• 1
  • 2
2015-06-06, 01:24
Medlem
Hej,

Jag har nyligen intresserat mig för astral projektion. Jag är skeptiskt lagd och det finns ju två olika förklaringar på vad som sker - antingen styrs upplevelsen helt av hjärnan eller så är det faktiskt själen som lämnar kroppen. Såklart är jag skeptisk för att hur mycket jag än letar så hittar jag ingen vetenskaplig studie som har bevisat att astral projektion fungerar. Jag menar hur svårt kan det vara att bevisa det? Vissa påstår ju att de kan lämna kroppen när som helst och åka var som helst. Man skulle kunna låsa in en 10-siffrig kod i ett bankvalv, be personen astralprojicera sig in, åka tillbaka till kroppen och svara vilken kod hen såg. Man gör denna procedur 10 gånger och om alla svar är rätt så är sannolikheten för att hen chansade rätt varje gång försumbar. Vet någon om en sådan här studie (en seriös sådan) har genomförts? Tack
Citera
2015-06-06, 01:40
Medlem
Mouses avatar
Det har genomförts ett antal studier på ämnet. Har för mig att i ett av försöken hade man skrivit en fyrasiffrig kod i ett rum som låg bredvid försöksrummet. Om jag minns rätt så gick detta sämre än ren gissning. Övriga studier har inte heller fått något signifikant resultat. Har inga länkar men vet att det finns vetenskapliga artiklar/studier att läsa, sök vidare Ett tips är att läsa lite om klardrömmande, ett lättare tillstånd att inträda. Vet inte hur tillstånden exakt skiljer sig åt men intressant nog så funkar siffror och nummer opålitligt.... Men i drömvärlden kan saker förändras, vilket inte görs under en astral projektion(?)
Citera
2015-06-06, 02:36
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OHboy667
Hej,

Jag har nyligen intresserat mig för astral projektion. Jag är skeptiskt lagd och det finns ju två olika förklaringar på vad som sker - antingen styrs upplevelsen helt av hjärnan eller så är det faktiskt själen som lämnar kroppen. Såklart är jag skeptisk för att hur mycket jag än letar så hittar jag ingen vetenskaplig studie som har bevisat att astral projektion fungerar. Jag menar hur svårt kan det vara att bevisa det? Vissa påstår ju att de kan lämna kroppen när som helst och åka var som helst. Man skulle kunna låsa in en 10-siffrig kod i ett bankvalv, be personen astralprojicera sig in, åka tillbaka till kroppen och svara vilken kod hen såg. Man gör denna procedur 10 gånger och om alla svar är rätt så är sannolikheten för att hen chansade rätt varje gång försumbar. Vet någon om en sådan här studie (en seriös sådan) har genomförts? Tack
Läste en rapport för några år sedan (har ingen länk, du får lite på mig) där man ville testa om människan hade en själ som kunde lämna kroppen.
Man hade satt upp en slumpmässig siffra och/eller bild på ett slumpmässigt föremål på väggen, varpå personer skulle sitta i motsatt riktning och försöka se - genom själen - vilken siffra/föremål bilden visade.
Det roliga var att studien aldrig slutfördes, eftersom person som genomförde experimentet själv trodde på astral projektion och ville inte få denna misslyckade studie ut i offentligheten.

Hur som helst. Det finns ingen studie eller experiment som har bevisat att vi har en själ som kan lämna kroppen.
Mycket av astral projektion kan förklaras med placebo-effekten, sömnparalys och vid kritiska lägen handlar det ofta om hallucinationer.
Citera
2015-06-06, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OHboy667
Hej,

Kan det vara så att den själsliga kroppen inte bara lämnar den fysiska kroppen, utan även den fysiska världen? Om man befinner sig på ett parallelt plan, så kanske den 10 siffriga koden aldrig är den samma?
Citera
2015-06-06, 11:25
Medlem
Skogsdjurets avatar
Under en period i livet försökte jag öva mig i att få själen att lämna kroppen. Jag tränade och samlade kunskap. Efter några år trodde jag mig ha nått toppen i min utveckling. Sedan hände något oväntat. Jag började få upplevelser av att förvandlas till ett djur. När jag börjar förvandlas så får jag svårare att skilja mellan fantasi och verklighet. Det verkar som att det finns en mörk sida av den övernaturliga verkligheten.
Citera
2015-06-06, 15:07
Medlem
Mouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsdjuret
Under en period i livet försökte jag öva mig i att få själen att lämna kroppen. Jag tränade och samlade kunskap. Efter några år trodde jag mig ha nått toppen i min utveckling. Sedan hände något oväntat. Jag började få upplevelser av att förvandlas till ett djur. När jag börjar förvandlas så får jag svårare att skilja mellan fantasi och verklighet. Det verkar som att det finns en mörk sida av den övernaturliga verkligheten.
Animism?
Blev du samma djur varje gång?
Citera
2015-06-06, 15:31
Medlem
Tack för alla svar. Det är såklart ett intressant ämne och likaså är nära-döden-upplevelser där folk påstår att de träffat sina gamla släktingar/gud etc. Man har ju hört om ett flertal med vetenskapen oförklarliga berättelser men samtidigt tycker man att det inte borde vara så svårt att bevisa med ett experiment om det faktiskt är så att det är möjligt att lämna kroppen.
Citera
2015-06-06, 17:24
Medlem
Det behöver inte vara en övernaturlig upplevelse. Astrala resor kan vara användbara för att utforska sitt egen hjärna och låsa upp blockeringar.
Se det som en passiv fantasifärd.
Citera
2015-06-08, 23:30
Medlem
Det finns massa dokumenterade experiment speciellt på https://www.monroeinstitute.org/

Dock så stör sådan forskning den materiella forskningen och mänskligheten har ännu inte tillräckligt stor ödmjukhet för att gå den banan.
Citera
2015-06-09, 00:09
Medlem
Jag har upplevt astral projektion. Träffat flera som upplevt det. Det är inte så ovanligt som man tror.

Nä, "lucid dreaming" är annorlunda. Det är häftigt oavsett.
Senast redigerad av Sthlm30 2015-06-09 kl. 00:15.
Citera
2015-06-09, 07:11
Medlem
meramans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuoco
Kan det vara så att den själsliga kroppen inte bara lämnar den fysiska kroppen, utan även den fysiska världen? Om man befinner sig på ett parallelt plan, så kanske den 10 siffriga koden aldrig är den samma?

En kass ursäkt lika dålig som alla andra.
Citera
2015-06-09, 07:18
Medlem
meramans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm30
Jag har upplevt astral projektion. Träffat flera som upplevt det. Det är inte så ovanligt som man tror.

Nä, "lucid dreaming" är annorlunda. Det är häftigt oavsett.

Och det kan du såklart bevisa? Låt oss göra TS test.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in