Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-12, 16:22
  #13
Medlem
Ser ut som att det verkar vara en väldig dip neråt nu på Nobina. Är det kanske dags för köpläge? Vad säger ni flashbackare?
2017-07-12, 18:05
  #14
Medlem
Kolreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzpikeen
Ser ut som att det verkar vara en väldig dip neråt nu på Nobina. Är det kanske dags för köpläge? Vad säger ni flashbackare?

Det är ett välskött bolag som staffats rätt hårt den senaste tiden av bl.a. verksamheten i Norge som nu avslutats i förtid. Jag har för mig att någon expert sa att det var läge att gå in om kursen dippade för en eller två veckor sedan (privata affärer har jag för mig). En långsiktig investering kanske?
2017-07-12, 21:09
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolred
Det är ett välskött bolag som staffats rätt hårt den senaste tiden av bl.a. verksamheten i Norge som nu avslutats i förtid. Jag har för mig att någon expert sa att det var läge att gå in om kursen dippade för en eller två veckor sedan (privata affärer har jag för mig). En långsiktig investering kanske?

Har ingen större koll på NOBINA, men aktien har väl blivit nedtryckt därför att dem underpresterade i kvartalsrapporten. Dessutom är företaget är väldigt högt belånat vilket ifrågasätter möjlig vinsttillväxt när räntorna går upp.
2017-07-12, 22:54
  #16
Medlem
Kolreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azulon
Har ingen större koll på NOBINA, men aktien har väl blivit nedtryckt därför att dem underpresterade i kvartalsrapporten. Dessutom är företaget är väldigt högt belånat vilket ifrågasätter möjlig vinsttillväxt när räntorna går upp.

Jag har skummat igenom samma saker via Avanzas telegram, men belåningsgraden var jag inte bekant med. Jag dubbelkollade vilket analyshus som gav två tummar upp och det var Pareto som för mig är rätt obekanta. Jaja, gillar man bussar och har tålamod så är väl svaret på ovanstående fråga kanske?
2017-07-13, 00:16
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolred
Jag har skummat igenom samma saker via Avanzas telegram, men belåningsgraden var jag inte bekant med. Jag dubbelkollade vilket analyshus som gav två tummar upp och det var Pareto som för mig är rätt obekanta. Jaja, gillar man bussar och har tålamod så är väl svaret på ovanstående fråga kanske?

Leasingavtal + lån för deras bussar uppgår till 4,4 MDkr och förra året hade dom räntekostnader på 259 miljoner. Höjd ränta kommer garanterat pressa vinsten. Tror man kommer hitta billigare läge att gå in i framtiden om man verkligen tror på bolaget.
2019-09-03, 17:17
  #18
Medlem
r4ll3s avatar
Steg aktien enkom pga en rekommendation från Nordea? Intressant i så fall om en sådan sak kan påverka att kursen stiger 13% på en dag, det tyder på att marknaden inte är helt effektiv då den underliggande informationen redan var tillgänglig innan enligt mig.

Ser nu att det verkar vara utländska köpordrar som gjorts. Bla av dessa mäklare:
Barclays Capital Securities Limited Plc
BofA Securities Europe SA
Instinet Europe Limited
J.P. Morgan Securities plc
Morgan Stanley Europe SE

Kan kursuppdrivningen vara pga informationen om aktien blivit tydliggjord mer utanför Sveriges gränser?
__________________
Senast redigerad av r4ll3 2019-09-03 kl. 17:22. Anledning: Tillägg av köpinformation.
2020-06-03, 20:52
  #19
Medlem
En av mina långsiktiga placeringar. Ingen utdelning i år men bör komma tillbaka.

Men vad är det som har, utan nyheter, lett till dagens uppgång?

Jag anser att det i långa loppet inte finns något som tyder på att coronanedgången kommer hållas låg, men att de dubblar indexuppgången idag känns oförklarligt.
2020-09-25, 21:06
  #20
Medlem
Har bussturerna verkligen minskat? Hur stor del av buss turerna är inställda? Antar bussbolagen får betalt för körda turer inte hur många som reser. Borde det inte nästa vara tvärs om att mer bussar borde sättas in för att man inte ska sitta så tätt?
2021-12-13, 13:52
  #21
Medlem
Gubbmagens avatar
Mångmiljadbud på Nobina idag av Brittiska Basalt Infrastructure Partners. Budet ligger på 108 kronor/aktie. Aktien upp strax under 29% idag.

https://www.svd.se/brittiskt-mangmil.../om/naringsliv
https://www.avanza.se/placera/redakt...n-positiv.html
2021-12-13, 14:06
  #22
Medlem
Tog in första aktierna i Nobina i somras och fyllde på i dippen i oktober så kul att man lyckas ha lite tur och tajma köp strax innan ett bud för en gångs skull. Var dock tänkt att bli en långsiktig utdelningsaktie i min portfölj så nu får man lägga tid på att försöka hitta någon ersättare.
2021-12-21, 01:04
  #23
Medlem
Sälja nu?
Tacka ja till bud?
Stå över och vänta?
Fasen också, jag fick ju rådet att svenska börsen skulle vara bättre än kryptovalutor, åtminstone för hjärta, kolesterol och nattsömn.
2021-12-21, 11:39
  #24
Medlem
Rapport imorgon! Kommer under dagen gå in med en hel del aktier för här tror jag på en stark rapport imorgon efter senaste dagarnas rapporter!

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback