Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-04, 15:06
  #13
Medlem
BreEEeevs avatar
Tjejer kan inte grundläggande kastteknik.
Det vill säga: är du högerhänt, ska vänster ben placeras längst fram i kastriktningen, när kastet utförs. Givetvis tvärtom om du är vänsterhänt.

Tjejer tenderar att ha högerbenet framme när de kastar med högern, vänster ben framme när de kastar med vänstern.

Testa själva om ni vill vara tjejkastare. Blir riktigt fjolligt och härligt. Upphetsande för praktfikusarna som spanat in er.
Citera
2015-06-04, 15:09
  #14
Medlem
Q.E.D.s avatar
Skillnaden kan förklaras med olika faktorer. Muskelmassan(40-60% skillnad i armmuskler mellan könen), intresset(teknikutvecklingen hämmas pga biologiska förväntningar), blodet(hemoglobin, män har 15% mer) mm mm.

Sen finns olika klyschor som har förkastats sedan länge men lever kvar i folks undermedvetna. "Kasta som en tjej", "idrottande tjejer kan få svårt att föda barn", "styrkesporter för tjejer är ofeminina" mm.
Citera
2015-06-04, 15:21
  #15
Medlem
blowns avatar
Mythbusters har ju faktiskt försökt reda ut begreppen en aning. Hittar inte hela avsnittet.

https://www.youtube.com/watch?v=LD5Xm5u7UDM

Man spekulerar i att kvinnor är försiktigare i rörelserna. Man är mer rädd om sina äggstockar, krasst uttryckt. Det ska resultera i att kvinnor siktar bättre, generellt, men som man frågar får man också svar i detta fallet, och Mythbusters-gänget var mer än lovligt PK i avsnittet med tjejer mot killar.
Citera
2015-06-04, 15:32
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q.E.D.
Skillnaden kan förklaras med olika faktorer. Muskelmassan(40-60% skillnad i armmuskler mellan könen), intresset(teknikutvecklingen hämmas pga biologiska förväntningar), blodet(hemoglobin, män har 15% mer) mm mm.

Sen finns olika klyschor som har förkastats sedan länge men lever kvar i folks undermedvetna. "Kasta som en tjej", "idrottande tjejer kan få svårt att föda barn", "styrkesporter för tjejer är ofeminina" mm.

Fast "kasta som en tjej" ju utav att kvinnor är sämre på att kasta. Det är fakta, ingen social konstruktion.
Citera
2015-06-04, 15:35
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Något jag lagt märke till under hela min uppväxt är att tjejer är värdelösa på att kasta föremål. Hur kommer detta sig och varför kan killar kasta föremål som man ska, naturligt från barnsben?

Handlar det om att tjejer saknar motoriken från födsel eller är det en social konstruktion dom spelar på för att framstå som feminina?

Nja, min dotter har blivit riktigt duktig att utföra rejäla kast. Det krävs ju såklart både träning och en god instruktör… Men jag håller med om att det finns förskräckligt många tjejer som inte kan kasta en boll ordentligt.
Citera
2015-06-04, 15:37
  #18
Medlem
Q.E.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Fast "kasta som en tjej" ju utav att kvinnor är sämre på att kasta. Det är fakta, ingen social konstruktion.

Det är klart att det är fakta därav tråden! Men det stjälper mer än hjälper. En tjej som tränar för att fixa rätt teknik kan slå många otränade datanördar. Jag är lite allergisk mot snacket om sociala konstruktioner vilket är feminismens främsta alibi, så var god och tillskriv mig inte detta.
Citera
2015-06-04, 15:48
  #19
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q.E.D.
Sen finns olika klyschor som har förkastats sedan länge men lever kvar i folks undermedvetna. "Kasta som en tjej", "idrottande tjejer kan få svårt att föda barn", "styrkesporter för tjejer är ofeminina" mm.

Jag förstår inte vad du menar. "Kasta som en tjej" kommer ju sig givetvis av att tjejer ofta kastar på ett speciellt sätt. Löst och med en väldigt onaturlig rörelse. Menar du att alla har sett i syne i alla år?

Huruvida styrkesporter för tjejer är "ofeminina" är ju helt och hållet subjektivt och frågar du 1000 personer, så lär du nog få motsatt svar mot vad du påstår. Personligen så tycker jag att det är helt obegripligt hur man kan förknippa styrkesport med femininitet, men man får väl tycka vad man vill.
Citera
2015-06-04, 15:50
  #20
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Fast "kasta som en tjej" ju utav att kvinnor är sämre på att kasta. Det är fakta, ingen social konstruktion.

Det mythbustersvideon säger är följande:

Killar och tjejer kastar på ett grundläggande plan lika bra/dåligt.
Den sociala konstruktionen gör att killar fostras till att syssla med bollsporter och andra fysiska aktiviteter som barn och får därför en generell högre nivå av kastkunskap som äldre. För att ta ett exempel från USA där "playing catch" är en vanligt förekommande syssla mellan barn och vuxna (i alla fall om vi ska tro på hollywood-filmer) och med en googling på "playing catch" så ser vi att en majoritet av bilderna skildrar lek hos pojkar och ibland även motiv som kan uppfattas som "far och son".

Detta gör att män/killar/pojkar/gubbar generellt kastar bättre än tjejer/damer/kvinnor/kärringar då de helt enkelt fått mer träning och INTE för att de har en kuk istället för fitta.

Eventuell skillnad gällande hastighet och styrka i kastet kan dock påverkas av männens större muskelmassa och större "body frame". Men kasttekniken (vilket är trådens fokus?) har med träning att göra.

Kort sagt: att tjejer kastar sämre än killar är ett resultat av en social konstruktion, inte en social konstruktion i sig.
__________________
Senast redigerad av AmadeusKrieg 2015-06-04 kl. 15:53.
Citera
2015-06-04, 15:55
  #21
Medlem
postkrans avatar
Som redan nämnts så har det med övning ger färdighet att göra.
Enklaste för att själv uppleva det är som någon nämnt att som T.ex högerhänt ta och testa att kasta med din vänstra istället.

Det kommer inte bara kännas skumt, utan du kommer se ut som ett jävla fån också.
Citera
2015-06-04, 15:57
  #22
Medlem
Jag såg en dokumentär på Discovery för rätt länge sedan, så namnet har försvunnit, som handlade om evolutions-psykologi. Där hävdade man att män/pojkar låser handleden när det kastar, något kvinnor/flickor måste lära sig. Därav menade man att män kastar generellt bättre, om man inte tränat på det.

Lite som att navigering skiljer mellan kön; där kvinnor navigerar mer efter landmärken och män mer efter vägar/stigar.
Citera
2015-06-04, 15:58
  #23
Medlem
Huffensfuffenss avatar
"Sitter i muskelminnet, har inte övat!" Man behöver för fan ingen övning för att kasta en jävla boll.
Citera
2015-06-04, 15:58
  #24
Medlem
ufomongos avatar
Var det inte nåt tampongföretag eller liknande som gjorde en riktigt bra "reklam" kring detta?

Throw like a girl, nåt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback