Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-06-03, 01:50
  #1
Medlem
Hej,
undrar om nån kan hjälpa mig.
Jag söker ett program som kan kopiera hela datorn med operativsystem, program, inställningar och allt som en backup då jag ibland måste installera om allt från grunden.
På Windows 7 har jag använt mig av Norton Ghost 15 som jag tycker är grymt bra, men det funkar inte på Windows 8. Därför söker jag ett liknande, nyare, program så man kan göra en klon av hela datorn och spara på en annan hårddisk som en backup.
Tack
Citera
2015-06-03, 02:51
  #2
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citrona
Hej,
undrar om nån kan hjälpa mig.
Jag söker ett program som kan kopiera hela datorn med operativsystem, program, inställningar och allt som en backup då jag ibland måste installera om allt från grunden.
På Windows 7 har jag använt mig av Norton Ghost 15 som jag tycker är grymt bra, men det funkar inte på Windows 8. Därför söker jag ett liknande, nyare, program så man kan göra en klon av hela datorn och spara på en annan hårddisk som en backup.
Tack
Jag kör också Ghost, på bootbar USB. Synd att man snart/nu måste byta ut det.

Betal:
Acronis True Image.

Gratis:
Redo, AOMEI Backupper Standard.

Finns fler, om Redo klarar W8 får du googla själv
__________________
Senast redigerad av Skadat gods 2015-06-03 kl. 02:54.
Citera
2015-06-03, 07:15
  #3
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citrona
Hej,
undrar om nån kan hjälpa mig.
Jag söker ett program som kan kopiera hela datorn med operativsystem, program, inställningar och allt som en backup då jag ibland måste installera om allt från grunden.
På Windows 7 har jag använt mig av Norton Ghost 15 som jag tycker är grymt bra, men det funkar inte på Windows 8. Därför söker jag ett liknande, nyare, program så man kan göra en klon av hela datorn och spara på en annan hårddisk som en backup.
Tack

Varför inte använda Windows 8 egna och inbyggda verktyg?
Citera
2015-06-03, 09:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citrona
Jag söker ett program som kan kopiera hela datorn med operativsystem, program, inställningar och allt som en backup då jag ibland måste installera om allt från grunden.

Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Gratis:
Redo, AOMEI Backupper Standard.

Finns fler, om Redo klarar W8 får du googla själv

Ja, Redo fixar W8.

Men den kan inte lägga tillbaka på en mindre disk än originalet.

Jag brukar göra grundinstallation, anpassningar, uppdateringar och installera några favvo-program. Sedan använder jag Windows "Shrink" på partitionen så att den med marginal kommer under någon "magisk gräns", t.ex till 190GB.

Den backupen kan man då få lägga tillbaka till en liten disk om det blir panik. (Sedan "Expand" förstås.)

Redo gör alltså en separat backup per volym, samt boot-blocket. Man kan göra urval på vilka partitioner/volymer både vid backup och återläsning.


https://en.wikipedia.org/wiki/Redo_Backup_and_Recovery
Citera
2015-06-03, 11:09
  #5
Medlem
Esteems avatar
Clonezilla och FOG är andra alternativ kan kopiera och återställa operativsystem.
Citera
2015-06-10, 21:55
  #6
Medlem
anuspontens avatar
EZGigIV.Använt många gånger och funkar alltid klockrent. Och dessutom gratis.
Citera
2017-09-26, 20:20
  #7
Medlem
NightWalker1s avatar
hoppar på denna gamla tråd

jag vill klona mitt windows 10 och jag brukar använda aomei backupper men just alternativet att klona operativet fungerar inte på gratis-versionen, vilket jag har.

dock kan man klona partitioner och hela diskar utan att ha betal-versionen men jag vet inte om det skulle funka för mig.
jag har en hårddisk i datorn med en c-partition och en slav-partition, och även ett par andra partitioner som windows skapat själv tex system reserved.

nån som använt aomei backupper till det jag vill göra och vet om det funkar att klona en hel disk eller en partition och sen köra med den nya disken för att köra sitt windows?

tacksam för hjälp och tips
__________________
Senast redigerad av NightWalker1 2017-09-26 kl. 20:23.
Citera
2017-09-26, 20:25
  #8
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
hoppar på denna gamla tråd

jag vill klona mitt windows 10 och jag brukar använda aomei backupper men just alternativet att klona operativet fungerar inte på gratis-versionen, vilket jag har.

dock kan man klona partitioner och hela diskar utan att ha betal-versionen men jag vet inte om det skulle funka för mig.
jag har en hårddisk i datorn med en c-partition och en slav-partition, och även ett par andra partitioner som windows skapat själv tex system reserved.

nån som använt aomei backupper till det jag vill göra och vet om det funkar att klona en hel disk eller en partition och sen köra med den nya disken för att köra sitt windows?

tacksam för hjälp och tips

Testa ett annat programvertyg. Här finns ett utmärkt och gratis verktyg för just kloning -> https://www.macrium.com/
Citera
2017-09-26, 20:34
  #9
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Testa ett annat programvertyg. Här finns ett utmärkt och gratis verktyg för just kloning -> https://www.macrium.com/
hmm..det funkar bara i 30 dagar
__________________
Senast redigerad av NightWalker1 2017-09-26 kl. 20:39.
Citera
2017-09-26, 20:38
  #10
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
hmm..hittar inga screens på sidan(så som aomei har) och det funkar bara i 30 dagar

Fann lite info här -> https://www.datormagazin.se/2017/pro...free-5-1-5432/
Citera
2017-09-26, 20:45
  #11
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Fann lite info här -> https://www.datormagazin.se/2017/pro...free-5-1-5432/
jag hittade en guid på proggets sida. den verkar lite avancerad tycker jag.
och hur klonar man operativet bara? ser bara partitioner som klonas
Citera
2017-09-26, 20:53
  #12
Medlem
I Windows 10 vad är det för fel med Kontrollpanelen\Säkerhetskopiera och återställ (Windows 7) / Skapa en system avbild.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback