsung drog sig ju därefter snabbt tillbaka på laptopmarknaden.

Antar att surfplattorna har tagit över, men för en student som har behov av sitta i skolan i minst 10 timmar och skriva med minst en ultrabook så duger ju inte en sådan.

Jag undrar nu, är det verkligen så här illa eller har jag missat någon/några modeller.
Citera
2015-06-07, 10:56
  #2
Medlem
Du kanske kan skaffa en extra laddare och ha liggande i skolan. Eller ett extra batteri.
Citera
2015-06-07, 10:57
  #3
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Har sökt med ljus och lykta efter en dator som når upp till i varje fall 10 timmars batteritid (med wifisurfande, ej standby) och vad jag kan se finns det i princip inga budgetmodeller, d v s 10 000 kr eller lägre, som uppfyller detta. De bästa når upp till c:a 7,5 h.

För bara två år sedan fanns ju till exempel Samsung Ativ som kunde konkurrera med Mac men Samsung drog sig ju därefter snabbt tillbaka på laptopmarknaden.

Antar att surfplattorna har tagit över, men för en student som har behov av sitta i skolan i minst 10 timmar och skriva med minst en ultrabook så duger ju inte en sådan.

Jag undrar nu, är det verkligen så här illa eller har jag missat någon/några modeller.
13" Macbook air med studentrabatten går på 9895. Jag rekommenderar dock att du dubblar på minnet vilket ger ett slutpris på 10 885.
Citera
2015-06-07, 11:07
  #4
Medlem
LegaliseItNows avatar
Det finns nödbatterier som du kan ladda på innan som kan ge dig massor. Annars finns det bärbara solpaneler så får du aldrig slut på el.
Citera
2015-06-07, 13:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Har sökt med ljus och lykta efter en dator som når upp till i varje fall 10 timmars batteritid (med wifisurfande, ej standby) och vad jag kan se finns det i princip inga budgetmodeller, d v s 10 000 kr eller lägre, som uppfyller detta. De bästa når upp till c:a 7,5 h.

För bara två år sedan fanns ju till exempel Samsung Ativ som kunde konkurrera med Mac men Samsung drog sig ju därefter snabbt tillbaka på laptopmarknaden.

Antar att surfplattorna har tagit över, men för en student som har behov av sitta i skolan i minst 10 timmar och skriva med minst en ultrabook så duger ju inte en sådan.

Jag undrar nu, är det verkligen så här illa eller har jag missat någon/några modeller.

Asus transformerbook, fast du kanske inte vill ha en sån men vi har en sån i skolan och den håller närmare 11-12 timmar. kostar 3500kr
Citera
2015-06-07, 13:34
  #6
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hiphoppucko1337
Asus transformerbook, fast du kanske inte vill ha en sån men vi har en sån i skolan och den håller närmare 11-12 timmar. kostar 3500kr
Kan jag egentligen tänka mig då jag lägger stor vikt vid att batteriet minst ska räcka en arbetsdag, men att bara använda den som laptop.. Det kan inte höra till vanligheterna? Vill till att tangentbordet är riktigt bra.
Citera
2015-06-07, 14:13
  #7
Medlem
lakritcs avatar
Funderar på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2696429

Har någon erfarenhet av den? Hur fungerar det att ha den endast som laptop?
Citera
2015-06-07, 14:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Kan jag egentligen tänka mig då jag lägger stor vikt vid att batteriet minst ska räcka en arbetsdag, men att bara använda den som laptop.. Det kan inte höra till vanligheterna? Vill till att tangentbordet är riktigt bra.

Tangentbordet fungerar riktigt bra faktiskt, annars om du tycker det inte är skönt kan du ju bara köpa till ett USB tangentbord
Citera
2015-06-07, 14:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Funderar på denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2696429

Har någon erfarenhet av den? Hur fungerar det att ha den endast som laptop?

Står ju ingen stans hur länge batteriet håller men.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback