Citat:
Ursprungligen postat av
bammerz
Man bör väl göra en demensutredning? Övermedicinering kan ge demensliknande symtom. Pat kanske får många mediciner som interagerar. Dosering är ofta mer individuell än man tidigare har förstått. Vissa människor har hög känslighet för mediciner och behöver bara en väldigt låg dos, lägre än den minsta som kan förskrivas (man får då dela tabletter som saknar skåra osv.) Hur man bryter ned/tar upp mediciner kan bero på olika genetiska faktorer, sådant som lever och njurfunktion, men även på magtarmfloran som ofta har låg diversitet hos äldre.
Är detta en person du bryr dig om så tycker inte jag du ska nöja dig med att konstatera att det nog är demens, för som sagt, demensliknande symtom kan framkallas av annat och pt har möjlighet att få en mycket högre livskvalitet om man utreder orsakerna.
Tack för svar.
Övermedicinering kan ge demensliknande sympom ja, och tyvärr var det just detta som skedde.
Pat hade mycket riktigt två preparat som "krockade", men nu ser läget mycket bättre ut.
Tyvärr fortfarande delvis förvirrad...
Så jag utgår fortarande från demens, men jag är inte helt säker efter att ha fått sammla tankarna och sova samt läsa ditt inlägg. (Det blir så mycket lättare att inte tänka sig det värsta när någon anonym skriver fakta, man tänker efter själv)
Vad gäller psykofarman och biologin/kemin så har jag en del koll och som du skriver så finns det mycket mer att ta i beaktning än bara vikt, kön, ålder osv när preparat ska förskrivas, speciellt nu, när det finns en uppsjö utav mediciner som mer eller mindre liknar varandra.
Demensutredning skall göras.
Edit: Varför jag utgår i från demens är för att pat blivit betydligt bättre och koncentrationen i blodet är nere.
Det har dessutom förekommit en viss förvirring i ungefär ett år, innan dessa mediciner sattes in.
Preparaten gjorde endast så att det blev akut för hjärta + extra förvirring är min tes.
Glömde nämna det i mit förvirrade innlägg.
mvh