2015-06-04, 05:41
Bannlyst
Jag sitter och funderar över ett problem.

Tar det kort, jag orkar inte utveckla då det gäller en närstående och jag känner mig småvilsen.

Pat i fråga har KOL, även om det inte har så mycket med frågeställningen att göra.

pat Runt 80år:
Läkare ringer efter arbetetstid och jag får höra att någon felmedicinering har skett.
När jag kommer in till min# så talar ansvarig läkare om att det har skett en överdosering utav blodtrycksänkande medicin samt en trombocythämmare...Kanske från läkare, möjligvis hos pat själv? (Kan leda till hjärtstopp)

Visst kan en viss förvirring uppstå utav denna överdosering, men det som är märkligt, det är att # visat på en försämrad kognitiv förmåga samt en viss tilltagen förvirring i nämre 4 månader. ( det kan möjligtvis bero på deperession och kol, men ej troligt)

Diskuterade detta med ansvarig st och vi kom fram till demens.

Tackar gärna för en annan diagnos, men jag är tyvärr säker på att det är en progressiv demens.
Mvh.

Edit, min frågeställning är alltså: är det någon som har någon annan tanke?

Edit: Normala doser för en kvinna med kol, runt 80+ med en hög ämnessomättning men fortfarande överdoserad, det gör mig förvirrad eftersom de har lagt märke till den höga ämnesomsättningen och doserat enligt min uppfattning väl.

Kan de alltså ha överskattat ämnesomsättningen och vikten mot dos?
Även jag kanske?
Senast redigerad av DiegoCosta 2015-06-04 kl. 06:26.
Citera
2015-06-04, 08:44
Medlem
Man bör väl göra en demensutredning? Övermedicinering kan ge demensliknande symtom. Pat kanske får många mediciner som interagerar. Dosering är ofta mer individuell än man tidigare har förstått. Vissa människor har hög känslighet för mediciner och behöver bara en väldigt låg dos, lägre än den minsta som kan förskrivas (man får då dela tabletter som saknar skåra osv.) Hur man bryter ned/tar upp mediciner kan bero på olika genetiska faktorer, sådant som lever och njurfunktion, men även på magtarmfloran som ofta har låg diversitet hos äldre.

Är detta en person du bryr dig om så tycker inte jag du ska nöja dig med att konstatera att det nog är demens, för som sagt, demensliknande symtom kan framkallas av annat och pt har möjlighet att få en mycket högre livskvalitet om man utreder orsakerna.
Citera
2015-06-08, 02:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bammerz
Man bör väl göra en demensutredning? Övermedicinering kan ge demensliknande symtom. Pat kanske får många mediciner som interagerar. Dosering är ofta mer individuell än man tidigare har förstått. Vissa människor har hög känslighet för mediciner och behöver bara en väldigt låg dos, lägre än den minsta som kan förskrivas (man får då dela tabletter som saknar skåra osv.) Hur man bryter ned/tar upp mediciner kan bero på olika genetiska faktorer, sådant som lever och njurfunktion, men även på magtarmfloran som ofta har låg diversitet hos äldre.

Är detta en person du bryr dig om så tycker inte jag du ska nöja dig med att konstatera att det nog är demens, för som sagt, demensliknande symtom kan framkallas av annat och pt har möjlighet att få en mycket högre livskvalitet om man utreder orsakerna.

Tack för svar.

Övermedicinering kan ge demensliknande sympom ja, och tyvärr var det just detta som skedde.
Pat hade mycket riktigt två preparat som "krockade", men nu ser läget mycket bättre ut.
Tyvärr fortfarande delvis förvirrad...
Så jag utgår fortarande från demens, men jag är inte helt säker efter att ha fått sammla tankarna och sova samt läsa ditt inlägg. (Det blir så mycket lättare att inte tänka sig det värsta när någon anonym skriver fakta, man tänker efter själv)

Vad gäller psykofarman och biologin/kemin så har jag en del koll och som du skriver så finns det mycket mer att ta i beaktning än bara vikt, kön, ålder osv när preparat ska förskrivas, speciellt nu, när det finns en uppsjö utav mediciner som mer eller mindre liknar varandra.

Demensutredning skall göras.

Edit: Varför jag utgår i från demens är för att pat blivit betydligt bättre och koncentrationen i blodet är nere.
Det har dessutom förekommit en viss förvirring i ungefär ett år, innan dessa mediciner sattes in.
Preparaten gjorde endast så att det blev akut för hjärta + extra förvirring är min tes.
Glömde nämna det i mit förvirrade innlägg.

mvh
Senast redigerad av DiegoCosta 2015-06-08 kl. 02:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in