Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-05, 08:45
  #1
Medlem
Mr.0ranges avatar
Hej gott folk!

Jag ska till att gifta mig nu i sommar, och jag och min fästmö är väldigt sugna på att tillbringa vår smekmånad i Japan.

Vi är båda mer intresserade av kultur och upplevelser än att hänga på en strand veckor i sträck. Vi har fått pris på ett ihopsytt "paket" från en travel agency, men Jävlar vad dyrt (6000 Eur utan flygbiljett), och då är det inte något überlyx-paket heller.

Därav funderar vi på att istället bara ordna allt själva, eller åtminstone så mycket det går. Men då kommer ju frågan, vad ska man göra och Vart i Japan skall man tillbringa tiden?

Åtminstone 2 veckor kommer att ägnas åt det hela, så några olika platser i landet torde man ju hinna med. Vet inte helt varför, men jag hade gärna besökt platser i de norra delarna av landet. Vi har funderat på att ta oss runt medelst tåg, vilket inte verkar vara en helt dum idé.

Finns det någon här som har tips på vart i Japan man skulle kunna spendera sin smekmånad, samt vad man borde/ måste göra och se väl på plats?

Jag har även förstått av andra trådar här på forat att språket kan vara ett hinder ofta, och jag misstänker att så säkert är fallet på mindre orter i t.ex de norra delarna, mer så än det hade varit i t.ex Osaka eller Tokyo.
Notera även att resan Inte behöver ske direkt nu i sommar, utan kan lika gärna bli i vinter/vår/nästa sommar. Att timea in körsbärsblommningen vore ju inte helt fel!

Tack på förhand!
Citera
2015-06-05, 09:54
  #2
Medlem
Zaco666s avatar
Om ni vill resa runt i Japan är ett JR rail pass ett måste. Ty detta ger er möjlighet att hoppa på dom fantastiska shinkansen-tågen som susar fram i 300 knyck och alltid i tid! (SJ kan gå och duscha då). Dessa pass kan dock enbart köpas på nätet inför resan.
Vill ni uppleva kultur och historia är Kyoto ett måste. I den gamla huvudstaden kan ni vandra omkring i dom uråldriga kvarteren och kanske se en äkta geisha om ni har tur. Strax utanför staden finns det ett flertal olika tempel b la världens största träbyggnad som ligger i Nara är värt ett besök. Där strövar det även runt en massa hjortar helt fritt. Jag rekommenderar även varmt att ni åker dit på våren under körsbärsblommningen. Det är mycket festivaler och mycket fint att titta på vid den tidpunkten.

Lycka till med resan! Sayonara!
Citera
2015-06-05, 10:11
  #3
Medlem
Mr.0ranges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaco666
Om ni vill resa runt i Japan är ett JR rail pass ett måste. Ty detta ger er möjlighet att hoppa på dom fantastiska shinkansen-tågen som susar fram i 300 knyck och alltid i tid! (SJ kan gå och duscha då). Dessa pass kan dock enbart köpas på nätet inför resan.
Vill ni uppleva kultur och historia är Kyoto ett måste. I den gamla huvudstaden kan ni vandra omkring i dom uråldriga kvarteren och kanske se en äkta geisha om ni har tur. Strax utanför staden finns det ett flertal olika tempel b la världens största träbyggnad som ligger i Nara är värt ett besök. Där strövar det även runt en massa hjortar helt fritt. Jag rekommenderar även varmt att ni åker dit på våren under körsbärsblommningen. Det är mycket festivaler och mycket fint att titta på vid den tidpunkten.

Lycka till med resan! Sayonara!

All right! Ja ett sådant där JR rail pass låter ju som en ganska god investering. Kyoto låter ju även som ett "måste", och är där flera festivaler och andra festligheter i samband med körsbärsblomningen så kanske det är det man ska sikta på då! Kanske som utgångspunkt för att sedan ta sig vidare i landet?

Vad säger ni Japan-entusiaster, vad mer skall man överväga för en smekmånad i Japan?
Citera
2015-06-05, 10:22
  #4
Medlem
bjornebarns avatar
6000 euro för ett tvåveckorspaket låter onekligen dyrt. Får jag fråga vad som ingick i det...?

Hur som helst, några saker in inte bör missa:
*Bo på Ryokan (onsenhotell) med utsikt över Fuji och någon av sjöarna där, självklart med privat utebad i rummet och bra utsikt från rummet
*Spendera någon/några nätter efter hur mycket pengar ni vill spendera i Ritz i Tokyo (underbar utsikt)
*Testa love hotels
*Shoppa, det finns så oerhört mycket mer och roligare i Japan än i Sverige. Det är dessutom (oftast) billigare. Burberry kommer dock att sluta säljas i Japan from denna sommar eftersom det har sålt för bra i Japan...
Citera
2015-06-05, 10:39
  #5
Medlem
Mr.0ranges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
6000 euro för ett tvåveckorspaket låter onekligen dyrt. Får jag fråga vad som ingick i det...?

Hur som helst, några saker in inte bör missa:
*Bo på Ryokan (onsenhotell) med utsikt över Fuji och någon av sjöarna där, självklart med privat utebad i rummet och bra utsikt från rummet
*Spendera någon/några nätter efter hur mycket pengar ni vill spendera i Ritz i Tokyo (underbar utsikt)
*Testa love hotels
*Shoppa, det finns så oerhört mycket mer och roligare i Japan än i Sverige. Det är dessutom (oftast) billigare. Burberry kommer dock att sluta säljas i Japan from denna sommar eftersom det har sålt för bra i Japan...

Ska fråga frugan efter offerten och återkommer med den asap.

Ett Ryokan med trevlig utsikt och eget utebad låter ju som en fullträff, så spenderar jag gärna 4-5 dagar av det hela
Shopping blir det definitivt, frun är en svuren materialist och shoppaholic (inte riktigt så illa kanske men shopping blir det definitivt).

Vad gäller Love Hotels (utan att ha googlat det ännu), har du provat ett sådant själv och hur var i sådana fall din upplevelse?

Tack!
Citera
2015-06-05, 10:46
  #6
Medlem
J.Ks avatar
JR Rail pass är ett måste, det är svindyrt att åka tåg utan det.

Ett besök i Nara och Hiroshima är ett måste iaf, gärna en tur till Nikko om tid finnes.

Gratulerar till ett riktigt bra resval, Japan är förjävla coolt, blir nog en resa dit igen för min del inom dom närmsta åren.
Citera
2015-06-05, 10:53
  #7
Medlem
Mr.0ranges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.K
JR Rail pass är ett måste, det är svindyrt att åka tåg utan det.

Ett besök i Nara och Hiroshima är ett måste iaf, gärna en tur till Nikko om tid finnes.

Gratulerar till ett riktigt bra resval, Japan är förjävla coolt, blir nog en resa dit igen för min del inom dom närmsta åren.

Ja jag är nog redan nu inställd på ett JR rail pass måste jag säga. Nikko ser ju mycket intressant ut, och med en rik historia!
Citera
2015-06-11, 20:32
  #8
Medlem
Mr.0ranges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
6000 euro för ett tvåveckorspaket låter onekligen dyrt. Får jag fråga vad som ingick i det...?

Nu så!

2800 Eur/ person var det tydligen, och 15 dagar:

Dag 1: Landar i Tokyo (Narita), transfer till hotell och eftermiddagen/ kvällen fritt att göra vad vi vill.

Dag 2: Turer runt omkring i Tokyo för att besöka en hel massa sevärdigheter, och sedan är kvällen fri.

Dag 3: Helt fri dag i Tokyo.

Dag 4: Traditonell japans frukost, sedan Nikko, och sedan sjön Chuzenji samt Kegon-vattenfallen?

Dag 5, 6 & 7: Traditionell Ryokan Onsen på/i "Izu"? En ö om jag förstått det rätt. Mycket fritid och vila, samt traditionella japanska middagar osv.

Dag 8 & 9: Kyoto.

Dag 10: Nara, besök vid bl.a en stor Buddha-staty samt en nationalpark.

Dag 11: Fri dag i Kyoto.

Dag 12: Miyajima.

Dag 13: Okayama.

Dag 14: Osaka.

Dag 15: Hemfärd.

Jag hade tydligen fel om flygbiljetterna, de ingår tydligen i allt detta. Det kanske inte är så pjåkigt ändå?
Citera
2015-06-11, 23:24
  #9
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.0range
Nu så!

2800 Eur/ person var det tydligen, och 15 dagar:
Jag hade tydligen fel om flygbiljetterna, de ingår tydligen i allt detta. Det kanske inte är så pjåkigt ändå?

Det är egentligen rätt så svårt att säga, trots att flygbiljetterna också ingår (flyg tur och retur är inte alls så dyrt), det beror helt och hållet på kvaliteten på det ni får. Hur är hotellen? Hur är middagarna? Hur många måltider ingår? Hur sker transport mellan de olika städerna, tåg eller buss och ingår detta? Vilket flygbolag åker ni med?

För att ta ett exempel så är det inte ovanligt att betala 60 000 yen för en natt på ett bra Ryokan (totalt för två personer) med bra middag och ni verkar ju ändå ha tre nätter, men om det är ett halvtaskigt Ryokan så blir det å andra sidan väldigt billigt (finns för under 10 000 yen för två pers per natt, inklusive middag).

Men sedan är det klart att det kan vara värt att betala lite extra för att få allt gjort och slippa tänka på någonting själv. Själv är jag dock typen som hellre får lite mindre gjort, men är fri att göra vda jag vill när jag vill, än att ständigt vakna sex på morgonen och bussas runt mellan sevärdhet och sevärdhet tillsammans med 50 andra personer.

EDIT:
Jag ser för övrigt inte Hiroshima i schemat, men det kanske ingår i er dag på Miyajima (de ligger nära)? Man kanske iofs inte vill spendera sin smekmånad där den första atombomben användes mot människor...

EDIT2:
Något som jag har glömt att rekomendera är Okinawa. Japan är visserligen varmt och det finns stränder etc, men Okinawa är väldigt annorlunda och mycket mer åt "Resort"-hållet; lite som Hawai'i men mycket närmare än riktiga. Skulle ni vilja åka dit så rekomenderar jag Southern Beach Hotel. Inrikesflyg i Japan är rätt så billigt - ni kan tex flyga Osaka - Okinawa tor från 5000 yen per person. På Okinawa är det dock verkligen fördelaktigt om man kan hyra bil eller motorcykel, för kollektivtrafiken är inte speciellt välutbyggd där. Annars slår jag vad om att Ishigaki, eller annan liknande ö, vore ett underbart ställe att spendera några dagar av sin smekmånad på.
__________________
Senast redigerad av bjornebarn 2015-06-11 kl. 23:39.
Citera
2015-06-12, 09:20
  #10
Medlem
xlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.0range

Vad gäller Love Hotels (utan att ha googlat det ännu), har du provat ett sådant själv och hur var i sådana fall din upplevelse?

Tack!

Det finns Love Hotels i alla klasser. Allt från sunkiga illaluktande 150:- ställen till 5 stjärnors klass med privat pool. Lägger man lite pengar extra så får man alltid en grym upplevelse!
Citera
2015-06-12, 09:21
  #11
Medlem
Mr.0ranges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Det är egentligen rätt så svårt att säga, trots att flygbiljetterna också ingår (flyg tur och retur är inte alls så dyrt), det beror helt och hållet på kvaliteten på det ni får. Hur är hotellen? Hur är middagarna? Hur många måltider ingår? Hur sker transport mellan de olika städerna, tåg eller buss och ingår detta? Vilket flygbolag åker ni med?

För att ta ett exempel så är det inte ovanligt att betala 60 000 yen för en natt på ett bra Ryokan (totalt för två personer) med bra middag och ni verkar ju ändå ha tre nätter, men om det är ett halvtaskigt Ryokan så blir det å andra sidan väldigt billigt (finns för under 10 000 yen för två pers per natt, inklusive middag).

Men sedan är det klart att det kan vara värt att betala lite extra för att få allt gjort och slippa tänka på någonting själv. Själv är jag dock typen som hellre får lite mindre gjort, men är fri att göra vda jag vill när jag vill, än att ständigt vakna sex på morgonen och bussas runt mellan sevärdhet och sevärdhet tillsammans med 50 andra personer.

EDIT:
Jag ser för övrigt inte Hiroshima i schemat, men det kanske ingår i er dag på Miyajima (de ligger nära)? Man kanske iofs inte vill spendera sin smekmånad där den första atombomben användes mot människor...

EDIT2:
Något som jag har glömt att rekomendera är Okinawa. Japan är visserligen varmt och det finns stränder etc, men Okinawa är väldigt annorlunda och mycket mer åt "Resort"-hållet; lite som Hawai'i men mycket närmare än riktiga. Skulle ni vilja åka dit så rekomenderar jag Southern Beach Hotel. Inrikesflyg i Japan är rätt så billigt - ni kan tex flyga Osaka - Okinawa tor från 5000 yen per person. På Okinawa är det dock verkligen fördelaktigt om man kan hyra bil eller motorcykel, för kollektivtrafiken är inte speciellt välutbyggd där. Annars slår jag vad om att Ishigaki, eller annan liknande ö, vore ett underbart ställe att spendera några dagar av sin smekmånad på.


Stort tack för all denna feedback och tips!

Hotellen ska vara fyrstjärniga minst, och alla transporter ingår även i priset. Som jag förstod var det mest tåg, och ett JR pass ingår i priset. Vilket flygbolag vi flyger med vet vi inte ännu dock.

Frukost ingår varje dag, och även antingen lunch eller middag ingår. Har sett en del bilder från själva "paketet" och det ser onekligen flott ut. Vidare så har frun arbetat med de som hon har kontakt med på denna resebyrån (som är en "lokal" resebyrå i Asien), så vi litar på att det hela är bra/ sanningsenligt med bilderna och informationen.

Kanske man skulle lagt till någon mer dag på egen hand för att besöka typ Okinawa då, det låter ju inte helt fel måste jag säga.

Åter igen stort tack!
Citera
2015-06-12, 10:37
  #12
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.0range
Stort tack för all denna feedback och tips!

Hotellen ska vara fyrstjärniga minst, och alla transporter ingår även i priset. Som jag förstod var det mest tåg, och ett JR pass ingår i priset. Vilket flygbolag vi flyger med vet vi inte ännu dock.

Frukost ingår varje dag, och även antingen lunch eller middag ingår. Har sett en del bilder från själva "paketet" och det ser onekligen flott ut. Vidare så har frun arbetat med de som hon har kontakt med på denna resebyrån (som är en "lokal" resebyrå i Asien), så vi litar på att det hela är bra/ sanningsenligt med bilderna och informationen.

Kanske man skulle lagt till någon mer dag på egen hand för att besöka typ Okinawa då, det låter ju inte helt fel måste jag säga.

Åter igen stort tack!

Okej, då skulle jag nog luta åt att det nog kan vara rätt så vettigt ändå. Det är heller inte Kina det rör sig om, så ni lär knappast bli lurade.

Jag glömde svara på din fråga om Love hotels, men jag har egentligen ingenting att tillägga till XLRs kommentar, utöver att man oftast bara är där i några timmar (3 timmar är en vanlig period). Det kan därmed passa utmärkt efter en lång dag ute på stan att slappna av på ett Love hotel av den lite dyrare prisklassen. De har även mat där som man kan beställa till rummet. Tänk dock på att det kan vara svårt om ni inte kan Japanska, men jag är säker på att det finns tips på utlänningsvänliga ställen om ni googlar.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2578092

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback