Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-06, 04:52
  #1
Medlem
Politice-Rectams avatar
En person kan få fängelse i Holland efter att ha hånat kungen. Att håna kungen är ett allvarligt brott som kan ge upp till 5 år fängelse. Tidigare har en holländare dömts till 5 månader efter ha kastat den kungliga kärran med ett föremål.

När personen i fråga höll ett tal under en demonstration tog polisen honom omedelbart ned från scenen och höll honom häktad för 3 timmar. Vederbörande klagar att han åtalas därför att han inte uppfyller vithetsnormen och åtalet är således rasism.

I Spanien har två konstnärer fått betala 3 000 € i böter efter att ha publicerat en satiriskt teckning där kronprisen säger till sin maka att om hon blir gravid skulle det vara det som liknar mest riktigt arbete i hans liv.

http://www.theguardian.com/world/201...th-century-law
http://nytimes.com/2015/05/08/world/...alexander.html

Själv tycker jag att detta sänker rejält Hollands poäng i mina ögon, och det här känns helt otroligt.
__________________
Senast redigerad av Politice-Rectam 2015-06-06 kl. 04:59.
Citera
2015-06-06, 05:01
  #2
Medlem
OleYellers avatar
Klart det blir knas om man kastar den kungliga kärran med ett föremål. Jag tänker att han kanske la kärran i en slunga och skickade iväg den mot en mur. Kärra låter rätt okungligt btw, men jag tror dig här. Du verkar ha koll.

Häktad i tre hela timmar!? Justitiemordets morsa!
Citera
2015-06-06, 05:03
  #3
Medlem
lirareflashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
En person kan få fängelse i Holland efter att ha hånat kungen. Att håna kungen är ett allvarligt brott som kan ge upp till 5 år fängelse. Tidigare har en holländare dömts till 5 månader efter ha kastat den kungliga kärran med ett föremål.

När personen i fråga höll ett tal under en demonstration tog polisen honom omedelbart ned från scenen och höll honom häktad för 3 timmar. Vederbörande klagar att han åtalas därför att han inte uppfyller vithetsnormen och åtalet är således rasism

Själv tycker jag att detta sänker rejält Hollands poäng i mina ögon, och det här känns helt otroligt.

En utlanning som valkomnats av Holland skall naturligtvis inte hana deras konung.
Helt ratt att han riskerar fangelse nu!
Sa typiskt att den misstankte utlanningen drar "rasist kortet" i ett desperat forsok att komma ur den knipa han pga sin otacksamhet sjalv forsatt sig i.
Hoppas han far fangelse!
Citera
2015-06-06, 05:21
  #4
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lirareflashback
En utlanning som valkomnats av Holland skall naturligtvis inte hana deras konung.
Helt ratt att han riskerar fangelse nu!
Sa typiskt att den misstankte utlanningen drar "rasist kortet" i ett desperat forsok att komma ur den knipa han pga sin otacksamhet sjalv forsatt sig i.
Hoppas han far fangelse!

Skulle du resonera likadant om den som åtalas hette van der Windmolen, eller tycker du att det skall rent generellt tillämpas andra standarder på invandrare än ursprungsbefolkningen?
Citera
2015-06-06, 05:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lirareflashback
En utlanning som valkomnats av Holland skall naturligtvis inte hana deras konung.
Helt ratt att han riskerar fangelse nu!
Sa typiskt att den misstankte utlanningen drar "rasist kortet" i ett desperat forsok att komma ur den knipa han pga sin otacksamhet sjalv forsatt sig i.
Hoppas han far fangelse!

Självklart ska samma regler gälla för invandrare som för personer som fötts i ett visst land, allt annat vore totalt absurt. Men det är som vanligt i såna här trådar som "yttrandefrihetsförespråkarnas" riktiga åsikter sätts på sin spets.

Oavsett om någon är otacksam eller inte bör man inte kunna kastas i fängelse för att man är det...
Citera
2015-06-06, 07:34
  #6
Medlem
Holland har ingen egen kung, däremot har Nederländerna det. Holland är bara en provins i Nederländerna, precis som Södermanland I Sverige. Vi säger ju inte Södermanlands kung.
Citera
2015-06-06, 10:44
  #7
Medlem
Holland steg plötsligt i mina ögon
Citera
2015-06-06, 11:26
  #8
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
En person kan få fängelse i Holland efter att ha hånat kungen. Att håna kungen är ett allvarligt brott som kan ge upp till 5 år fängelse. Tidigare har en holländare dömts till 5 månader efter ha kastat den kungliga kärran med ett föremål.

När personen i fråga höll ett tal under en demonstration tog polisen honom omedelbart ned från scenen och höll honom häktad för 3 timmar. Vederbörande klagar att han åtalas därför att han inte uppfyller vithetsnormen och åtalet är således rasism.

I Spanien har två konstnärer fått betala 3 000 € i böter efter att ha publicerat en satiriskt teckning där kronprisen säger till sin maka att om hon blir gravid skulle det vara det som liknar mest riktigt arbete i hans liv.

http://www.theguardian.com/world/201...th-century-law
http://nytimes.com/2015/05/08/world/...alexander.html

Själv tycker jag att detta sänker rejält Hollands poäng i mina ögon, och det här känns helt otroligt.
Enligt artiklarna skrek personen Abdulkarim, antirasistisk aktivist från Irak, obceniteter om kungen under en parad. Det låter som förargelseväckande beteende och ska givetvis beivras. Vi kan inte ha tokiga araber som vrålar att de vill knulla kungens mamma. Det är kränkande för araber och för kungamödrar. Givetvis ska han utvisas efter kastrering. Han kan skrika om kukar och mammaknullande hemma i Irak istället.
Citera
2015-06-06, 14:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishka
Holland steg plötsligt i mina ögon

Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Enligt artiklarna skrek personen Abdulkarim, antirasistisk aktivist från Irak, obceniteter om kungen under en parad. Det låter som förargelseväckande beteende och ska givetvis beivras. Vi kan inte ha tokiga araber som vrålar att de vill knulla kungens mamma. Det är kränkande för araber och för kungamödrar. Givetvis ska han utvisas efter kastrering. Han kan skrika om kukar och mammaknullande hemma i Irak istället.

Vilken jävla inställning folk har här.

Självklart ska man kunna håna kungen utan att åka i fängelse, och definitivt utan att bli kastrerad och utvisad...

Som sagt, hycklare hela bunten. Det är av det här skälet som man inte kan ta någon tråd om yttrandefrihet och SD på allvar på det här forumet.
Citera
2015-06-06, 19:32
  #10
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Vilken jävla inställning folk har här.

Självklart ska man kunna håna kungen utan att åka i fängelse, och definitivt utan att bli kastrerad och utvisad...

Som sagt, hycklare hela bunten. Det är av det här skälet som man inte kan ta någon tråd om yttrandefrihet och SD på allvar på det här forumet.

Folk kanske är hycklare, men du är korkad. Om det är förargelseväckande beteende så är det förargelseväckande beteende.

Läser jag bara rubriken så är det såklart oanständigt att riskera fängelse, för det rubriken förmedlar.
Citera
2015-06-06, 19:46
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanssachs
Holland har ingen egen kung, däremot har Nederländerna det. Holland är bara en provins i Nederländerna, precis som Södermanland I Sverige. Vi säger ju inte Södermanlands kung.

Dock använder invånarna själva beteckningen Holland för hela landet i t ex idrottssammanhang.

Sverige är ett snäpp värre eftersom det officiella namnet enbart har Sve i sig. Vart tog Götaland, Gotland (och förstås Norrland) vägen?
__________________
Senast redigerad av Hominem 2015-06-06 kl. 19:48.
Citera
2015-06-07, 01:16
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Folk kanske är hycklare, men du är korkad. Om det är förargelseväckande beteende så är det förargelseväckande beteende.

Läser jag bara rubriken så är det såklart oanständigt att riskera fängelse, för det rubriken förmedlar.

Förargelseväckande beteende är nåt helt annat, exempelvis att gå naken bland folk osv. Förstås kan det finnas lagar mot detta. I det här fallet verkar det handla om ett rent yttrandefrihetsbrott, som folk i yttrandefrihetsforumet hyllar som något bra att det betraktas som ett lagbrott. Det känns rätt främmande i den här forumdelen.

Visst ska man kunna förespråka lagar som vingklipper yttrandefriheten, men då kan man inte rimligen klaga över att man anser att yttrandefriheten vingklippts inom något annat område.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback