Citat:
Ursprungligen postat av
OHboy667
Hej,
Jag har nyligen intresserat mig för astral projektion. Jag är skeptiskt lagd och det finns ju två olika förklaringar på vad som sker - antingen styrs upplevelsen helt av hjärnan eller så är det faktiskt själen som lämnar kroppen. Såklart är jag skeptisk för att hur mycket jag än letar så hittar jag ingen vetenskaplig studie som har bevisat att astral projektion fungerar. Jag menar hur svårt kan det vara att bevisa det? Vissa påstår ju att de kan lämna kroppen när som helst och åka var som helst. Man skulle kunna låsa in en 10-siffrig kod i ett bankvalv, be personen astralprojicera sig in, åka tillbaka till kroppen och svara vilken kod hen såg. Man gör denna procedur 10 gånger och om alla svar är rätt så är sannolikheten för att hen chansade rätt varje gång försumbar. Vet någon om en sådan här studie (en seriös sådan) har genomförts? Tack

Läste en rapport för några år sedan (har ingen länk, du får lite på mig) där man ville testa om människan hade en själ som kunde lämna kroppen.
Man hade satt upp en slumpmässig siffra och/eller bild på ett slumpmässigt föremål på väggen, varpå personer skulle sitta i motsatt riktning och försöka se - genom själen - vilken siffra/föremål bilden visade.
Det roliga var att studien aldrig slutfördes, eftersom person som genomförde experimentet själv trodde på astral projektion och ville inte få denna misslyckade studie ut i offentligheten.
Hur som helst. Det finns ingen studie eller experiment som har bevisat att vi har en själ som kan lämna kroppen.
Mycket av astral projektion kan förklaras med placebo-effekten, sömnparalys och vid kritiska lägen handlar det ofta om hallucinationer.