Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-04, 21:06
  #1
Medlem
Hej! Jag ber om ursäkt om det redan finns en sådan här tråd men jag kunde inte hitta någon och jag behöver verkligen hjälp.

De är så att jag nyligen har börjat med studio one och mitt ljudinterface är en Audiobox usb från presonus.
Min gitarr går det alldeles utmärkt att spela in men när det kommer till sången så får jag himla mycket bakgrundsbrus...micken jag använder är en SM58 och jag har läst en massa om att andra använt den till studio (t.ex. Bono i U2).
Även om jag har micken 2-3cm från munnen och maxar ljudet i studio one så hör jag brus på inspelningen och även över monitorn...Något som är ännu konstigare är att när jag sitter i skype så brusar det inget...eller mina vänner kan inte höra det i alla fall.

Tack på förhand!
Citera
2015-06-05, 00:48
  #2
Medlem
Doktordonkas avatar
SM58 är en dynamisk och inte en speciellt bra mikrofon, aldrig sett på en inspelning! Däremot är den vanlig inom livesammanhang pga den tål ganska mycket stryk. Skaffa en vettig kondensatormikrofon istället. Om det är för sång, kör nån av de billiga stormembransmikrofonerna.

Varför det brusar. Tjaaa. Har du verkligen ställt gain rätt? Vad har du för mixer eller inspelningutrustning? Med låg gain så hör du mycket mixerbordsbrus (ja jag antar att du inte har ett dyrt och bra mixerbord heller).
Citera
2015-06-05, 01:10
  #3
Medlem
U2 producenterna använder sig av dyra high-end preamps med mycket bra kablage med fina brusfria compressors som lyfter fram signalen och ger micken den push den behöver för att låta bra.
Citera
2015-06-05, 05:41
  #4
Medlem
Det är de jag är rädd för, mitt ljudkort är för 900kr från thomann. Tack för svar!
Citera
2015-06-06, 10:05
  #5
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mawx
Det är de jag är rädd för, mitt ljudkort är för 900kr från thomann. Tack för svar!

SM58 är ingen dålig mikrofon som det påstods här ovanför och används absolut i studio i rätt situation och när det passar sångaren. En bra ljudtekniker tittar inte på vad sakerna heter utan vad de gör i vilket syfte.

Utan att veta modell och exakta märket så är det lite svårt att hjälpa dig med felsökningen för kortet.

Som föreslagits titta på hur gain:en är inställd. Sitter det en väljare mellan inst/instrument och mic, se till att den står i mic läget.

Börja med att ha gain på noll utan mikrofon och kabel ansluten. Dra sedan upp gain och se om bruset uppkommer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback