Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-04, 23:14
  #1
Medlem
Har parabol. Problemet började efter att boxen varit oanvänd och nedkopplad i ett par dagar. Envist återkommande röd ruta med texten : ingen signal på ANT2
Har bra mottagning. Kör på en kabel som delas i två precis innan boxen. Har en annan box kopplad till samma parabol men utan inspelning och därför med bara en kabel. Den Fungerar utmärkt.
När den röda rutan kommer har det egentligen ingen koppling till att signalen är dålig - enligt signalmätaren är det 90 med 100 kvalitet på både ingång 1 och 2. Kommer oftast ett par sekunder efter att man byter kanal. Försvinner och återkommer sedan ngn gång var 10-15 minut. CDs support har bara svarat snömos eller stäng/slå på.
Ngn lösning ?
__________________
Senast redigerad av Beleglangbage 2015-06-04 kl. 23:24. Anledning: förtydligande
Citera
2015-06-06, 19:09
  #2
Medlem
Kabeltattarens avatar
Börja med att testa den andra boxen på samma kabel, fungerar det då är det ganska troligt att det är boxen (eller nätdelen, men då brukar den visa konstant dålig signal eller inte starta alls) som är kass.
Citera
2015-06-06, 21:47
  #3
Medlem
Båda boxarna fungerar och har bra bild och kvalitet 100%. Har provat att göra boxen strömlös och startat på nytt. Men den röda rutan fortsätter att visa sig i några sekunder var 10;de minut. Vad hjälper det att flytta boxarna ? Min andra box är "den vita" som inte har inspelningsfunktionen. Vill inte gärna ha den på hedersplatsen permanent. Eller tror du att flytten i sig skulle "hjälpa" om man sedan byter tillbaka igen ?
Citera
2015-06-07, 12:17
  #4
Medlem
Kabeltattarens avatar
Tänk efter lite nu - det hjälper dig i felsökningsprocessen. Om det fungerar med den vita på bägge kablarna där den som inte fungerar står nu så är det ju ganska troligt att det är något fel med den inspelningsbara. Samtidigt kan du ju testa den inspelningsbara på det andra stället, både ant1 och ant2 för att se om felet uppkommer där. Där vet du ju att kabeln är ok.
Citera
2015-06-07, 23:19
  #5
Medlem
Har iof varit med om att den vita förlorade/tappade en del kanaler och att botemedlet var att koppla in den på "den svartas" plats och låta den starta upp. Nör jag sedan tog tillbaka den till sin plats som tvilling så fungerade den igen. Fick även ett nytt mottagarhuvud fr cd - de hade varit med " ngt liknande " förr. Ska prova att låta boxarna få byta plats. Har ju absolut inget att förlora....det är bara en del "bök". Återkommer! ;-)
Citera
2015-06-11, 22:58
  #6
Medlem
Problemet löst.
Jag hade vänt på kablarna på antennhuvudet när jag haft parabolen demonterad. Dvs den svarta inspelningsbar måste vara ansluten i uttaget (det lite ensamma) längst till höger. Det är bara det uttaget som klarar splitter. Det som är lite lurigt när gör mitt misstag är att automatisk antennanslutning fungerar ändå och väljer själv utan att klaga - allt fungerar. Förutom den röda rutan....

Nåja hoppas det hjälper ngn !
Citera
2017-10-24, 15:49
  #7
Medlem
KuKluxKlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beleglangbage
Problemet löst.
Jag hade vänt på kablarna på antennhuvudet när jag haft parabolen demonterad. Dvs den svarta inspelningsbar måste vara ansluten i uttaget (det lite ensamma) längst till höger. Det är bara det uttaget som klarar splitter. Det som är lite lurigt när gör mitt misstag är att automatisk antennanslutning fungerar ändå och väljer själv utan att klaga - allt fungerar. Förutom den röda rutan....

Nåja hoppas det hjälper ngn !

Fattar inte. Jag har samma problem. Hade dreambox tidigare - men han som hade nätverket åkte fast...
Har två paraboler på taket - och en switch däruppe med en kabel ner till boxen. Nu kommer den dryga rutan upp på min cmore.box. Har testat att köpa en split på Biltema och har båda anslutningarna på boxen mot kablar nu. Men får lik förbannat meddelandet. Det finns signal i båda kablarna - jag har testat att byta.
Citera
2018-04-02, 10:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KuKluxKlan
Fattar inte. Jag har samma problem. Hade dreambox tidigare - men han som hade nätverket åkte fast...
Har två paraboler på taket - och en switch däruppe med en kabel ner till boxen. Nu kommer den dryga rutan upp på min cmore.box. Har testat att köpa en split på Biltema och har båda anslutningarna på boxen mot kablar nu. Men får lik förbannat meddelandet. Det finns signal i båda kablarna - jag har testat att byta.

Svärfar hade samma problem som jag nyss löste. Vet inte om du fått ordning på din då det var ett halvår sedan du skrev men din fråga kom upp när jag googlade så svarar om fler har samma problem.

Ta fram controllen till canal digital-boxen
meny ->inställningar ->Installation (ikonen skiftnyckeln/hammaren) -> Antenninställningar

Välj sedan att bara använda en anslutning, finns två varianter. Då försvinner felmeddelandet.
Citera
2018-04-02, 16:35
  #9
Medlem
KuKluxKlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealjo
Svärfar hade samma problem som jag nyss löste. Vet inte om du fått ordning på din då det var ett halvår sedan du skrev men din fråga kom upp när jag googlade så svarar om fler har samma problem.

Ta fram controllen till canal digital-boxen
meny ->inställningar ->Installation (ikonen skiftnyckeln/hammaren) -> Antenninställningar

Välj sedan att bara använda en anslutning, finns två varianter. Då försvinner felmeddelandet.

Japp. Löste det så jag också - för ett halvår sen:-)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback