Citat:
Ursprungligen postat av
Pingvinkokos
Jag tror jag känner igen det, men för mig går det i perioder. En sak kan vara att jag har svårt att välja det jag verkligen vill, jag väljer istället näst bästa eller nästnäst bästa. Även när möjligheten finns.
Kan vara sådana enkla saker som att köpa kläder, speciellt mer personliga kläder som "finkläder", strumpor och t-shirts är inga problem.
Ok... Så är det inte helt för mig. När det gäller kläder så kan jag mycket väl köpa något som är bra om det inte är för dyrt. När det gäller strumpor, t-shirts, kalsonger så köper jag det billigaste. Det är ändå inte viktigt... Har haft "finkläder" men det var väl kostym och rock jag fick av någon. När det gäller personlig stil så har jag inte någon direkt. Gillar vissa färger oftast svart men även mörkblått. Brukar ha jeans och svart t-shirt om det kan ses som en stil.
Citat:
Samma med saker som sätter sin prägel på hemmet.
Jag blir stressad och liksom viker av till ett alternativ som inte riktigt känns som jag.
vet inte om det är något liknande du beskriver.
Inte helt... Har knappt dekorerat. Har saker i min lägenhet som sätter en aning personlig prägel i form av t.ex. tavlor men endast en av dem har jag valt. De andra har jag fått så jag bryr mig inte om motiven... Har köpt saker som t.ex. billiga asiatiska prydnadssaker och ett svärd jag hängt upp. Det enda som egentligen anknyter till mig är väl svärdet, och det var nog den första saken jag "utsmyckade" hemmet med. P.g.a. problem jag har som jag inte vill gå in på, har dock en del saker fördärvats. Skiter därför helt i att sätta någon prägel alls på "hemmet" numera. Alla möbler jag har här har jag fått och ett bord är t.o.m. "stulet". Så jag äger väl dessa saker men hade inte saknat dem nämnvärt om de kastats ut eller gått förlorade i t.ex. en eldsvåda.
Folk som besökt mig har dock fått olika intryck av mitt "hem". En kille tyckte att det var ombonat och trevligt och ingav samma känsla av mysighet som min personlighet. En annan tyckte dock det var en obehaglig plats och vill inte ens komma hit igen efter endast ett besök. Kan bero på att han kände av vissa grannars kraftigt fientliga inställning till mig... Redan när jag flyttade in här fick flera jag kände intrycket att det är en dålig plats. Jag kände mig inte heller välkommen direkt...
Citat:
Samma med jobb, har en utbildning som jag faktiskt gärna också ville gå, men jobbar nu inte riktigt med det, utan lite vid sidan av inriktningen. Känns lugnare, som att jag inte riskerar att misslyckas med det jag egentligen faktiskt vill, utan "har kvar" det ,på något sätt.
Själv råkade jag av slump hamna på det nästbästa alternativet när jag påbörjade mina studier. Det gjorde kanske att det kändes lite bättre när jag misslyckades.
Citat:
Det är irriterande, men när jag kommer på mig själv så försöker jag bryta lite mot det här beteendet (inte jobb för tillfället, men med mindre saker)
Min teori är att det beror på någon osäkerhet från barndomen i mitt fall. Jag skyddar mig lite från omgivningens dömande och kritik genom att ha en sida utåt som jag vet inte representerar mig.
Ok, det kan jag känna igen lite. Så tror jag faktiskt det är (till viss del) för alla. Jung kallade det för persona (mask). Det är hur man framställer sig och det fungerar som ett skydd eller en sköld mot världen. Man vill ju inte dömas för hur egentligen man är, så då är det bättre att dömas för något annat. Det blir som en buffer mellan en själv och den yttre verkligen... Det gör också att all ens interaktion blir lite falsk men det är priset man får betala för denna trygghet. Alternativet är att någon kan komma åt en och man förnedras. Alla är så här till viss del, så det är inget ovanligt.