Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-23, 11:57
  #241
Medlem
SektenAnderssons avatar
det jag tänker på är väl främst det att ett jobb tar upp sin lediga tid
Citera
2018-05-24, 12:39
  #242
Medlem
Prodelins avatar
Massa ledig tid till vilken nytta? har du inte pengar tillräckligt är det ganska värdelöst vara ledig längre tider då du inte kan realisera något för allt kostar idag och hobbies och sånt kostar att ha, man måste ha in pengar oavsett och då blir heltid naturligt, man kan inte både äta kakan och behålla den och det gäller verkligen i detta fall.
Citera
2018-05-24, 12:42
  #243
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Om du skaffar dig ett jobb du tycker är kul då? Även om det inte är lika roligt som att vara ledig kommer du spendera fem dagar i veckan på något kul och två dagar i veckan plus kvällar med något som är riktigt kul. Låter som ett ganska bra liv i mina öron.

Problemet är att helgen är dagar då det mesta är stängt så två dagar är värdelösa egentligen.
Citera
2018-05-24, 12:44
  #244
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Jag har länge funderat på "vad är meningen med livet?"

Gör som mången drönare vardagliga pass vid maskinen (datan) och därvidlag finns till.
Det är gott nog, jag vet inte bättre.

Fortfarande står dock frågan obesvarad...

Meningen med livet är att nå sin egen självuppfyllelse inte att hjälpa någon annan till det, att jobba heltid eller åt nån annan är just att du förverkligar någon annans dröm, du är en av slavarna som alla andra som är anställda.

Ett exempel, jag känner en som har ett städbolag med 12 anställda, han jobbar mot företag bara, han har hur bra som helst och är nästan aldrig närvarande på jobbet för hans företag rullar på av sig själv och hans anställda vet sina rutiner och kunder de ska vara hos, dvs hans anställda har förverkligat hans dröm, pengarnar rullar in, han kan göra vad han vill med dagarna egentligen.
__________________
Senast redigerad av Prodelin 2018-05-24 kl. 12:46.
Citera
2018-05-24, 14:08
  #245
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
Ni som arbetar heltid, är ni lyckliga? Vart fan kommer den lyckan i från?

Jag satt o tjötade med en polare här om dagen om vem som hatade att jobba mest, han drog till med något klyschigt som "hade de inte vart för pengarna hade man ju inte jobbat", medan jag drog en mer metaforisk liknelse. Jag lever hellre på 500 kr i månaden på bara makaroner och köttbullar, på en madrass, än att jobba heltid och bo i ett slott med en lambo på uppfarten.

Han utbrast: Nu ljuger du!

nej, jag var fullständigt seriös.

Faktumet att sälja så enormt mycket av sin vakna jordatid, faktumet med tidiga morgnar, anpassa sig efter arbetsdagar, fysisk och psykisk utmattning vid ledighet, det slags psykiska fängelse som infinner sig när du kritar under på ett arbetskontrakt, bundenheten till tid och plats.
Jag förstår det inte. Hur i fittan kan någon, och med detta klimat, bli lycklig?
nu menar jag inte att man studsar runt på ett rosa heroin-moln, men känna "denna linan är värd att löpa ända ut" - för som jag ser framtiden ur mina blott 20 åriga ögon, vi kan ta ett liv som en vanlig jävla snickare med kollektivt utmätt lön 1xx,xx kr/h, en hyresrätt/radhus - vad kan i hela världen göra att dessa fåtal timmar på kvällar och helger som han är ledig, gör mödan värd?
Står det en ny megan fox på uppfarten varje dag efter jobbet, en uppdukad bröllopsmiddag och en check på 25000 kr? Självklart inte.

Är den typen av liv, ett vanligt svensson liv - värt att leva? Vem kommer ihåg han? Vad ser han fram emot? En blaskig pissljummen öl, och ett par dagar på mallorca om året? Vad är klimax? Och vart är ljusningen?
Vem kommer ihåg dig ? Det kanske är hans ljusning. Vad som är värt att leva är upp till var och en.
Citera
2018-05-24, 23:58
  #246
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Meningen med livet är att nå sin egen självuppfyllelse inte att hjälpa någon annan till det, att jobba heltid eller åt nån annan är just att du förverkligar någon annans dröm, du är en av slavarna som alla andra som är anställda.

Ett exempel, jag känner en som har ett städbolag med 12 anställda, han jobbar mot företag bara, han har hur bra som helst och är nästan aldrig närvarande på jobbet för hans företag rullar på av sig själv och hans anställda vet sina rutiner och kunder de ska vara hos, dvs hans anställda har förverkligat hans dröm, pengarnar rullar in, han kan göra vad han vill med dagarna egentligen.
Han har säkert jobbat en del för att nå till den positionen. Satsar man rätt och vågar ta steget så kan man vinna väldigt mycket. De flesta som sysslar med sånt brukar dock inte nöja sig med att gotta sig med att ha lyckats en gång utan kommer jobba vidare med sitt företag, starta flera företag, nya projekt... De som är drivna slutar inte att jobba. De tycker det är kul att jobba.

De flesta vågar inte satsa. Det finns även många som satsar på sin idé och misslyckas eller så blir det bara ett företag som man kan hanka sig fram med och som kräver massor med slit. Alla kan inte starta städbolag och anställa låglönepersonal som inte får göra som de vill utan ska slita för att chefen ska kunna ha det gött.

Det kan vara ganska gött att bara vara anställd och få allt serverat och få lön varje månad. Lönen är så klart mindre än om man lyckas med ett eget företag eller blir någon höjdare på ett företag, men arbetsbelastningen är betydligt lägre. Om man tröttnar så kan man gå vidare till nästa arbetsgivare.
Citera
2018-05-27, 12:59
  #247
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Framförallt de yngre än 30 som nyss klarat av sin eftergymnasiala utbildning och fått sitt första heltidsarbete hos en arbetsgivare med bra rykte är nog överlyckliga, springer omkring i korridorerna och flörtar.

När det sedan gått 10 år så har de där första känslorna av lycka försvunnit. Det är en åldersfråga.
Citera
2018-05-27, 13:06
  #248
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskretpunkt
Ni som arbetar heltid, är ni lyckliga? Vart fan kommer den lyckan i från?

Jag satt o tjötade med en polare här om dagen om vem som hatade att jobba mest, han drog till med något klyschigt som "hade de inte vart för pengarna hade man ju inte jobbat", medan jag drog en mer metaforisk liknelse. Jag lever hellre på 500 kr i månaden på bara makaroner och köttbullar, på en madrass, än att jobba heltid och bo i ett slott med en lambo på uppfarten.

Han utbrast: Nu ljuger du!

nej, jag var fullständigt seriös.

Faktumet att sälja så enormt mycket av sin vakna jordatid, faktumet med tidiga morgnar, anpassa sig efter arbetsdagar, fysisk och psykisk utmattning vid ledighet, det slags psykiska fängelse som infinner sig när du kritar under på ett arbetskontrakt, bundenheten till tid och plats.
Jag förstår det inte. Hur i fittan kan någon, och med detta klimat, bli lycklig?
nu menar jag inte att man studsar runt på ett rosa heroin-moln, men känna "denna linan är värd att löpa ända ut" - för som jag ser framtiden ur mina blott 20 åriga ögon, vi kan ta ett liv som en vanlig jävla snickare med kollektivt utmätt lön 1xx,xx kr/h, en hyresrätt/radhus - vad kan i hela världen göra att dessa fåtal timmar på kvällar och helger som han är ledig, gör mödan värd?
Står det en ny megan fox på uppfarten varje dag efter jobbet, en uppdukad bröllopsmiddag och en check på 25000 kr? Självklart inte.

Är den typen av liv, ett vanligt svensson liv - värt att leva? Vem kommer ihåg han? Vad ser han fram emot? En blaskig pissljummen öl, och ett par dagar på mallorca om året? Vad är klimax? Och vart är ljusningen?

De flesta människor är så konformistiska att de inte kan tänka sig annat än att springa i ekorrhjulet. Naturligtvis har du rätt.
Citera
2018-05-27, 13:47
  #249
Medlem
Beror på ens personlighet och intressen. För vissa är jobbet livet, för vissa är jobbet ren ångest. För de allra flesta är det något mellanting,
Citera
2018-05-28, 11:52
  #250
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Massa ledig tid till vilken nytta? har du inte pengar tillräckligt är det ganska värdelöst vara ledig längre tider då du inte kan realisera något för allt kostar idag och hobbies och sånt kostar att ha, man måste ha in pengar oavsett och då blir heltid naturligt, man kan inte både äta kakan och behålla den och det gäller verkligen i detta fall.

Har man familj kan man förstås använda tiden till att ge sina barn en trygg uppväxt. De kan bli mogna och självständiga tidigare. Några tror att det är tvärtom och det är fel, att barn med närvarande föräldrar bara blir omhändertagna och överbeskyddade. Den ena partnern kan vara hemma med barnen, den andra yrkesarbetar.

Själv utan barn skulle jag använda tiden till att baka bröd, inte längre köpa något butiksbakat alls och så skulle jag lägga ned tid på mina hobbies, som inte kostar ett smack. Det är brädspel och friluftsliv (okej, friluftsliv kan kosta hur mycket som helst beroende på var man är och vilken utrustning man har).
__________________
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2018-05-28 kl. 12:14.
Citera
2018-05-28, 13:18
  #251
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Problemet är att helgen är dagar då det mesta är stängt så två dagar är värdelösa egentligen.

Nu blir jag verkligen genuint nyfiken, vad är det för platser som är stängda på helgen? Och hur kan det vara så många platser som är stängda att lördag och söndag blir värdelösa dagar?
Citera
2018-05-28, 14:39
  #252
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Problemet är att helgen är dagar då det mesta är stängt så två dagar är värdelösa egentligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Nu blir jag verkligen genuint nyfiken, vad är det för platser som är stängda på helgen? Och hur kan det vara så många platser som är stängda att lördag och söndag blir värdelösa dagar?

Jag blir också nyfiken faktiskt. På vilket sätt menar du med att "det mesta" är stängt på helger under 2018? Syftar du enbart på systembolaget? Förlåt att jag säger det, men om det känns "värdelöst" pga. denna anledning låter ditt liv inte speciellt kul.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback