Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-15, 10:14
  #19729
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Har sett vissa tiggare som har börjat sälja saker på gatan, exempelvis parfymer, jag undrar egentligen vad det är för slags kvalité på dem. Såg att det stod CK på en av flaskorna. Såg en ung kille som gick fram för att kolla på parfymen, men jag hann aldrig se om han köpte den eller ej.
I bästa fall Alibaba outlet.!
I värsta fall H2O berikat med extra kolibakterier.

Jag skulle i vilket fall som helst inte köpa det för att ge till min stjäls älskade!
Citera
2018-07-15, 10:29
  #19730
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
I bästa fall Alibaba outlet.!
I värsta fall H2O berikat med extra kolibakterier.

Jag skulle i vilket fall som helst inte köpa det för att ge till min stjäls älskade!


Freudiansk felsägning
Citera
2018-07-15, 21:46
  #19731
Medlem
Jag tillhör dom som brukar hävda att zigenartiggarna får betydligt mindre i muggen idag jämfört med för några år sedan. Förmodligen är det så i absoluta tal men varierar oerhört mycket från fall till fall!

Idag passerade jag konsumbutiken vid Ringvägen på södermalm och kunde konstatera att det yngre zigenarparet som tiggt där under perioder dom senaste fyra, fem åren var tillbaka.

Tydligen var återseendets glädje enorm från dom närboende som frekventerar den lilla butiken. Under den knappa minut som jag iaktog tiggarparet stannade fyra personer för att ge pengar eller livsmedel som köpts åt dom i butiken.

En äldre herre kom springande med risk för liv och lem från andra sidan gatan bara för att få överlämna en sedel och skaka hand med zigenarmannen.

Ibland känns det som om tiden stått stilla och man är tillbaka till när den förmenta godheten härjade som värst för cirka tio år sedan. Människorna har inget sett hört eller lärt under alla dessa år. Jag menar bara att när till och med en sådan flumskalle som Löven säger att man inte ska ge dom, när inte ens det hjälper!!
Citera
2018-07-15, 22:13
  #19732
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattis
Jag tillhör dom som brukar hävda att zigenartiggarna får betydligt mindre i muggen idag jämfört med för några år sedan. Förmodligen är det så i absoluta tal men varierar oerhört mycket från fall till fall!

Idag passerade jag konsumbutiken vid Ringvägen på södermalm och kunde konstatera att det yngre zigenarparet som tiggt där under perioder dom senaste fyra, fem åren var tillbaka.

Tydligen var återseendets glädje enorm från dom närboende som frekventerar den lilla butiken. Under den knappa minut som jag iaktog tiggarparet stannade fyra personer för att ge pengar eller livsmedel som köpts åt dom i butiken.

En äldre herre kom springande med risk för liv och lem från andra sidan gatan bara för att få överlämna en sedel och skaka hand med zigenarmannen.

Ibland känns det som om tiden stått stilla och man är tillbaka till när den förmenta godheten härjade som värst för cirka tio år sedan. Människorna har inget sett hört eller lärt under alla dessa år. Jag menar bara att när till och med en sådan flumskalle som Löven säger att man inte ska ge dom, när inte ens det hjälper!!
Rättelse det är ingen konsumbutik utan en ica!!
Citera
2018-07-15, 23:43
  #19733
Medlem
[quote=Skrattis|64654870]Jag tillhör dom som brukar hävda att zigenartiggarna får betydligt mindre i muggen idag jämfört med för några år sedan. Förmodligen är det så i absoluta tal men varierar oerhört mycket från fall till fall!

Idag passerade jag konsumbutiken vid Ringvägen på södermalm och kunde konstatera att det yngre zigenarparet som tiggt där under perioder dom senaste fyra, fem åren var tillbaka.

Tydligen var återseendets glädje enorm från dom närboende som frekventerar den lilla butiken. Under den knappa minut som jag iaktog tiggarparet stannade fyra personer för att ge pengar eller livsmedel som köpts åt dom i butiken.

En äldre herre kom springande med risk för liv och lem från andra sidan gatan bara för att få överlämna en sedel och skaka hand med zigenarmannen.

Ibland känns det som om tiden stått stilla och man är tillbaka till när den förmenta godheten härjade som värst för cirka tio år sedan. Människorna har inget sett hört eller lärt under alla dessa år. Jag menar bara att när till och med en sådan flumskalle som Löven säger att man inte ska ge dom, när inte ens det hjälper!![/QUOTE


Jag förstår precis vad du menar. Har folk inte lärt sig? De dövstumma dyker upp med jämna mellanrum men de får fortfarande pengar trots allt som stått om detta.
Är i Sthlm och där jag har rört mig har det varit mindre än sist jag var här, men utanför bankomaten på Götgatan satt det en och det stör mig alldeles extra. Tänker på gamla som knappast vågar ta ut pengar med en person så nära. Beräknande av tiggerskan men nog fasen får hon pengar och det är ju minst en hundring. Hur kan man tillåta och uppmuntra detta beteende? Sa till en mamma som skickade fram sin unge idag. Hon blev arg och drog rasistkortet men jag upplyste henne om att det inte är någon ras jag diskriminerar utan det är ett noga utnyttjande beteende samt diverse nedsmutsning som jag protesterar mot. Kanske tänker hon till nästa gång men det finns helt klart en aldrig sinande ström givare.
Citera
2018-07-16, 06:51
  #19734
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Freudiansk felsägning
Nej, oss emellan (där fick jag väl till det)så var det en i högsta grad medveten dubbeltydighet.

BTW Skulle det inte handla om en freudiansk felstavning om det vore så?
Citera
2018-07-16, 18:55
  #19735
Medlem
sourcecodes avatar
Citat:
Jag förstår precis vad du menar. Har folk inte lärt sig? De dövstumma dyker upp med jämna mellanrum men de får fortfarande pengar trots allt som stått om detta.
Är i Sthlm och där jag har rört mig har det varit mindre än sist jag var här, men utanför bankomaten på Götgatan satt det en och det stör mig alldeles extra. Tänker på gamla som knappast vågar ta ut pengar med en person så nära. Beräknande av tiggerskan men nog fasen får hon pengar och det är ju minst en hundring. Hur kan man tillåta och uppmuntra detta beteende? Sa till en mamma som skickade fram sin unge idag. Hon blev arg och drog rasistkortet men jag upplyste henne om att det inte är någon ras jag diskriminerar utan det är ett noga utnyttjande beteende samt diverse nedsmutsning som jag protesterar mot. Kanske tänker hon till nästa gång men det finns helt klart en aldrig sinande ström givare.

Så länge det är finns godhet-narkomaner så kommer det att fortsätta vara ett problem för uppenbarligen är folk så pass godtrogna och totalt korkade att dom köper vilken lögn som helst för att kunna klappa sig på axeln att det var "en god gärning"

Kanske dax för en ny tvist på sexköpslagen där vi bötfäller den som donerarar då borde väl folk kanske sluta göda denna verksamhet med pengar och vi får förhoppningsvis ett slut på misären.
Citera
2018-07-17, 10:51
  #19736
Medlem
spoilers avatar
"Det var i maj de båda föräldrarna dömdes till fängelse för människohandel. De dömdes för att ha tvingat deras dotter att tigga vid matbutiker i Borlänge och Säter från det att hon var 13 år till 15 år.

I februari rymde dottern och det som först behandlades som ett försvinnande förvandlades till ett människohandelsfall.

De båda föräldrarna nekade till brott och överklagade domen. De vill frias.

/.../

Hovrätten anser att det inte går att kalla flickans tiggande för tvångsarbete. Men det står klart att hon varit i nödläge då hon utlämnad till sina föräldrar som förmått henne att tigga nästan varje dag oavsett väder.

Hovrätten höjer de båda föräldrarnas fängelsestraff med två månader till två års fängelse.

I och med att fängelsestraffet skärps så förlängs återreseförbudet för de båda föräldrarna till tio år mot tidigare fem år.

Det av tingsrätten utdömda skadeståndet på 50 000 kronor fastställs."

https://theworldnews.net/se-news/hov...tter-att-tigga
Citera
2018-07-18, 23:03
  #19737
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattis
Jag tillhör dom som brukar hävda att zigenartiggarna får betydligt mindre i muggen idag jämfört med för några år sedan. Förmodligen är det så i absoluta tal men varierar oerhört mycket från fall till fall!

Idag passerade jag konsumbutiken vid Ringvägen på södermalm och kunde konstatera att det yngre zigenarparet som tiggt där under perioder dom senaste fyra, fem åren var tillbaka.

Tydligen var återseendets glädje enorm från dom närboende som frekventerar den lilla butiken. Under den knappa minut som jag iaktog tiggarparet stannade fyra personer för att ge pengar eller livsmedel som köpts åt dom i butiken.

En äldre herre kom springande med risk för liv och lem från andra sidan gatan bara för att få överlämna en sedel och skaka hand med zigenarmannen.

Ibland känns det som om tiden stått stilla och man är tillbaka till när den förmenta godheten härjade som värst för cirka tio år sedan. Människorna har inget sett hört eller lärt under alla dessa år. Jag menar bara att när till och med en sådan flumskalle som Löven säger att man inte ska ge dom, när inte ens det hjälper!!

Det är märkligt att inte de goda själva gör reflektionen att tiggargivandet inte hjälper när samme tiggare återvänder år efter år.
Citera
2018-07-18, 23:08
  #19738
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinamia
Jag förstår precis vad du menar. Har folk inte lärt sig? De dövstumma dyker upp med jämna mellanrum men de får fortfarande pengar trots allt som stått om detta.
Är i Sthlm och där jag har rört mig har det varit mindre än sist jag var här, men utanför bankomaten på Götgatan satt det en och det stör mig alldeles extra. Tänker på gamla som knappast vågar ta ut pengar med en person så nära. Beräknande av tiggerskan men nog fasen får hon pengar och det är ju minst en hundring. Hur kan man tillåta och uppmuntra detta beteende? Sa till en mamma som skickade fram sin unge idag. Hon blev arg och drog rasistkortet men jag upplyste henne om att det inte är någon ras jag diskriminerar utan det är ett noga utnyttjande beteende samt diverse nedsmutsning som jag protesterar mot. Kanske tänker hon till nästa gång men det finns helt klart en aldrig sinande ström givare.

Argumentera för att det handlar om människohandel och uttnytjande från ligor, kanske biter bättre på en s.k. antirasist.

Annars är det nog tyvärr så att känslan av att göra en god gärning för de som ger överskuggar alla rationella argument. Det är nog det moderna västerländska tiggeriets grundförutsättning. Alla som reflekterar lite inser ju att en relativt korpulent och tillsynes välmående rumän eller bulgar knappast behöver tigga för att överleva utan att det handlar om en livsstil eller om organiserad verksamhet. När de sedan sitter och äter dyr snabbmat fattar man ju rimligen att deras fattigdom i absoluta tal inte existerar egentligen. De fattiga och svältande människor vi har i världen och som pengarna borde gå till från en som tror sig vara god har inte en chans att ens ta sig hit och säga "korona tack" än mindre får de äta grillad kyckling och pilsner till kvällsmat.
Citera
2018-07-20, 09:27
  #19739
Medlem
LaScalas avatar
Häromdan satt jag i Landqvistska parken (Södermalm)med min åldriga väninna.
Vi pratade om De Onda Åren när vi inte kunde sitta där p g a att tiggarna svärmade som getingar runt oss. Det året flätflickorna och gubben med griptången elakt stirrade ut oss kunde man inte ens gå utanför på trottoarerna längs parken.
Vi enades om att det fortfarande kändes jobbigt på vissa ställen trots att tiggarna är borta därifrån. Deras andar svävar ovanför oss och kraxar "pliiiiiz, pliiiz"
Hur mycket har De Onda Åren förstört?
Vår tillit till omvärlden?
Materiellt?
Kostnader för sanering mm
Tilltron till myndigheter?
Nöjet av att gå och handla mat?
Vad har de förstört för er?
Citera
2018-07-20, 11:23
  #19740
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Häromdan satt jag i Landqvistska parken (Södermalm)med min åldriga väninna.
Vi pratade om De Onda Åren när vi inte kunde sitta där p g a att tiggarna svärmade som getingar runt oss. Det året flätflickorna och gubben med griptången elakt stirrade ut oss kunde man inte ens gå utanför på trottoarerna längs parken.
Vi enades om att det fortfarande kändes jobbigt på vissa ställen trots att tiggarna är borta därifrån. Deras andar svävar ovanför oss och kraxar "pliiiiiz, pliiiz"
Hur mycket har De Onda Åren förstört?
Vår tillit till omvärlden?
Materiellt?
Kostnader för sanering mm
Tilltron till myndigheter?
Nöjet av att gå och handla mat?
Vad har de förstört för er?
Absolut min tilltro till myndigheterna. Den svenska flatheten är avgrundsdjup!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback