Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-04, 01:30
  #1
Medlem
miAmors avatar
Hej, först o främst så ska jag inte göra det här, utan var bara mest nyfiken om det funkar och vad man ska tänka på.

Vi säger att jag bor i Göteborg, och är inne på den delen av blocket. Jag letar efter någonting jag vill ha, t.ex en dator. Priset för den datorn är 5000. Jag snackar med säljaren (A) och säger att jag skickar pengarna i förhand så det inte blir något strul, då har jag hans "banknummer". Då lägger jag ut en annons i Östra Götalands sida av blocket, på en sak som kostar 5000. Någon (B) kontaktar mig och vill köpa saken ( Vi säger att det är en moped ). Jag säger att jag bor långt bort så jag måste skicka den med posten till han. Då så ber jag honom att skicka pengarna i förhand så skickar jag den fraktfritt.
Jag ger honom (A's) banknummer och han skickar pengarna till (A). Jag ta bort min annons på direkten efter. Då ringer jag (A) och säger att jag har skickat pengarna och frågar om jag kan hämta datorn.

Liten sammanfattning: (B) skickar 5000 till (A's) konto i tro om att det är mitt konto, och jag får en gratis dator. Som ni ser så har jag ju inte angett någon som helst information om mig själv heller. Jag köper en telefon och nytt kontantkort till det här för att kommunicera med A och B.

Finns det fler saker man kan tänka på för att inte bli avslöjad eller nåt?


SOM SAGT, JAG KOMMER INTE ATT GÖRA DET HÄR, UTAN ÄR MEST NYFIKEN EFTER ATT HA TÄNKT PÅ DET HÄR LÄNGE.

Tack för svar, kram

// miAmor
Citera
2012-01-04, 01:35
  #2
Avstängd
Detta bedrägeri har alla redan utförts ett antal gånger och det har varnats för detta otaliga gånger, men det är klart det finns dom som är födda för att luras, det kanske går att utföra igen.
Men väldigt omoraliskt.
Citera
2012-01-04, 01:37
  #3
Medlem
Rent teoretiskt skulle det kunna funka. Men just när det gäller fordon (inkl. moped) så brukar det sällan vara något som folk vill köpa och få skickat via posten, bussgods eller något liknande. Då spelar inte avståndet någon roll.

Ska man syssla med den typen av bedrägeri så beror det alltså på vad man ska köpa/sälja. Så bedrägeriet kan funka om man framförallt kan "sälja" rätt typ av vara (notera "sälja" eftersom man inte säljer produkten på riktigt). Vissa varor vill man se på och kontrollera innan ett köp faktiskt sker. Fordon brukar vara en sådan typ. Medan folk är mer villiga att betala i förskott och få varor på posten om det gäller till exempel kläder och böcker.
Citera
2012-01-04, 01:45
  #4
Medlem
miAmors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kidon
Detta bedrägeri har alla redan utförts ett antal gånger och det har varnats för detta otaliga gånger, men det är klart det finns dom som är födda för att luras, det kanske går att utföra igen.
Men väldigt omoraliskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Rent teoretiskt skulle det kunna funka. Men just när det gäller fordon (inkl. moped) så brukar det sällan vara något som folk vill köpa och få skickat via posten, bussgods eller något liknande. Då spelar inte avståndet någon roll.

Ska man syssla med den typen av bedrägeri så beror det alltså på vad man ska köpa/sälja. Så bedrägeriet kan funka om man framförallt kan "sälja" rätt typ av vara (notera "sälja" eftersom man inte säljer produkten på riktigt). Vissa varor vill man se på och kontrollera innan ett köp faktiskt sker. Fordon brukar vara en sådan typ. Medan folk är mer villiga att betala i förskott och få varor på posten om det gäller till exempel kläder och böcker.

Kidon: Visste inte att det hade utförts faktiskt. Vissa kanske går på det i alla fall.

Koiho: Moped var bara ett exempel, men du har rätt om det i alla fall, fordon funkar inte. Andra saker som t.ex datorer syftar jag på nu.
Citera
2012-01-04, 02:24
  #5
Medlem
Lorangakids avatar
Vi säger nu att du sätter ut annons på din "vara", då måste du ju betala för annonsen.
Har för mig att det inte funkar med kontantkort, du kan ju då välja mellan att:

betala med kort (mindre bra idé)
ringa och betala från hemtelefonen (inte heller en alldeles lysande tanke)
ringa från jobbet (bra om du jobbar på ett lite större företag)
smyga in hos en vidrig granne, så att h-n får en kul surprice på nästa räkning

Lycka till, (men bara i fantasins värld såklart)
Citera
2012-01-04, 02:29
  #6
Medlem
miAmors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorangakid
Vi säger nu att du sätter ut annons på din "vara", då måste du ju betala för annonsen.
Har för mig att det inte funkar med kontantkort, du kan ju då välja mellan att:

betala med kort (mindre bra idé)
ringa och betala från hemtelefonen (inte heller en alldeles lysande tanke)
ringa från jobbet (bra om du jobbar på ett lite större företag)
smyga in hos en vidrig granne, så att h-n får en kul surprice på nästa räkning

Lycka till, (men bara i fantasins värld såklart)

Det har jag också tänkt på, kontantkort är det som gäller
Tack för svar i alla fall.
Citera
2012-01-04, 02:45
  #7
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorangakid
Vi säger nu att du sätter ut annons på din "vara", då måste du ju betala för annonsen.
Har för mig att det inte funkar med kontantkort, du kan ju då välja mellan att:

betala med kort (mindre bra idé)
ringa och betala från hemtelefonen (inte heller en alldeles lysande tanke)
ringa från jobbet (bra om du jobbar på ett lite större företag)
smyga in hos en vidrig granne, så att h-n får en kul surprice på nästa räkning

Lycka till, (men bara i fantasins värld såklart)
Måste väl gå att betala med t ex VISA gift cards och liknande?
Citera
2012-01-04, 03:35
  #8
Medlem
GhosteNs avatar
Hur tänker du med delen då du åker och hämtar datorn?
Citera
2012-01-04, 06:41
  #9
Medlem
izzn0s avatar
Ska testa återkommer med svar hur det gick.


Nej skämtåsido så länge det inte är nån helt ny i karton iphone 4s eller något fordon så borde det ju funkar.
Citera
2012-01-04, 06:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzn0
Ska testa återkommer med svar hur det gick.


Nej skämtåsido så länge det inte är nån helt ny i karton iphone 4s eller något fordon så borde det ju funkar.
förr eller senare åker du fast.
Citera
2012-01-04, 06:51
  #11
Medlem
Zelogaths avatar
En fråga som dyker upp i huvudet- hur får du tag på datorn utan att ge ut någon adress som avslöjar var du bor någonstans?
Eller åker du och hämtar datorn?

Sedan så behöver man inte krångla så för att komma undan, jag har blivit lurad av folk som använt sitt eget kontonummer men har inte fått några pengar tillbaka trots polisanmälan, polisen lägger bara ned det och personerna har fått gratis pengar
Citera
2012-01-04, 06:55
  #12
Medlem
Varför skicka tusentals kr till okänd människa?

dyraste jag köpt på blocket me förskottsbetalning måste vara ett spel för 300 kr
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback