Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-15, 23:18
  #193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Det kan vi inte! Killar lär sig att kasta saker för att killar tränar på att kasta saker. Väldigt ofta. Därför är tjejer generellt sämre på att kasta - brist på övning! Jag känner flera killar som kastar precis som tjejer, och det är killar som suttit hemma och spelat datorspel istället för att leka med bollar under uppväxten.

Jag har suttit inne och spelat sen tolvårsåldern, men till och med jag har teknik nog att vara bra på att kasta.
Citera
2015-08-18, 02:35
  #194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skurtiz
Mäns och kvinnors hjärnor är kopplade på lite olika sätt. Män har fler nervbanor till bakre delen av huvudet där bl.a. Motorik sitter medan kvinnor har mer kopplingar mellan hjärnhalvorna. Därav också uttrycket att kvinnor är bättre på att göra flera saker samtidigt. Män är i genomsnitt bättre på saker som ställer krav på motorik.

Detta har jag läst i flera studier men lär inte var spec. svårt att hitta om man söker lite.

Det stämmer delvis, men idag uppmuntras också dålig spatial förmåga genom att folk går omkring med blicken nere i sina smartphones. Ibland också mot kompisen de är ute och promenerar med - men de tittar sällan ut mot den vidare omgivningen, har ingen koll på flödet av människor runt om dem i gaturummet eller inne i affären, skolan etc. Det här är väldigt slående för dem av oss som är vana vid att diskret hålla ett öga på det där flödet av "mänsklig trafik" runt om.

Dessutom, när man orienterar sig utifrån en stadskarta i t ex Google Maps eller så på mobilen, med GPS inkopplat, blir bilden att punkten "här är du" hela tiden står i centrum. Den som använder detta hela tiden slutar att se staden som en större fast struktur, ett gatunät som man lär sig att känna igen och kan tänka i både stor och liten skala - istället ser de bara staden som en slags blank yta där de ska ta sig från A till B, men där gator och hus (eller trafikstockningar) i grunden är tillfälliga, kontingenta.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2015-08-18 kl. 02:44.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback