Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-02, 19:57
  #1
Medlem
LorenzoLameasss avatar
Behöver uppgradera med ny dator för att kunna redigera film. Har kikat lite på Apple, men då sticker det iväg i pris (15000 kr - 20000 kr) för ett vettigt alternativ. Sen sprang jag på den här (se länk). Fyller den alla boxar för att vara ett schyst alternativ? Kommer med Win 8, vilket känns sådär. Har förstått att Windows 10 kommer i sommar med fri uppgradering from. Win 7!?

http://www.webhallen.com/se-sv/dator...l=external:ref
Citera
2015-06-02, 20:06
  #2
Medlem
Afghanistanians avatar
Det där borde väl passa bra? Min förra dator var inget speciellt, men nog klarade den att redigera videos alltid

Och så är jag lite nyfiken, vad tänker du redigera i?
Citera
2015-06-02, 21:37
  #3
Medlem
LorenzoLameasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afghanistanian
Det där borde väl passa bra? Min förra dator var inget speciellt, men nog klarade den att redigera videos alltid

Och så är jag lite nyfiken, vad tänker du redigera i?

Pinnacle studio
Citera
2015-06-02, 22:37
  #4
Medlem
annanmedlems avatar
De där laptoperna har väl samma prestanda eller högre än Macbook Pron för 27 500 kr så går det på macen så borde det ju gå på den där.

Någon på prisjakt klagade på gångjärnen på skärmen dock.
Citera
2015-06-04, 17:29
  #5
Medlem
Slippans avatar
Du kan kolla om mjukvaran du ska använda för att renderera/redigera stödjer intels quicksync funktion, Isåfall skulle vilket laptop som helst med minst i5a(fyra sanna kärnor eller 2 med HT).
Annars funkar nog vilken laptop som helst bara den har snabb hårddisk(se 7200rpm) nog och minst 8gb ramminne. Den enda skillnaden i procesor/gpu är tiden det kommer ta att renderera.
Lagring kommer vara en stor del också, 1080p i 60fps kommer ta en del plats på hårddisken så det optimala skulle vara att ha en seg men stor lagringshårddisk och sen en snabb som du renderar på men har du inget val pga platsbrist i laptop skulle jag säga att största möjliga kapacitet är bäst!
__________________
Senast redigerad av Slippan 2015-06-04 kl. 18:01. Anledning: Glömde IGEN
Citera
2015-06-04, 19:55
  #6
Medlem
LorenzoLameasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slippan
Du kan kolla om mjukvaran du ska använda för att renderera/redigera stödjer intels quicksync funktion, Isåfall skulle vilket laptop som helst med minst i5a(fyra sanna kärnor eller 2 med HT).
Annars funkar nog vilken laptop som helst bara den har snabb hårddisk(se 7200rpm) nog och minst 8gb ramminne. Den enda skillnaden i procesor/gpu är tiden det kommer ta att renderera.
Lagring kommer vara en stor del också, 1080p i 60fps kommer ta en del plats på hårddisken så det optimala skulle vara att ha en seg men stor lagringshårddisk och sen en snabb som du renderar på men har du inget val pga platsbrist i laptop skulle jag säga att största möjliga kapacitet är bäst!

Tack för det. Har precis samma tanke med rendering och 512 GB SSD. Har ett gäng externa hårddiskar som kan kopplas in för lagring. Har som utgångspunkt 16 GB ram. Har tänkt koppla en större skärm till den bärbara då jag knappt hittat någon stationär med samma prestanda för det priset.

Är grafikkort/processor likvärdiga i laptops som stationära eller kan man räkna med betydligt sämre prestanda i laptops pga. det mindre utrymmet?
Citera
2015-06-06, 00:45
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Grafikkort på laptop är väldigt ovanligt. Däremot har de oftast en grafikkrets fastlödd på moderkortet. Grafikkretsarna har oftast ett M i modellbeteckningen som betyder att de är nedgraderade versioner av den riktiga kretsen. Allt är gjort för att laptopen ska dra så lite ström som möjligt.

De som uppfann laptopen trode nog inte att folk skulle köpa en laptop och ha den stående på skrivbordet år ut och år in. Det borde finnas laptops utan batteri men med större kraftaggregat och riktigt grafikkort.
Citera
2016-12-19, 06:46
  #8
Medlem
kungl1gts avatar
Ville inte starta en ny tråd så jag lånar din tråd, tänkte börja hobbyredigera lite i Sony Vegas, och står i valet och kvalet mellan två datorer.
Nu pratar vi INTE 10.000-20.000kronors klassen, utan tänkte ni kunde ge en utvärdering av följande två datorer, samt vilken jag borde välja för redigering och gärna varför.

Dator 1:
Processor: 2nd Gen Intel Core i5-2400 Processor (Quad Core, 3.10GHz Turbo, 6MB, w/ HD2000 Graphics)

Minne: 8GB DDR3
Hårddisk: 250GB 7200 RPM
Grafikkort: Intel HD 2000

Dator 2:
ASUS P5Q v1.03
Core2Duo E8500 @ 3,16GHz
4GB RAM
128GB SSD
ATI Radeon R7 200
Antec 500W PSU
Windows 10 Professional x64 swe (v1607)


mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback