Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-03, 12:50
  #1
Medlem
AlmaBerlinWalterss avatar
I dagens Dagbladet, kan man läsa följande:


Nästan 24 år efter att Mark Himebaugh försvann från området där han bodde, i Del Haven på Cape May i South Jersey, tar den lokala polisen upp fallet i samarbete med FBI.

Framgångssättet för efterforskningen uppenbarade sig för polisen efter att en väldigt god idé kom upp.

En kall novemberdag i 1991 kom en en rödhårig pojke med fräknar hem från skolan.
Mamman var på väg bort från uppfarten och tänkte på om hon skulle ta sig med sin son till bilverkstaden eller inte. Men det gjorde hon inte, utan ropade att hon snart var tillbaka.
Mark skrek "Ok, mamma". Detta var även hans sista ord.

Efter detta, ska Mark ha blivit intresserad i en gräsbrand nära hemmet på Sunray Beach Road. Här blev han även sett av vittnen klockan 14.30.
En timme senare blev han sett av fyra tonåringar och ett par på Delaware Road, som går längs stranden ut mot Delaware-bukten.

Sista gången någon såg Mark, var kl. 15.45. Då av han säkerhetsvakt när han gick in i Cape May County Park, ungefär en kilometer ifrån hans hem på Sunray Beach Road.
Då gick han tillsammans med en oidentifierad tjej i 10-års åldern, enligt polisen.

Det enda spåret polisen har, är Marks sko, som blev funnen i gatan där han bodde.

Det är i denna parken, Cape May County Park, som polisen vill driva sin efterforskning från kl. 07.00-19.00, måndag till fredag i ett par veckor.

Efter att National Center for Missing and Exploited Children gick igenom den tidigare efterforskningen av saken, rekommenderade de att återuppta efterforskningen i parken för att intervjua folk på plats.
"Det är en väldigt god idé att återuppta efterforskningen i området där Himebaugh försvann. Jag blir inte överraskad om folk ger oss ny information nu även om det har gått så lång tid. Vi önskar att öka chansen med att folk kommer med ny information", säger polischef i Middle Townhship Police, Cristopher Leusner, som själv inte var polis när det hände 1991.

Mark var en snäll, men busig pojke.
I en ålder av 9 år, förstod läkarna att han hade allvarliga känslomässiga problem. Han var ändå en väldigt nyfiken och smart pojke, och fick nicknamnet "Nicke Nyfiken", av de som kände honom.
Han älskade även djur och att ge folk kramar, enligt den lokala tidningen, New Jersey Local News.
Men av och till kunde han få allvarliga raserianfall och gå in i depressioner.
"Min största rädsla är att jag går i graven utan att få veta vad som hände med honom", sa hans mamma i en lokaltidning för 14 år sedan, då man även då pratade om att göra en ny efterforskning.


Bild på Mark från 1991, och hur de tror att han kan se ut idag.

Karta där han sist blev sett.


Är det någon som kan tänka sig ha en aning om vad som har hänt?
Brott av sexuell karaktär och sen mördad?
Kidnappad och kan vara i livet?
Och vem är denna oidentifierade flickan som han sist blev sett med?
Sen har vi med skon som de hittade; miste han denna när han eventuellt blev kidnappad?

Alma Berlin
Citera
2015-06-03, 14:03
  #2
Medlem
Intressant att man aldrig lyckats identifiera den 10-åriga flickan. Låter som nån han bara träffade där och då, en total främling men ett barn, sånt får inte varningsklockorna att ringa.

Går att undra vem "den vuxne" hon var med var, i närheten? Förmodligen. Är inte omöjligt att tänka sig att det finns de som använder ett barn som bete för att locka till sig andra barn. Att det kan vara nåt sånt, som pågick.

Om det nu varit en kompis sedan innan från grannskapet eller skolan, hade säkert inte varit så svårt.

Det andra jag reagerar på är att jag ser/hör mamman, men var är pappan? Vad hände där? Fanns han med i bilden?
__________________
Senast redigerad av IV7 2015-06-03 kl. 14:05.
Citera
2015-06-03, 14:16
  #3
Medlem
AlmaBerlinWalterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IV7
Intressant att man aldrig lyckats identifiera den 10-åriga flickan. Låter som nån han bara träffade där och då, en total främling men ett barn, sånt får inte varningsklockorna att ringa.

Går att undra vem "den vuxne" hon var med var, i närheten? Förmodligen. Är inte omöjligt att tänka sig att det finns de som använder ett barn som bete för att locka till sig andra barn. Att det kan vara nåt sånt, som pågick.

Om det nu varit en kompis sedan innan från grannskapet eller skolan, hade säkert inte varit så svårt.

Det andra jag reagerar på är att jag ser/hör mamman, men var är pappan? Vad hände där? Fanns han med i bilden?

Den tanken slog mig också; att någon hade med denna flicka för att locka till sig någon och för att det inte skulle se misstänksamt ut.
Annars är jag ganska säker på att denna flicka skulle gjort sig till känna under åren.

Ja, var är pappan? Märkligt detta!

Alma Berlin
Citera
2015-06-03, 15:45
  #4
Moderator
blomvattnares avatar
Kriminalhistoria --> Försvunna personer
/Moderator
Citera
2015-06-03, 15:50
  #5
Medlem
Skaraborg2s avatar
Försvann den 25 november 1991.

Tack för en intressant trådstart ABW.

Återigen ett både mycket intressant som tillika märkligt försvinnande. Har inget minne av att jag har hört talats om detta fall förut.

Här finns ytterligare en hel del intressant information:

http://www.charleyproject.org/cases/...augh_mark.html

Den försvunne pojken försvann den 25 november 1991 från sitt hem där han bodde tillsammans med modern och en äldre bror. Vid försvinnandet var Mark 11 ½ år och hade en del problem.

Det är intressant att se att hans försvinnande är klassat som ett Non-Family Abduction fall. Mark skulle denna dag, enligt Charley Project, ha blivit sedd tillsammans med två vuxna främlingar som har förblivit okända. Precis som den nio tioåriga flickan med det blonda håret.

Hans försvinnande anses ha skett genom "abucted by a stranger".

Pojkens vänstra sko kom att hittas i närhetens av familjens hem. Hur den kom att hamna där finns det ingen som vet men det kan nog finnas ett flertal orsaker till att så skedde. T ex att någon placerade skon där med flit?

Idag tror jag att Mark är för länge sedan död fast han kan ha varit i livet i flera år efter 1991.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-06-03 kl. 15:55.
Citera
2015-06-14, 21:56
  #6
Medlem
Det är väl troligare att vittnesmålet om att pojken setts med en flicka är felaktigt. En annan rödhårig pojke i sällskap med sin syster eller kompis. Känns betydligt mer sannolikt än att någon använt ett barn för att locka med sig ett annat.

Skon är dock märklig. Har han blivit indragen i en bil? Om någon kört på honom borde det finnas andra spår av olyckan tycker man.
Citera
2015-06-17, 17:04
  #7
Medlem
Här är en tråd på Websleuths om Marks försvinnande: http://www.websleuths.com/forums/sho...en-25-Nov-1991

Föräldrarna var separerade sedan åtta månader när han försvann, men pappan deltog i sökandet, delade ut flygblad m m.
Citera
2022-09-18, 17:14
  #8
Medlem
Ördögs avatar
Podden True Crime Daily behandlade fallet Himebaugh i november förra året.

Where is Mark Himebaugh? New Jersey boy vanishes, anniversary looms
https://www.youtube.com/watch?v=zkJ7G6Ce5S0
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback